نماد آخرین خبر

عاداتی که شما را در زندگی یک فرد با انگیزه می‌کند

منبع
يوکن
بروزرسانی
عاداتی که شما را در زندگی یک فرد با انگیزه می‌کند

يوکن/ گاهي تمام انگيزه‌ي خود را از دست مي دهيد و قدرت وجودي‌تان را ناديده مي گيريد، در اين شرايط نمي دانيد چطور همان انگيزه اوليه را کسب کنيد. اگر عادات افراد با انگيزه را دنبال کنيد، شما هم مي توانيد کارهاي بيشتري به انجام برسانيد و شرايط سخت را پشت سر بگذاريد، علاوه بر آن براي انجام کارهاي فوق‌العاده آماده خواهيد بود. 

انگيزه دان به معناي «دميدن روح تازه» است. پس اگر انگيزه داشته باشيم، قادر خواهيم بود در هر کاري که انجام مي دهيم روح تازه‌اي بدميم.

دو نوع انگيزه دروني و انگيزه بيروني وجود دارد. انگيزه‌ي دروني به يافتن محرک دروني مربوط مي شود و انگيزه‌ي بيروني براساس پاداش و مجازات کار به دست مي آيد. براي داشتن انگيزه نياز است علايق دروني خود را در جهت مثبت و از طريق جايزه دادن تقويت کنيم.

در ادامه چند عادت افراد با انگيزه را معرفي مي کنيم. اين هفت عادت به زمان محدود نبوده و مي توانيد با تکيه بر آن‌ها به زندگي‌تان نشاط دهيد و از يکنواختي بيرون بياييد:

براي هر کاري «چرا؟» داشته باشيد
افراد با انگيزه هر کاري را با چرا شروع مي کنند. اگر تنها به خاطر اين که کوهي براي بالا رفتن وجود دارد، به سراغ کوهنوردي رفته‌ايد، وقتي بالا رفتن برايتان سخت شود، احتمالاً نمي توانيد به مسير خود ادامه دهيد؛ اما اگر دقيقا بدانيد چرا اين کار را انجام مي دهيد و اين کار برايتان ارزشمند باشد، در هر موقعيتي مي توانيد توانمندي خود را به کار گيريد و از شرايط سخت گذر کنيد.

مثلاً يک چرايي اين است؛ مي خواهيم تا جاي ممکن کيفيت زندگي انسان‌ها را بهبود دهم. من اين چرايي را به هدف روزانه‌ام مرتبط کرده‌ام؛ پس در هنگام کار تلاش مي کنم اطرافيانم پيشرفت کنند و به بهترين نحو ممکن به مشتريانم کمک کنم.

نظر خود را درباره ممکن‌ها تغيير دهيد
خيلي از مردم باورهايي دارند که محدود کننده است، اما تصور مي کنند بي‌انگيزه هستند. آن‌ها بيشتر کارها را مشکل و نشدني مي دانند. شايد خواندن داستان زندگي افراد موفق برايتان مفيد باشد، زيرا نگرشتان تغيير کرده و مي توانيد دنيا را پر از امکانات ببينيد.

اگر مي خواهيد به توانايي‌هاي واقعي انسان‌ها پي ببريد، به کتاب رکوردهاي گينس سر بزنيد. در اين کتاب متوجه مي شويد انسان‌هايي هستند که هر غيرممکني را ممکن کرده اند. با کتاب‌ها، داستان‌ها و فيلم‌هاي موفقيت آميز به خودتان يادآوري کنيد چه قدرتي در وجود شما نهفته است.

باورهاي محدود کننده را کنار بگذاريد
باورهاي محدود کننده قدرت ذهن ما را مي گيرد. شايد در ذهن خود بگوييد: نه، من نمي توانم، من براي انجام اين کار ناتوانم.

داستان ککي را شنيده‌ايد که درون ظرف شيشه‌اي در بسته قرار دارد. کک تمام روز بالا و پايين مي پرد تا از ظرف بيرون بيايد، اما در نهايت خسته مي شود. وقتي درب ظرف برداشته مي شود، کک تنها داخل ظرف بالا و پايين مي پرد و نمي تواند جهش بيشتري انجام دهد. اکنون کک مي تواند از ظرف بيرون بيايد، اما باورهاي محدود کننده اجازه نمي دهد فراتر برود.

پيشنهاد مي کنيم باورهاي محدودکننده خود را کنار بگذاريد تا همانند کک داخل ظرف شيشه‌اي نباشيد.

وقت بيشتري براي ارزش‌هايتان بگذاريد
اگر زمان زيادي صرف ارزش‌هايتان کنيد، هم انگيزه‌ي خود را بالا مي بريد و هم از زندگي‌تان لذت خواهيد برد.


بايد ارزش‌هاي خود را دقيقا بشناسيد، بدين ترتيب مي توانيد ميان ارزش‌ها و کارهاي روزمره‌تان ارتباط برقرار کنيد. مثلاً من يادگيري، برتري داشتن و ماجراجويي را ارزش مي‌دانم. پس هر پروژه‌اي که به من داده شود، تنها پروژه را انجام نمي دهم، بلکه يک ماجراجويي جديد تجربه خواهم کرد.

 وقتي پروژه‌اي به من داده مي شود که از انجام آن لذت نمي برم، به دنبال راهي مي روم تا بتوانم از آن پروژه چيز جديدي ياد بگيرم. علاوه بر آن، به دنبال افرادي خواهم بود تا راهي براي انجام سريع‌تر و ارزان‌تر پروژه به من نشان دهند. پس کمترين ارزشي که مي توانم پيدا کنم، بهتر شدن است.

با افرادي معاشرت کنيد که به شما انگيزه مي‌دهند
حتماً مي دانيد برخي کارها انرژي شما را مي گيرند و برخي ديگر به شما انرژي مي دهند. بعضي افراد هم هستند که انگيزه‌ي شما را از بين مي برند و برخي ديگر به شما انگيزه و انرژي مضاعف مي دهند.

بايد بدانيد اولين فردي که مي تواند به شما انگيزه مثبت دهد، خودتان هستيد. پس هيچ وقت از خود انتقاد نکنيد. وقتي دچار شکست مي شويد خودتان را سرزنش نکنيد؛ بلکه به دنبال تجربه‌اي تازه باشيد. هيچ وقت از خود نپرسيد: «چرا دچار اين اشتباه شدم؟» بلکه بگوييد: «چطور مي توانم عملکرد بهتري از خود نشان دهم؟»

به دنبال چيزهايي باشيد که شما را به سمت جلو ببرد. خيلي هم فکرتان را مشغول نکنيد. براي اين منظور بايد دنبال افرادي باشيد که به شما انرژي مي دهند و کمکتان مي کنند قدرت دروني‌تان را آزاد کنيد. شايد اين کار از طريق تمرکز روي استعدادهاي شما انجام شود. ممکن است با گفتن برخي جملات شما را تشويق کنند دوباره حرکت کنيد و بخواهيد دنيا را تغيير دهيد.

روي مسير پيشرفتتان تمرکز کنيد
اگر بتوانيد روي پيشرفت کردن تمرکز کنيد، هم انگيزه‌ي بيشتري خواهيد داشت و هم شادتر خواهيد بود. اين يک عادت عالي و قدرتمند است. براي اين که بتوانيد از انجام کارهايتان بازخورد بهتري بگيريد، بايد اين موارد را در نظر بگيريد:

واقعي باشد: بهتر است بازخوردي که مي‌گيريد به فعاليت فعلي شما نزديک‌تر باشد.
دقيق و مرتبط باشد: اگر بازخوردي که مي گيريد مربوط به آن فعاليت نباشد، هيچ نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت و اگر دقيق نباشد هم کمکي به شما نمي کند.
کاربردي باشد: اگر بازخوردي که مي گيريد هيچ راهکاري براي بهبود فعاليت‌ها به شما ندهد، فايده‌اي در بر نخواهد داشت.
با بازخورد گرفتن از اطرافيانتان درباره کارهايي که انجام مي دهيد، از زندگي خود لذت بيشتري مي بريد.

براي خود اهداف هيجان‌انگيز تعيين کنيد
بايد اهدافي براي خود تعيين کنيد که شما را به طور خودکار به سمت جلو ببرند؛ اهدافي که تصور به تحقق پيوستنش سبب هيجانتان مي شود.

اگر احساس درماندگي داريد، ممکن است ارزش‌ها و علاقه‌مندي‌هاي شما با هم در تضاد باشند. شايد اين احساس به خاطر ترس شماست. ممکن است به اهداف کوچک‌تري نياز داشته باشيد تا با رسيدن به آن‌ها، انگيزه‌ي مضاعف پيدا کنيد. شايد هم اهداف بزرگ‌تري نياز است تا انگيزه‌ي بيشتري به شما بدهند.

اگر علاقه‌اي به هدف خود نداريد، آن را به عنوان ارزش قبول نکنيد؛ بلکه به دنبال چالشي باشيد که به شما انگيزه دهد. مسير دست يابي به هدفتان را يک ماجراجويي لذت بخش ببينيد که سراسر چالش است. با اين نگرش متوجه مي شويد چه انگيزه بالايي داريد. براي باانگيزه بودن، نيازي به کسي نداريد، بلکه بايد بدانيد چطور از طريق پيشرفت و کسب مهارت مي توانيد انگيزه‌ي بيشتري براي خودتان ايجاد کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره