logo
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
دیدنی-خواندنی

سمی ترین حیوانات جهان و محل زندگی‌شان را بشناسید

منبع
لست سکند
بروزرسانی
سمی ترین حیوانات جهان و محل زندگی‌شان را بشناسید

لست سکند/ بشر ممکن است از شير درنده نترسد اما از عنکبوت کوچک، لرزه براندامش بيافتد. اين ترس‌هاي غريزي بي‌دليل نيستند. عموماً خطرناک‌ترين حيوانات، همان‌هايي هستند که انتظارش را نداريم و غريزه ما طي هزاران سال اين خطرها را شناخته و ظاهراً بي‌دليل از برخي حيوانات حتي زيباترين آنها هم مي‌ترسد. اما اين ترس‌ها بي‌دليل نيست. در اين مقاله، تعدادي از سمي‌ترين حيوانات و محل زندگي‌شان را معرفي مي‌کنيم که ترس غريزي انسان را برانگيخته‌اند؛ حيواناتي که شايد در خودآگاه‌مان انتظار اينهمه ترسناک بودن را از آنها نداشتيم.

 پشه

مي‌توان گفت اولين قاتل انسان‌، انواع پشه‌ها هستند. پشه‌ها که از خون تغذيه مي‌کنند، در طول شبانه‌روز مرتب درحال نيش زدن قربانيان خود هستند و انواع بيماري را از يک فرد به فردي ديگر منتقل مي‌کنند. تنها 725.000 نفر در سال، به‌دليل انتقال بيماري مالاريا توسط پشه‌ها جان خود را از دست مي‌دهند.
ناگفته پيداست که هيچ ‌جاي اين کره خاکي از حضور پشه‌ها درامان نيست و خطر اين قاتل‌هاي کوچک در همه جاي دنيا انسان را تهديد مي‌کند.

 مگس تسه تسه

مگس تسه تسه يکي از بزرگترين قاتل‌هاي زنجيره‌اي در سراسر قاره آفريقاست. مرگي که اين حشره کوچک مي‌آفريند، بيماري خواب نام دارد. با گزيده شدن توسط اين مگس، عوارضي همچون تب و درد شديد و همچنين تغييرات رفتاري و مشاعري ايجاد خواهد شد. درنهايت قرباني به خوابي عميق فروخواهد رفت و هرگز بيدار نخواهد شد. شمار قربانيان تسه تسه در آفريقا، ساليانه به 300.000 تن مي‌رسد.

 عنکبوت سرگردان برزيلي

عنکبوت سرگردان برزيلي، شب هنگام در جنگل ديده مي‌شود و به ‌همين دليل به آن سرگردان يا آواره هم مي‌گويند. اين عنکبوت سمي‌ترين عنکبوت جهان است که نه‌تنها اندکي از سم آن کشنده است، بلکه مرگي بسيار دردآور را به قرباني خود تحميل مي‌کند. اختلال تپش قلب، از دست دادن دماي بدن، تشنج، نعوظ شديد و جريان شديد بزاق، بخشي از عوارض زهر اين کوچکِ کشنده است. نيش اين حيوان مي‌تواند در عرض يک ساعت انسان را از پا دربياورد.

 عقرب تعقيب‌گر مرگ

عقرب تعقيب‌گر مرگ، با طولي حدود 10سانتيمتر، مرگبارترين سم بين عقرب‌ها را دارد. زهر اين عقرب سيستم تنفسي را هدف قرار مي‌دهد و با ايجاد تب شديد، مشکل تنفسي، فلج کردن سيستم عصبي و کما، موجب مرگ قرباني خود مي‌شود. سم اين عقرب به‌دليل حجم کمتري که دارد، بيشتر روي کودکان، سالمندان و بيماران قلبي اثر مي‌گذارد و براي از پادرآوردن يک انسان بالغ کافي نيست.
عقرب تعقيب‌گر مرگ در کشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا زندگي مي‌کند.

 حلزون مخروطي

همه ما صدف اين حلزون زيبا را ديده و حتي گاه به‌عنوان قطعه‌اي تزئيني از آن استفاده کرده‌ايم. اما اين حلزون زنده، سم بسيار کشنده‌اي دارد. درصورت تماس با اين حلزون فريبنده، دندان‌هاي نيزه مانندش را بيرونمي‌آورد و قرباني را مي‌گزد. اين حلزون، به حلزون سيگار هم شهرت دارد چرا که انسان بالغ در صورت گزيده شدن توسط اين جانور، تنها به اندازه يک سيگار کشيدن فرصت زندگي خواهد داشت.

 ماهي بادکنکي

ماهي بادکنکي درحالي که زنده و بادکرده است براي انسان خطري ندارد. اما اين ماهي در برخي کشورها مانند ژاپن، به‌عنوان غذايي لوکس استفاده مي‌شود که خطر از همين‌جا آغاز مي‌شود. روده، تخمدان و کبد اين ماهي، انباشته از سم تترو دوتوکسين است که آن را 1200 برابر کشنده‌تر از سيانور تخمين مي‌زنند. آشپزهاي ژاپني با چيره‌دستي اين سم را از بين مي‌برند،  اما اگر روش پخت به‌خوبي انجام نشود، آنگاه است که شما با يک بشقاب سم مواجه خواهيد شد. ساليانه حدود 44نفر، جان خود را به‌دليل پخت غلط ماهي بادکنکي از دست مي‌دهد.


 سنگ ماهي يا ماهي سنگي

سنگ ماهي، خطرناک‌ترين ماهي در ميان گونه‌هاي مختلف ماهيان به‌شمار مي‌آيد. 13باله تيغ‌مانند که روي بدن اين ماهي ديده مي‌شود، پر از زهر بوده و با ايجاد شوک، فلج ماهيچه‌اي و مرگ بافتي، موجب مرگ قرباني‌اش مي‌شود. گرچه سنگ ماهي با انسان قرابتي ندارد اما درصورت نيش زدن انسان بالغ، مي‌تواند در عرض 24ساعت قلب او را از کار بياندازد.
سنگ ماهي در آب‌هاي درياي عمان و زير صخره‌ها زندگي مي‌کند و از اين جهت همسايگان آبزي ما به‌شمار مي‌روند. مراقب باشيد!

 عروس دريايي جعبه‌اي

عروس‌هاي دريايي، آبزيان سمي هستند و انواع سم آنها بر روي انسان اثرات مختلفي مي‌گذارد و مي‌تواند زخم‌هايي ايجاد کند که تا چند ماه اثر آن باقي بماند. يکي از دردناک‌ترن سم‌ عروس‌هاي دريايي، متعلق به «Box Jellyfish» عروس دريايي جعبه‌اي است. اين آبزي کوچک به‌اندازه يک توپ فوتبال بوده و شاخک‌هاي آن که به 60عدد مي‌رسد، مي‌توانند طولي تا 4.5متر داشته باشند. سم اين موجود، دردي معادل ريختن اسيد بر رويبدن و عضلات را ايجاد مي‌کند و اين درد تا ماه‌ها با قرباني انساني همراه خواهد بود.
عروس دريايي جعبه‌اي در آب‌هاي دريايي سراسر جهان زندگي مي‌کند و بيشتر از همه در فليپين، استراليا و مجمع‌الجزاير مالايي قرباني مي‌گيرد.

 اختاپوس حلقه آبي


اختاپوس حلقه آبي، اندازه‌اي کوچک به‌اندازه يک توپ بيسبال دارد و بازوهايش به طول 20سانتيمتر مي‌رسد؛ اما کشنده‌ترين سم آبزيان را در خود حمل مي‌کند. درحقيقت سم اين اختاپوس، سلاحي است براي شکار و دفاع؛ و اسيدي است براي هضم خرچنگ و ديگر نرم‌تنان. اما يک ميلي‌گرم از سم اين جانور، براي کشتن انسان بالغ کافي است. اگر سم اين اختاپوس گرفته شود، مي‌تواند 26انسان را ازپا دربياورد. گزيده شدن توسط اختاپوس حلقه آبي، هيچ دردي ندارد و عوارض آن، بي‌حسي بدن، از کار افتادن چشم‌ها و ماهيچه‌هاي تنفسي است که مرگي آرام را به‌همراه خواهد داشت.خوشبختانه اين هشت‌پاي کشنده در آب‌هاي اقيانوسي و دور از محيط زيست انسان زندگي مي‌کند. اما غواصان و ساکنين شهرهاي ساحلي اقيانوسي بايد مراقب اين جانور مرگبار باشند.

 اژدهاي کومودو

اژدهاي کومودو، نوعي مارمولک بزرگ است که اندازه آن به طول تقريبي 3متر و وزن 70کيلوگرم هم مي‌رسد. علاوه بر جثه‌ي بزرگ و ظاهر ترسناک اين مارمولک عظيم‌الجثه، سم خطرناک و مهلکي هم در بدن اين جانور توليد مي‌شود. دو غده در آرواره پاييني کومودو ديده مي‌شود که شکار و دفاع را براي او آسان مي‌کند. کافي است نيش کوچکي به قرباني خود بزند و به گوشه‌اي بخزد تا بي‌هيچ زحمتي، مرگ قرباني خود را شاهد باشد و شکاري آسان را به‌دست آورد. سم اژدهاي کومودو باعث لخته شدن خون، پايين آمدن فشار خون، فلج ماهيچه‌اي و درنهايت شوک و خفگي مي‌شود.
اژدهاي کومودو در علفزارهاي خشک، جنگل‌هاي گرمسيري، جنگل‌هاي حرا در کشور اندونزي، جزاير کومودو، پادار، گيلي موتانگ، رينکا و فلوس ديده مي‌شود.

 مار تايپن اينلند

مار تايپن اينلند، سمي‌ترين مار جهان با زهري 50 برابر کشنده‌تر از زهر مار کبراست. سم اين مار سيستم جريان خون و اعصاب را متأثر مي‌کند و نهايتاً بين 30 تا 45 دقيقه به‌طور کامل سيستم تنفسي را از کار انداخته و مرگ قرباني را به بار مي‌آورد.مار تايپن اينلند، بومي استراليا و جنگل‌هاي سرسبز و انبوهش است. محيط زيست اين مار از مقاصد گردشگري و حتي کشور دوم ايرانيان به‌شمار مي‌آيد. بنابراين اگر به اين کشور سفر داشتيد، مراقب اين خزنده خطرناک باشيد.
عنکبوت سرگردان برزيلي بيشتر در جنگل‌هاي استوايي آمريکاي مرکزي و جنوبي زندگي مي‌کند.

 قورباغه طلايي


قورباغه طلايي، ظاهر بسيار زيبا و جذّابي دارد اما گول اين ظاهر فريبنده را نخوريد. اين قورباغه سمي، نيازي به نيش زدن، حمله کردن يا بزاق انداختن ندارد. پوست اين جانور حاوي سمي مهلک و مرگ‌آور است که تنها لمس کردن بدن او مي‌تواند بيش از 10انسان بالغ را به کام مرگ بکشاند. اين قورباغه در رنگ‌هاي زرد، نارنجي و سبز کمرنگ ديده شده است و پوست بسيار براقش، نشان از سمي بودن آن است. سم اين قورباغه در کمتر از يک دقيقه، فرد را دچار گرفتي شديد عضلات مي‌کند که بدون هيچ کنترلي در بدن پيشروي کرده و نهايتاً عضلات قلب را از کار مي‌اندازد.

قورباغه طلايي کشنده‌ترين موجود در سراسر جهان است و در جنگل‌هاي باراني سواحل کلمبيا زندگي مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره