logo

۷ نکته مهم درباره مدیریت استرس افراد پرمشغله

منبع
بازده
بروزرسانی
۷ نکته مهم درباره مدیریت استرس افراد پرمشغله

بازده/ به نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير، پرمشغله بودن به يک رسم و قاعده تبديل شده است، نه يک مورد استثنا در ميان آدم‌ها. اگر احساس مي‌کنيد پرمشغله و پراسترس هستيد، و زمان کافي براي انجام اقداماتي جهت تسکين استرس‌تان در برنامه‌ي کاري خود نداريد، احتمالا در نهايت، احساس خستگي و بي‌حالي خواهيد کرد يا بر اثر استرس مزمن به شدت تحت فشار و عذاب خواهيد بود. در اين نوشتار با ما همراه باشيد تا ۷ نکته مهم درباره مديريت استرس افراد پرمشغله را بدانيد.

مسلما تسکين استرس بسيار مهم است، و اين مسئله به ويژه براي آدم‌هاي پرمشغله از اهميت بسيار بالايي برخوردار خواهد بود. با وجود اين، آن دسته از آدم‌هايي که بيش از ديگران مشغول و پرکار هستند، کم‌تر از ديگران قادر خواهند بود عادات ناپسندشان را کنار بگذارند و عادات سالمي را در زندگي در پيش بگيرند. براي رفع عادات بد و ايجاد عادات خوب بايد انرژي قابل توجهي در زندگي‌تان صرف کنيد.

با توجه به اهميت عاداتي که در کنترل استرس به شما مي‌کنند، يکي از بهترين کارهايي که مي‌توانيد براي خود و کاهش سطوح استرس‌تان انجام دهيد، يافتن راه‌هايي ساده و سريع براي کنترل استرس، و پيروي از آن‌ها به عنوان بخش جدايي‌ناپذير از زندگي روزمره‌تان است.

براي افزايش انرژي، تسکين استرس، و صرفه‌جويي در وقت در طول روز – چيزهايي که آدم‌هاي پرمشغله واقعا در زندگي‌شان به آن‌ها نياز دارند – توصيه‌هاي زير را انجام دهيد!

مديريت استرس افراد پرمشغله

۱. يافتن برخي راه‌ها براي تسکين سريع استرس
اگر در طول روز احساس مي‌کنيد سراسر تحت تاثير استرس قرار داريد، برنامه‌ي کاري شلوغ و پراسترس به شما اجازه نخواهد داد بتوانيد به انجام کارهاي بپردازيد که باعث آرامش و کاهش استرس شوند. با وجود اين، برخي راه‌هاي سريع و موثر وجود دارند که بدون صرف وقت زياد و به هم ريختن برنامه‌هاي کاري‌تان مي‌توانند سطح استرس‌تان را کاهش دهند.

استراتژي‌هاي تسکين استرس نظير تمرين‌هاي تنفسي مي‌توانند به توقف واکنش بدن در برابر استرس کمک کنند؛ به اين ترتيب، استرس مزمن‌تان براي مدتي متوقف مي‌شود و مي‌توانيد به زندگي پرمشغله‌ي خود برگرديد.

يکي از تمرين‌هاي تنفسي موثر براي کاهش استرس، تمرين تنفس عميق است؛ بنابراين، توصيه مي‌کنيم از ۲۱ مهمترين فوايد تمرين تنفس عميق براي سلامتي که اثبات شده‌اند آگاه شويد.

۲. محدود کردن ميزان مصرف کافئين
اگر شما نيز از آن دسته آدم‌هايي هستيد که هنگام نياز به افزايش انرژي بدن‌تان، به سرعت به يک فنجان قهوه‌ يا يک قوطي نوشابه متوسل مي‌شويد، بايد بدانيد شما با اين کار خودتان را در بلند مدت دچار خستگي مفرط خواهيد کرد! دليل اين مسئله نيز تا حدودي بر اين حقيقت استوار است که کافئين باعث مي‌شود نتوانيد خواب شبانه‌ي کاملي را تجربه کنيد؛ به اين ترتيب، مصرف کافئين باعث ايجاد چرخه‌ي معيوبي مي‌شود که به کمبود خواب مزمن منجر خواهد شد.

با درک اثرات احتمالي مصرف کافئين، قادر خواهيد بود از مزاياي محدود کردن مصرف قهوه و چاي در طول روز، و يافتن راه‌هاي بهتر براي افزايش انرژي‌تان بدون مصرف کافئين بهره‌مند شويد. به همين خاطر، توصيه مي‌کنيم از مضرات کافئين: ۱۹ عارضه جانبي کافئين که بايد بدانيد آگاه شويد.

۳. افزايش ميزان خواب و استراحت
وقتي برنامه‌ي کاري شلوغ و پراسترسي داشته باشيد، معمولا خواب يکي از اولين چيزهايي است که چه به طور ناخودآگاه، چه از روي عمد قرباني مي‌شود. اين کار پيامدهاي ناخوشايندي به همراه دارد، زيرا باعث مي‌شود پيش از بيش احساس خستگي و بي‌حالي کنيد، و در نتيجه‌، مرتکب اشتباهاتي شويد که جبران آن‌ها در طول روز وقت بيش‌تري از شما خواهد گرفت.

بنابراين، بهتر است از ۹ روش علمي بهبود کيفيت خواب افراد مبتلا به بيخوابي به خوبي آگاه شويد.

۴. گنجاندن فعاليت‌هاي بدني کوتاه در برنامه‌ي کاري روزانه‌تان
اگر احساس بي‌حالي و رخوت مي‌کنيد، انجام کمي فعاليت بدني واقعا مي‌تواند انرژي‌تان را افزايش دهد. با اين‌که آدم‌هاي پرمشغله معمولا زمان اضافه براي انجام فعاليت‌هاي بدني در برنامه‌ي کاري خود پيدا نمي‌کنند، با برخي ترفندها مي‌توانيد بدون نياز به صرف مدت طولاني از وقت‌تان براي رفتن به يک باشگاه ورزشي، فعاليت بدني مفيدي در طول روز داشته باشيد؛ مثلا مي‌توانيد تمرين‌هاي ورزشي را به بخش‌هاي کوچک تقسيم کنيد و در هر فرصت کوتاهي در طول روز که به صورت طبيعي اندکي وقت اضافه براي‌تان ايجاد مي‌شود، بخشي از اين تمرين‌ها را انجام دهيد.


۵. تقويت نگرش “‌من مي‌توانم‌”
تجربه‌ شما از استرس بر نگرش‌تان و آن‌چه درباره‌ي موقعيت‌ها و شرايط مختلف به خود مي‌گوييد، بستگي دارد. براي مثال، اگر تصميم بگيريد استرس را نه به عنوان تهديد، بلکه به عنوان يک چالش ببينيد، احساس انرژي بيش‌تري خواهيد داشت.

با استفاده از ۱۰ بهترين تکنيک مثبت انديشي که از امروز امتحان کنيد، مي‌توانيد نگرش خود را نسبت به مشکلات اطراف بهبود ببخشيد.

۶. گنجاندن روش‌هاي تسکين استرس سريع در سبک زندگي‌تان
اگر زمان کافي براي يادگيري و استفاده از روش‌هاي جديد مديريت استرس نداريد، برخي از روش‌هاي تسکين استرس مي‌توانند در کم‌ترين زمان ممکن بيش‌ترين تاثير را براي‌تان به همراه داشته باشند. براي مثال، گنجاندن روش‌هايي نظير مصرف مکمل‌هاي ويتامين و پخش موسيقي در محيط کار يا به وسيله‌ي هدفون، حتي در پرمشغله‌ترين سبک زندگي به طرز حيرت‌آوري مي‌تواند ميزان قابل ملاحظه‌اي از استرس‌تان را کاهش دهد.

۷. تقويت توان “‌نه گفتن‌”‌
آدم‌ها دلايل مختلفي براي مشغوليت و فشردگي برنامه‌هاي‌شان دارند، ولي بسياري از آدم‌ها، نه به خاطر شرايط و مقتضيات خود، بلکه بيش‌تر به اين‌ خاطر گرفتار کمبود وقت مي‌شوند که نمي‌توانند درخواست ديگران را علي‌رغم برنامه‌ي کاري فشرده‌شان رد کنند. با رعايت برخي اصول مي‌توانيد فقط در شرايطي درخواست‌هاي ديگران را بپذيريد که برنامه‌ي زماني آزادتري داشته باشيد، و در غير اين صورت، به راحتي بتوانيد به آن‌ها “‌نه بگوييد‌”‌. اگر زمان کافي در اختيار نداريد، اين مسئله را به طرف مقابل بگوييد؛ پيش از آن‌که نظر مثبت‌تان را بيان کنيد، جدول زماني خود را در نظر بگيريد؛ و اگر درخواست طرف مقابل را نپذيرفتيد، سعي کنيد در زمان ديگري آن را جبران کنيد.

اگر ياد بگيريد “‌نه بگوييد‌”‌، زمان کافي براي “‌بله گفتن‌”‌ به چيزهاي ديگر پيدا مي‌کنيد؛ “‌بله گفتن‌”‌ به خودتان و تکنيک‌هايي که کمک‌تان مي‌کنند استرس‌تان را مديريت کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره