حقایقی پنهان در لوگوهای مشهور جهانی
باشگاه خبرنگاران/معروفترين لوگوهاي جهان معمولا تنها يک آرم يا لوگو نيستند و معاني و مفاهيم پنهاني در آنها نهفته شده که کمتر کسي به آنها توجه ميکند. در اين گزارش به بررسي حقايق پنهان شده در برخي از اين لوگوها ميپردازيم که شايد تاکنون متوجه آن نشده باشيد.
لوگوي adidas
آديداس، يکي از برندهاي معروف ورزشي است که مورد توجه عموم مردم در سراسر جهان به خصوص ورزشکاران حرفهاي و شناخته شده قرار دارد. همه ما بارها اين لوگو را ديدهايم اما شايد چندان به معاني و مفاهيم آن دقت نکرده باشيم. برند آديداس که از سه خط مورب در کنار يکديگر تشکيل شده، تصوير يک کوه را به تصوير ميکشد که در واقع اشاره به چالشها و فراز و نشيبهاي مسير پيش روي يک ورزشکار دارد.
لوگوي Amazon
شايد در نگاه اول، لوگوي آمازون طرح خاصي نباشد اما با کمي دقت، نکته جالب توجهي را دريافت خواهيد کرد. در اين لوگو يک فلش از حرف a (اولين حرف در بين حروف انگليسي) به سمت z (آخرين حرف انگليسي) کشيده شده که اين نشان ميدهد شرکت آمازون هرنوع محصولي را براي عرضه به مشتريان در اختيار دارد. نکته ديگر اين لوگو، طرح لبخندي است که با همين فلش ايجاد شده و توجه بيننده را به خود جلب ميکند.
لوگوي APPLE
راب يانوف، طراح لوگوي مشهور اپل درباره طراحي اين لوگو گفته است: تعدادي سيب خريده و آنها را در کاسهاي قرار داده بودم. يک هفته مشغول کشيدن شکل آنها جهت طراحي لوگويي خاص بودم که يکبار وسط کار، سيبي را گاز زدم و ناگهان متوجه شدم «Bite» (به معني گاز زدن) همانند اصطلاح بيت «Byte» در کامپيوتر است." و اين شد داستان سيب گاز زدهاي که سالهاست مشهورترين برند جهان است.
لوگوي Sony Vaio
sony vaio يکي از معروفترين برندهاي جهاني است که همه ما بارها آن را ديدهايم، دو حرف اول اين لوگو يک موج را تشکيل ميدهند که نماد آنالوگ است و دو حرف آخر آن نيز شبيه اعداد ۱ و ۰ بوده که نماد سيگنال ديجيتال هستند.
لوگوي Formula 1
فرمول يک، يک مسابقه اتومبيلراني مشهور درسطح جهاني است که سرعت در آن حرف اول را ميزند. جالب است بدانيد عدد ۱ در اين لوگو به گونهاي طراحي شده که به خوبي بيانگر اهميت سرعت بالاي ماشينها در اين مسابقه ميباشد.
لوگوي Hyundai
بسياري از افراد تصور ميکنند لوگوي «هيونداي» محصول کره جنوبي تنها نشانگر حرف اول نام آن است اما در واقع حرف «H» نماد دو فرد است (مشتري و نماينده شرکت) که با هم دست ميدهند و هيونداي گويا قصد دارد يا اين نماد، مشتريمداري خود را به تصوير بکشد.
لوگوي Evernote
يکي از جالبترين لوگوها که محصول توجه ويژه طراحان آن است لوگوي «اورنوت» يک اپليکيشن يادداشتبرداري ميباشد. از آنجايي که فيلها به قدرت حافظه قوي شهرت دارند و ميتوانند چهره افراد و حوادث را به خوبي به خاطر بسپارند از نماد آنان براي طراحي اين لوگوي متفاوت استفاده شده است و گوش فيل نيز در اين تصوير مانند ورقههاي دفتر يا کتاب کمي تا شده است.
لوگوي TOYOTA
برند مشهور تويوتا يک نام آشنا براي تمامي مردم جهان است. شايد برايتان جالب باشد تويوتا پيشتر توليد کننده ماشينآلات بافندگي بوده و اين لوگو نيز تا حدودي شبيه به سوزني است که مخي از ميان آن عبور کرده است. همچنين اين لوگو تشکيل شده از حروف سازنده کلمه تويوتا در زبان انگليسي است که در تصوير زير مشاهده ميکنيد.
لوگوي Continental
کانتيننتال توليدکننده معروف لاستيک اتومبيل است که با کمي دقت متوجه ميشويد دو حرف اول آن به گونهاي در کنار هم قرار گرفته که شکل يک چرخ خودرو را به تصوير ميکشد.
لوگوي Pepsi
شايد باورش برايتان سخت باشد اما خوب است بدانيد برند معروف پپسي براي طراحي اين لوگوي مشهورش و معاني مخفي در آن بيش از يک ميليون دلار هزينه کرده است. طرحي جديد به موضوعات مرموز و مخفي مانند ميدان مغناطيسي زمين، فنگشويي ( يک فلسفه و فن باستاني در چين است و براي پيدا کردن دکوراسيون مناسب و چيدمان درست اشيا)، ژئوديناميک (گروهي از حوادث طبيعي فعال )، نظريه نسبيت و نسبت طلايي ( در رياضيات و هنر هنگامي رخ ميدهد که نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر باشد) اشاره دارد. به گفته طراح لوگو اين طرح به مونا ليزا، پارتنون و حتي رنه دکارت نيز اشاره دارد. رنگهاي قرمز، سفيد و آبي هميشه نماد پرچم آمريکا بودهاند.
لوگوي Coca Cola
در لوگوي مشهور کوکا کولا، ميان حرف «O» و «L» ميتوان پرچم دانمارک را ديد. اين تشابه کاملا اتفاقي بوده و شرکت هرگز از اين موضوع براي تبليغ محصولش در کشورهاي اسکانديناوي استفاده نکرده است.
لوگوي LG
لوگوي شرکت الجي چهره يک فرد را نشان ميدهد که گويا به بيننده چشمک دوستانهاي ميزند. شرکت الجي اين لوگو را نمادي براي حفظ روابط انساني و صميمانه با مشتريان خود ميداند.
لوگوي BMW
با وجود اينکه بسياري از افراد تصور ميکنند قسمت مرکزي لوگوي BMW نماد پرههاي هواپيما بوده و به سابقه فعاليت شرکت در فناوري حمل و نقل هوايي اشاره دارد اما بايد گفت اين لوگو بخشي از پرچم «باواريا» منطقهاي در آلمان است که اولين فعاليتهاي شرکت از آنجا نشأت آغاز شد.
لوگوي Baskin Rabins
شرکت معروف بستني سازي باسکين رابينز لوگوي خود را به گونهاي طراحي کرده که قسمت هاي صورتي رنگ قسمت آرم "BR" در اينجا شماره ۳۱ را تشکيل مي دهد ، که تعداد طعم هاي مختلف بستني است که باسکين رابينز به فروش معروف مي رساند.
لوگوي Toblerone
اين شرکت معروف شکلات در شهر «برن» سوئيس، در لوگوي خود تصوير نيمرخ يک خرس را طراحي کرده است چرا که شهر برن به «شهر خرسها» شهرت دارد.
لوگوي Beats
Beats يک شرکت آمريکايي است که در ساخت تجهيزات صوتي شهرت بسياري دارد، اين شرکت در طراحي لوگوي خود حرف «b» را طوري قرار داده که گويا همانند تصوير فردي هدفون به گوش را به تصوير ميکشد.