نماد آخرین خبر

محبوب‌ترین عمل نزد اهل ایمان چیست؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
محبوب‌ترین عمل نزد اهل ایمان چیست؟

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کريم مشتمل بر معاني دقيق، تعاليم و حکمت‌هايي والا درباره حقيقت خلقت و اسرار هستي است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از اين رو پيامبر اکرم (ص) و پس از ايشان مفسران به تبيين و شرح جزئيات آيات قرآن کريم مي‌پرداختند. ما نيز با هدف آشنايي بيشتر با آيات الهي، هر روز به چند آيه از کلام الله با استناد به تفاسير معتبر از مفسران قرآن کريم مي‌پردازيم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْدَادًا يُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ

بعضي از مردم، معبود‌هايي غير از خداوند براي خود انتخاب مي‌کنند؛ و آن‌ها را همچون خدا دوست مي‌دارند. امّا آن‌ها که ايمان دارند، عشقشان به خدا، (از مشرکان نسبت به معبودهاشان) شديدتر است؛ و آن‌ها که ستم کردند، (و معبودي غير خدا برگزيدند) هنگامي که عذاب (الهي) را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست؛ و خدا داراي مجازات شديد است؛ (نه معبود‌هاي خيالي که از آن‌ها مي‌هراسند.)

تفسير آيه ۱۶۵ سوره بقره
امام حسن عسکري (ع) و کساني که ايمان آورده‌اند، محبّتشان به خدا، شديدتر است، (شديدترين محبّت آن‌ها براي خداست) در مقايسه با کساني که براي خداوند همتايي قائل شدند. چرا که مؤمنين ربوبيّت را فقط مخصوص خداوند مي‌دانند و به او شرک نمي‌ورزند و در روايت ديگري مي‌فرمايند: «آنان، آل محمّد (عليهم السلام) هستند».

امام باقر (ع) مي‌فرمايد:مراد از «دون اللّه» و «انداد» در اين آيه، بت‌ها نيستند، بلکه مراد پيشوايان ستمکار و گمراهند که مردم آنان را همچون خداوند دوست دارند. از جهت ادبي نيز کلمه «هم» در «يحبّونهم»، براي انسان بکار مي‌رود، نه اشياء.

ريشه‌ي محبّت، کمال دوستي وجمال دوستي است. مؤمنان تمام کمالات و جمال‌ها را در خداوند مي‌بينند، لذا بيشترين عشق را به او ابراز مي‌دارند. عشق و محبّت مؤمنان، بر اساس شايستگي ولياقت معشوق است وهرگز به سردي و خاموشي نمي‌گرايد. امّا عشق مشرکان، براساس خيال وجهل وتقليد وهوس‌هاي بيهوده است.

پيام‌هاي آيه ۱۶۵ سوره بقره

۱-پرستش و محبّت غير خدا در برابر خداوند، ممنوع است. «يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ»

۲-احساسات بايد در رابطه با اعتقادات باشد. «الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلّهِ»

۳-برخي از مردم تا وقتي پرده‌ها کنار نرود و قيامت را مشاهده نکنند، به پوچي و بيهودگي راه و فکر خويش پي نمي‌برند. «وَ لَوْ يَرَي الَّذِينَ»

۴-قدرت در جذب نيرو مؤثر است. «أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِيعاً» پس جذب غير او نشويد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره