برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

تغییر رنگ عجیب دریاچه ۵۰ هزار ساله در هند!

منبع
تابناک با تو
بروزرسانی
تغییر رنگ عجیب دریاچه ۵۰ هزار ساله در هند!

تابناک با تو/ پنجاه هزار سال پيش، شهاب سنگي عظيم با سرعتي غير قابل تصور ـ ۵۵۹۲۳ مايل در ساعت ـ با سطح زمين برخورد کرد و دهانه بزرگي در هند ايجاد نمود که با گذشت زمان به درياچه تبديل شد. ساکنان ايالت "ماهاراشترا" و تجمع شهروندان در هند پس از تغيير ناگهاني رنگ درياچه معروف "قمر" در عرض چند روز، بدون دانستن دليل، شوکه شدند.


اين رويداد باعث جلب توجه گسترده اي در رسانه هاي هند و بين المللي شد، به ويژه پس از آنکه ساکنان منطقه تغييرات سريع رخ داده در درياچه را در شبکه هاي اجتماعي به اشتراک گذاشتند. به گزارش "سي ان ان" ، کارشناسان معتقدند اين تغيير رنگ درياچه احتمالاً يا به دليل افزايش سطح شوري آب يا به دليل وجود نوعي جلبک و يا به دليل هر دو اتفاق خواهد افتاد.

برخي زمين شناسان اين سؤال را مطرح کرده‌اند که آيا در واقع اين يک دهانه است، زيرا در يک پهنه وسيع از زمين مسطح، متشکل از سنگ‌هاي بازالت باقي مانده از فوران‌هاي آتشفشان ـ که طبق گفته ناسا ۶۵ ميليون سال پيش رخ داده ـ قرار گرفته‌ است.


«جينان‌کهارت» کارشناس زمين شناس اين شهر در ويدئويي که در صفحه توئيتر خود منتشر کرد، گفت: اين اتفاق فقط يک بار در تاريخ درياچه رخ داده و امسال به طور ويژه قرمز به نظر مي‌رسد، زيرا شوري آب به طرز چشمگيري افزايش يافته است. وي افزود: «مقدار آب درياچه کاهش يافته و کم عمق مي‌شود، بنابراين شوري افزايش يافته و باعث برخي تغييرات داخلي مي‌شود.»

وي خاطرنشان کرد که نمونه‌ها به چندين آزمايشگاه ارسال شده‌ است و پس از بررسي آن‌ها، مي‌توانيم علت نهايي قرمز شدن آب درياچه را تعيين کنيم.

 


دانشمندان ناسا مي‌گويند تغيير رنگ درياچه نتيجه برخورد شهاب سنگ است که بين ۳۵۰۰۰ تا ۵۰، ۰۰۰ سال پيش رخ داده است.

درياچه لونار در منطقه بولدانا در ماهاراشتراايالتي واقع در غرب هند واقع شده‌است. اين دومين ايالت پرجمعيت است و شامل بمبئي، يک مرکز مالي و يکي از بزرگترين شهر‌هاي هند است که نزديک به ۱۹ ميليون تن در آن زندگي مي‌کنند.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره