زندگی به سبک عصر ظهور امام زمان (عج)
تسنيم/ مسئله مهدويت و ظهور در انديشه اسلامي اصليترين معارف شيعه است چرا که بهاعتقاد مسلمانان آنکه پرده از اسرار حقايق برميدارد، تعاليم دين را احياء و دين حقيقي را بر پهنه عالم مستقر ميکند، وجود مقدس امام زمان (عج) است. بر اساس تعاليم ديني، خداوند به واسطه ظهور آن وجود مقدس، برکت، رحمت و نعمات خويش را بر پهنه عالم گسترش ميدهد تا انسانها در نهايت امنيت، عافيت و شادي، مسير رشد و کمال را بپيمايند.
در ادامه به برخي روايات پيامبر و اهلبيت (ع) درباره برکات و نعمات عصر ظهور اشاره ميشود:
پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم:
1ـ مردى از اهلبيت من به سلطنت خواهد رسيد که به سنت من (آن طور که بايد) عمل کند و خداوند از آسمان براى وى روزى فرستد و زمين آنچه دارد، بيرون دهد و او زمين را پر از عدل کند چنان که پراز ظلم و ستم باشد او به بيت المقدس درآيد و هفت سال سلطنت کند؛ يُخرجُ رجُلٌ مِن أهل بَيتى و يَعملُ سُنتى و يُنزّلُ الله لَه البَرکةَ مِن السّماء و تُخرجُ الأرض برکاتِها و تَملاءُ بِه الأرضَ عَدلاً کَما مُلئَت ظُلماً و جُوراً (شرح إحقاق الحق، السيد المرعشي،ج ١٣، الصفحة ١٤)
2ـ پيامبر اسلام(ص) خطاب به سلمان فارسي فرمود: امامانِ پس از من دوزاده نفرند تمامشان از قريش هستند. سپس قائم ما خروج ميکند و قلوب مؤمنين را شفا ميبخشد.
الْأَئِمَّةُ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ ثُمَّ قَالَ کُلُّهُمْ مِنْ قُرَيْشٍ ثُمَّ يَخْرُجُ قَائِمُنَا فَيَشْفِي صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين. (کفاية الأثر في النص على الأئمة الإثني عشر، ص 44)
اميرالمؤمنين عليهالسلام:
بدانيد که اگر از طلوعکننده مشرق پيروى کنيد، او شما را به شاهراههاى پيامبر صلىاللهعليهوآله ميبرد. پس، از کورى و کرى و گنگى شفا مىيابيد، و رنجِ طلب و کجروى، از شما برداشته مىشود و بار سنگين تحمل (ظلم و ستم از دولتهاى جابر و بيعت سلاطين جور) را از گردنها فرود مىآوريد. خداوند در آن روز هيچ کس را بى نصيب نميکند، جز آن کس که از رحمت او سر باز زند و خويشتن دار نباشد وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون؛ کسانى که ستم کردهاند به زودى خواهند دانست به کدام بازگشتگاه برخواهند گشت. (سوره شعراء 226)
اِعلَموا أنَّکُم إنِ اتَّبَعتُم طالِعَ المَشرِقِ سَلَکَ بِکُم مَناهِجَ الرَّسولِ صلى الله عليه و آله ، فَتَداوَيتُم مِنَ العَمى وَالصَّمَمِ وَالبَکَمِ ، وکُفيتُم مَؤونَةَ الطَّلَبِ وَالتَّعَسُّفِ ، و نَبَذتُمُ الثِّقلَ الفادِحَ عَنِ الأَعناقِ وَ لَا يُبَعِّدُ اللَّهُ إِلَّا مَنْ أَبَى وَ ظَلَمَ وَ اعْتَسَفَ وَ أَخَذَ مَا لَيْسَ لَهُ- وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ. (الکافي: ج 8 ص 66 ح 22)
امام حسن عليهالسلام:
امام حسن مجتبي(ع) از پدر بزرگوار خويش اميرالمؤمنين ضمن روايتي نقل ميکند:
روزگار به اين منوال خواهد بود تا اينکه خداوند مردي را در آخرالزمان که روزگاري سخت است، مبعوث و او را به وسيله ملائکه خود تأييد ميکند و انصار و ياران وي را نگاهداري ميکند؛ يُؤَيِّدُهُ اَللَّهُ بِمَلاَئِکَتِهِ وَ يَعْصِمُ أَنْصَارُهُ
او را به وسيله آيات و معجزات خود نصرت ميدهد؛ وي را بر زمين غلبه و مسلط ميکند تا اينکه مردم خواه ناخواه مطيع و منقاد او شوند؛ او زمين را بعد از آنکه پر از ظلم و ستم شده باشد، پر از عدل و داد و نور و برهان خواهد کرد؛ يَنْصُرُهُ بِآيَاتِهِ وَ يُظْهِرُهُ عَلَى أَهْلِ اَلْأَرْضِ حَتَّى يَدِينُوا طَوْعاً وَ کَرْهاً يَمْلَأُ اَلْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً.
عرض و طول شهرها برايش مطيع ميشوند؛ کافري نيست مگر اينکه ايمان ميآورد و تبهکاري نيست مگر اينکه نيکوکار خواهد شد؛ درندگان در زمان سلطنت او صلح و سازش ميکنند؛ زمين گياهان خود را ميروياند و آسمان برکات خود را فرو ميريزد؛ گنجها براي او ظاهر خواهند شد و مدت چهل سال مالک شرق و غرب خواهد شد؛ خوشا به حال کسي که روزگار او را درک کند و سخن وي را بشنود؛ تنزل السماء برکتهاو تُظهِر له الکُنُوز، يَملکُ ما بَين الخافقين أربعين عاماًفطوبَى لِمَن أدرکَ أيّامَه و سَمِعَ کَلامه. (اثباةالهدي، ج5، ص145)
امام حسين عليهالسلام:
* در روى زمين شخص نابينا و زمينگير و مبتلائى نخواهد بود مگر اينکه خداوند به وسيلۀ ما اهلبيت بلا را از او برطرف مىکند؛ وَ لَا يَبْقَى عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَعْمَى وَ لَا مُقْعَدٌ وَ لَا مُبْتَلًى إِلَّا کَشَفَ اللَّهُ عَنْهُ بَلَاءَهُ بِنَا أَهْلَ الْبَيْتِ».
* و به قدرى برکت از آسمان به سوي زمين نازل مىشود که شاخه درخت از زيادى ميوه مىشکند؛ ميوه زمستانى در تابستان و ميوه تابستانى در زمستان خورده مىشود؛ وَ لَيُنْزِلَنَّ الْبَرَکَةَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ حَتَّى إِنَّ الشَّجَرَةَ لَتُقْصَفُ بِمَا يَزِيدُ اللَّهُ فِيهَا مِنَ الثَّمَرَةِ وَ لَتَأْکُلُنَّ ثَمَرَةَ الشِّتَاءِ فِي الصَّيْفِ وَ ثَمَرَةَ الصَّيْفِ فِي الشِّتَاءِ»
سپس امام حسين(ع) اين برکات را تأويل اين آيه از قرآن معرفي کرده و فرمود: «(اين همه برکات) معناي اين سخن خداوند است که فرمود «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ منَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا يَکْسِبُونَ؛ يعنى اگر اهل کتاب ايمان ميآوردند و تقوا پيشه ميکردند،ما به يقين برکاتى از آسمان و زمين براى آنان قرار ميداديم، ولى اينان تکذيب کردند و ما آنان را به واسطۀآنچه کسب کردند مؤاخذه کرديم.» (الخرائج و الجرائح، ج2، ص849)
امام سجاد عليهالسلام:
زماني که قائم ظهور کند خداوند آفت و گزند را از هر مؤمني برطرف ميکند و نيرويش را به او باز ميگرداند؛ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْ کُلِّ مُؤْمِنٍ الْعَاهَةَ وَ رَدَّ إِلَيْهِ قُوَّته» (غيبت نعماني، ص317)
امام رضا عليهالسلام:
يکي ديگر از برکات عصر ظهور، سرکوبي کفار و ظالمان جهت التيام و شفاي دلهاي مؤمنيني است که به خاطر ستم آنها زخم برداشته بود؛ امام رضا در روايتي فرمود: «.. در اين موقع فرج (و آزادى) مردم فرا مىرسد و آنان که مردهاند دوست مىداشتند که در آن وقت زنده بودند و خداوند دلهاى مردم با ايمان را التيام و شفا مىبخشد؛ ذَلِکَ يَأْتِي لِلنَّاسِ الْفَرَجُ وَ يَوَدُّ الْأَمْوَاتُ أَنْ لَوْ کَانُوا أَحْيَاءً وَ يَشْفِي اللَّهُ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين.» 1 (الغيبة (للطوسي)/ کتاب الغيبة للحجة، ص440)