علت سفر حضرت معصومه(س) به قم چه بود؟

باشگاه خبرنگاران/ يک سال پس از سفر تبعيد گونه امام رضا (ع) به شهر مرو، حضرت معصومه (س) به همراه برادران خود براي ديدار برادر و تجديد عهد با امام زمان خويش راهي ديار غربت شد. در مسير راه به شهر ساوه رسيدند، ولي در آنجا عدهاي از مخالفان اهل بيت (ع) با مأموران حکومتي همراهي کرده و با همراهان حضرت به نبرد و جنگ پرداختند که عدهاي از همراهان حضرت در اين حادثه به شهادت رسيدند.
موسي بن خزرج اشعري از اشراف و بزرگان و از رؤساي شيعه اشعري در قم بود که از دانشمندان و روات احاديث معصومين به شمار ميرفت. هنگامي که خبر ورود حضرت معصومه (س) به وي رسيد، شبانه به سوي ساوه حرکت کرد و زمام ناقه آن حضرت را گرفته و با احترام و عزّت تمام به خانه خود در قم آورد.
حضرت معصومه (س) در حالي که از غم و حزن اين واقعه، بسيار مريض بود با احساس نا امني در شهر ساوه فرمودند: مرا به شهر قم ببريد؛ زيرا از پدرم شنيدم که فرمود شهر قم، مرکز شيعيان ما است، سپس به طرف قم حرکت کرد. بزرگان قم وقتي از اين خبر مسرت بخش مطلع شدند به استقبال آن حضرت شتافتند و حضرت معصومه (س) در حالي وارد شد که شور و احساسات مردم قم، پذيراي وجود شريف آن عزيز بود.
حضرت فاطمه معصومه (س) از جهت شخصيت فردي و کمالات روحي در بين فرزندان موسي بن جعفر ـ سلام الله عليها ـ بعد از برادرش، علي بن موسي الرضا ـ عليه السّلام ـ در والاترين رتبه جاي دارد. اين در حالي است که شيخ مفيد و ديگر فرزندان دختر امام کاظم ـ عليه السّلام ـ حداقل هجده تن بودهاند و فاطمه در بين اين همه بانوي مکرمه سرآمد بوده است.
ويژگيهاي شاخص حضرت معصومه (س)
خانواده
تأثير شخصيت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نميتوان انکار کرد. اين تأثيرپذيري در وجود فاطمه معصومه (س) از برجستگي خاصي برخوردار است. حضرت معصومه (س) از هر دو طرف (پدر و مادر) فضايلي را به ارث برد که تنها برادرش علي بن موسي الرضا (ع) آنها را به صورت کامل در خود جمع کرده بود و به نظر ميرسد بتوان راز برتري شخصيت والاي فاطمه معصومه (س) بر ديگر فرزندان حضرت موسي بن جعفر (ع) را در همين نکته يافت که فاطمه معصومه (س) مانند برادرش از هر دو طرف پاکيزهترين ويژگيها را به ارث برد.
شفاعت
بالاترين جايگاه شفاعت از آن پيامبر (ص) است، اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گستردهاي دارند که بسيار وسيع و جهان شمول است و ميتواند همه اهالي محشر را فرا گيرد؛ حضرت زهرا (س) و حضرت فاطمه معصومه (س).
شخصيت وجودي
ويژگيهايي مانند عصمت، محدثه بودن و زيارتنامه مخصوص باعث شده که حضرت معصومه (ع) از ديگر امام زادگان وبرادران وخواهران پيشي گيرد و همچون ستارهاي درخشان در اين آسمان بدرخشد همانطوري که امام رضا (ع) در زيارتنامه آن حضرت ميفرمايد: «فان للک عند الله شانا من الشان»؛ تو در محضر الهي شأن و منزلت وصفناپذيري داري که بر خاکنشينان اين عالم قابل تصور نيست و تنها خدا و پيامبر و اوصياء طاهرينش بر آن واقف هستند.
مقام والاي حضرت معصومه (س)
علماي بزرگ شيعي در برابر عظمت روحي حضرت فاطمه معصومه (س) سر تعظيم فرود آورده اند. درباره حضرت معصومه (س) رواياتي مختلفي وارد شده است.
رواياتي که سالها قبل دفن آن حضرت معصومه (س) در قم را خبر داد. مانند روايتي که از امام علي (ع) نقل شده است و همچنين رواياتي که مقام والاي شفاعت آن بانو را بيان مي کند، مانند روايتي که از حضرت صادق (ع) نقل شده است که فرمودند: «خداوند حرمى دارد که مکه است پيامبر حرمى دارد و آن مدينه است و حضرت على (ع) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود؛ زنى از فرزندان من در قم از دنيا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (ع) است و به شفاعت او همه شيعيان من وارد بهشت مى شوند».
حضرت معصومه (س) به مدت ۱۷ روز در قم و در خانه يکي از بزرگان شيعيان اشعري اقامت داشتند؛ با ورود حضرت معصومه (س) اشعريها و شيعيان قم همگي خوشحال شدند و به وي خوش آمد گفته و مقدم حضرت را گرامي داشتند. موسي بن خزرج در سراي خود اتاقي را به ايشان اختصاص داد تا محل استراحت و عبادت او باشد.
موسي بن خزرج در قم باغي داشت که در آن، سردابي آماده کردند و حضرت فاطمه معصومه (س) را پس از غسل، کفن و نماز در آن سرداب دفن کردند و سايهباني از بوريا بر روي قبر مطهر ساختند تا مأمني براي مشتاقان و احترامي به آن حضرت باشد. پس از رحلت حضرت معصومه(س)، موسي بن خزرج خانه و سراي خود را که مدت کوتاهي در اختيار حضرت معصومه (س) قرار داشت، وقف کرد و در آنجا مسجدي ساخت.