برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

حقایقی جالب درباره مغز انسان که نمی‌دانستید!

منبع
برنا
بروزرسانی
حقایقی جالب درباره مغز انسان که نمی‌دانستید!

برنا/ در ادامه به چند حقيقت جالب درباره‌ي نحوه‌ي عملکرد مغز انسان مي‌پردازيم که ثابت مي‌کنند هر کاري از ما بر مي‌آيد.

۱- براي مغز هيچ تفاوتي ميان واقعيت و خيال نيست

مغز ما به همه‌ي افکار ما واکنش نشان مي‌دهد و نمي‌تواند واقعيت را از خيال تشخيص دهد. به همين دليل است که افراد مثبت نگر شادترند و به همين خاطر هم هست که بدن يک دارونما را به جاي يک فرآورده‌ي دارويي واقعي قبول مي‌کند.

۲- فعاليت ذهني مغز را خسته نمي‌کند

آنچه که از آن به عنوان خستگي مغز نام مي‌بريم در واقع از احساسات ما نشأت مي‌گيرد. ترکيبات خوني که هنگام فعاليت مغز در آن جريان پيدا مي‌کند هيچ تغييري نمي‌کند. گرچه فردي که تمام روز را کار کرده باشد خوني که در رگ‌هاي او جاري است به ميزان چشمگيري تغيير مي‌کند.

۳- مغز بيشتر اوقات خودکار کار مي‌کند

بيش از نيمي از افکار امروز ما مربوط به روز قبل است. به همين دليل است که براي بدبين‌ها خيلي سخت است که طرز نگاه شان به دنيا را تغيير دهند. آن‌ها بايد به معناي واقعي کلمه مغز خود را «پاک» کنند و کاري کنند که بيشتر به چيز‌هاي مثبت واکنش نشان دهد.

۴- ما چيزي را مي‌بينيم که به آن فکر مي‌کنيم

همه‌ي افکار ما تبديل به تجربيات روزانه‌ي زندگي مان مي‌شوند. مثلاً اگر درباره‌ي سفر به پاريس خيالبافي کنيد، هر جا برويد با چيزي مواجه مي‌شويد که شما را ياد پاريس مي‌اندازد. اگر مي‌خواهيد دنياي اطراف تان را تغيير دهيد بايد فکرتان را عوض کنيد.

۵- مغز مثل ماهيچه‌ها به ورزش نياز دارد

مغز هيچ فرقي با ماهيچه‌ها ندارد و آن هم به ورزش نياز دارد. يادگيري، ورزش در هواي آزاد، رژيم غذايي سالم، خواب مناسب، سفر به مکان‌هاي جديد، تجربه‌ي فعاليت‌هاي تازه، يادداشت برداشتن، رقصيدن و حتي بازي کردن تتريس، همگي براي مغز مفيد هستند.
 
۶- مغز هرگز استراحت نمي‌کند

حتي وقتي خواب هستيم، مغز ما سخت به کار کردن ادامه مي‌دهد. به علاوه، فعاليت مغز در هنگام خواب حتي از طي روز هم بيشتر است.

۷- استراحت گاه و بيگاه ضروري است


براي اينکه غرق افکار منفي نشويم، بايد دست از کار بکشيم تا به دستگاه ايمني بدن مان استراحت دهيم. استراحت فعالانه را فراموش نکنيد: مفيدترين نوع استراحت براي مغز ما است.

۸- فراموش کردن چيز‌ها اتفاق مفيدي است، چون باعث حفظ انعطاف پذيري دستگاه عصبي مي‌شود

مغز ما براي ذخيره‌ي خاطرات جديد بايد از خاطرات قديمي خلاص شود. خوب مي‌شد اگر مي‌توانستيم تصميم بگيريم چه چيزي را به خاطر بسپاريم و چه چيزي را فراموش کنيم. براي اين کار، بايد از اطلاعاتي استفاده کنيم که بيشتر اوقات مي‌خواهيم آن‌ها را حفظ کنيم.

۹- مغز درد را حس نمي‌کند

مغز ما به درد واکنش نشان مي‌دهد، اما خود آن به دليل فقدان گيرنده‌هاي لازم، درد را احساس نمي‌کند. گرچه اين مسأله در مورد بسياري از عروق خوني، عصب‌ها و بافت‌هايي که مغز را احاطه کرده اند صدق نمي‌کند.

۱۰- ما مي‌توانيم مغزمان را تغيير دهيم

هر نوع فعاليتي باعث ايجاد ارتباطات عصبي جديدي در مغز مي‌شود. اگر فکر کنيم که توان گرفتن ترفيع شغلي را نداريم، اين طرز فکر به مرور در خودآگاه ما نهادينه مي‌شود. اما اگر هميشه با خودتان بگوييد که موفق مي‌شويد، مغز خود فرصت‌هايي به شما مي‌دهد تا هدف تان را محقق کنيد.

ما توانايي انجام هر کاري را داريم. مسأله‌ي اصلي آن است که اين موضوع را باور داشته باشيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره