نماد آخرین خبر

در فرودگاه چه شغل‌هایی وجود دارد و چقدر حقوق می‌گیرند؟

منبع
لست سکند
بروزرسانی
در فرودگاه چه شغل‌هایی وجود دارد و چقدر حقوق می‌گیرند؟

لست سکند/ ارزش سهام در بازار بورس جهاني درحال افزايش است اما بااين‌حال بسياري از مردم آمريکا احساس مي‌کنند که حقوق پاييني دارند. کارکنان فرودگاه‌ها در سراسر دنيا درمورد حقوق و شرايط محيط کارشان اين احساس را دارند. حقوق، ساعت و شرايط کار و همچنين مزاياي کارکنان از يک فرودگاه به فرودگاهي ديگر متفاوت است.

تصورش مشکل است که بتوانيم محل کاري پيدا کنيم که بيش از فرودگاه‌ها فعاليت داشته باشند. اينجا جايي است که به‌طور شبانه‌روز، پر از مسافريني است که به چهارگوشه کره زمين سفر مي‌کنند؛ وکارمنداني از خطوط هواپيمايي و شرکت‌هاي مختلف درحال کمک به اين مسافرين هستند.

فشار براي درست پيش بردن کارها بسيار بالاست. همه ما در فرودگاه ساعات بدي را گذرانده‌ايم. بسياري از ما نمي‌توانيم سفرهاي روزمره و فرودگاهي زيادي را به خاطر بياوريم که در آنها همه چيز به خوبي پيش رفته باشد.

اشتباهات کاري، صف‌هاي طولاني به دليل کم‌کاري کارکنان ناشايسته يا خسته، زماني‌که چمدان ما گم مي‌شود يا آسيب مي‌بيند يا هردو؛ درکل نسبت به نکات مثبت، نکات منفي بيشتري را به خاطر مي‌آوريم. به همين علت، بهبود اين موارد براي خطوط هواپيمايي و پرسنل فرودگاه، از اهميت بالايي برخوردار است.چه قصد پرواز شغلي داشته باشيم چه مسافرت تفريحي، وجود پرسنل فرودگاه بخش مهمي از سفر ما خواهند بود و بدون آنها هرگز به‌جايي نخواهيم رسيد. باتوجه با اين موضوع، بياييد برخي از مهم‌ترين مشاغل فرودگاهي، چگونگي کار آنها و ميزان حقوق آنها را بررسي کنيم.

مهماندار هواپيما
متوسط حقوق: 77.197 دلار

در تجربه پرواز، افراد کمي هستند که از مهمانداران هواپيما مهمتر باشند؛ آنها از همان لحظه‌اي که در مقابل ورودي به شما خوشامد مي‌گويند تا لحظه پايان سفر در کنار شما هستند. ساعت‌هاي طولاني را سرپا مي‌گذرانند، به مسافران سرويس مي‌دهند، هواپيما را تميز نگاه مي‎‌‌دارند و همه در تمام طول مدت که مشغول اين کارها هستند، لبخند بر روي لب دارند. اجراي قسمت آخر مي‌تواند فوق‌العاده دشوار باشد.
از اين گذشته، مهمانداران هواپيما اغلب با مسافران عصبي و يا با شرايط دشوار سروکار دارند؛ و بخصوص مهمانداران خانم، ممکن است آزارهايي ببينند که نمي‌توانند درباره آن صحبتي داشته باشند.

مهمانداران از اين مزيت برخوردارند که مي‌توانند به دور دنيا سفر کنند. مزاياي آنها از يک شرکت هواپيمايي به شرکتي ديگر متفاوت است. باتوجه به شرايط سختي که آنها بايد تحمل بکنند، شايد حقوق کمتر از 77.197 دلار کمي پايين به نظر برسد، اما حداقل از ساير مشاغل خدمات محور شرايط بهتري دارد.

صاحب امتياز

اگر تا به حال به اين فکر کرده‌ايد که فروشگاه‌هاي داخل فرودگاه، مواد غذايي، نوشيدني، وسايل ضروري و سوغاتي را با قيمت‌هاي گزاف مي‌فروشند، بايد بگويم که بله حق باشماست. صاحبان امتياز کساني هستند که از اين فروش‌ها سود مي‌برند.
پولي که شما در اين موقعيت شغلي مي‌توانيد به‌دست بياوريد، به ماهيت امتيازات فروخته شده شما بستگي دارد. غرفه سوغات يا لوازم رفاهي، پيشنهادي سودآور است. حتي بسياري از امتيازات در اين غرفه‌ها به‌صورت ساعتي واگذار مي‌شوند.

نکته ديگري که درمورد صاحبان امتياز بايد به‌خاطر داشته باشيد اين است که آنها مي‌توانند ساعات کار شناوري داشته باشند. خواه شما ساعت 2صبح از لس‌آنجلس به فرودگاه هيترو برسيد و يا ساعت 24 از فرودگاه جان‌اف‌کندي به فرودگاه چارلز دوگل برويد، مي‌توانيد بسياري از صاحبان امتياز را براي فروش کالاهاي‌شان ببينيد.

کنترل‌کننده ترافيک هوايي
حقوق:  از 66,967 تا 101,328 دلار

دشوار است که شغلي را با نقشي بيش از يک کنترل کننده ترافيک هوايي تصور کنيم. لغزشي کوچک مي‌تواند فاجعه‌بار باشد. خوشبختانه ، براي يک کنترل‌کننده هوايي و شغلي با اين درجه حساسيت، متوسط حقوقي بين 66,967 تا 101,328 دلار درنظر گرفته مي‌شود.

کنترل‌کننده هوايي بايد در طول ساعات طولاني کار خود، هميشه درحال آماده باش باشد. آنها به‌طورمعمول در يک برج کنترل ترافيک هوايي حضور دارند، کاملاً مراقب اوضاع باشند و با خلباناني که در فضاي نزديک فرودگاه پرواز مي‌کنند در ارتباط باقي بمانند.

آنطور که گفته مي‌شود هيچ الزام و مدرک رسمي براي اشغال پست کنترل کننده هوايي وجود ندارد. بنابراين يکي از برترين مشاغل پردرآمد است که مي‌توانيد بدون داشتن مدرک دانشگاهي آن را به‌دست بياوريد. بااين حال، استانداردهاي استخدامي بسيار بالايي براي آن وجود دارد و شما براي کسب اين شغل، بايد آزمايش‌هاي سختيگرانه تشخيص صلاحيت و غربالگري را بگذرانيد.

مهندس فرودگاه
متوسط حقوق: 64,160 دلار

به چيزهاي کوچکي فکر کنيد که بايد درست انجام شوند تا هواپيما در مسير درست خود باقي بماند. حالا به اين فکر کنيد که اگر فقط يکي از آنها درست انجام نشود، چه اتفاقي ممکن است بيافتد. اگر مهندسي فرودگاه درست انجام نشود، مي‌تواند به تأخيرهاي گسترده يا حتي بدتر از آن منجر شود.

اين همان دليلي است که مهندسان فرودگاه براي روي خط نگه داشتن و طبق نظم کارکردن همه برنامه‌ها و تشکيلات سازمان، بسيار حياتي هستند. آنها بخش‌هاي اصلي فرودگاه مانند پرواز و فرود را تنظيم و حفظ مي‌کنند.

تحقيقات زيادي بر روي شغل انجام شده است. برنامه‌ريزان فرودگاه اغلب، زمينه‌هاي تحصيلي مهندسي عمران يا سازه دارند و آزمايش‌هاي زيادي بر روي آنها انجام مي‌گيرد تا اطمينان حاصل کنند که چيزهايي که آنها مي‌سازند، به حد نصاب استانداردها مي‌رسد. سختي اين کار باتوجه به جزئيات کار متصدي، با حقوقي که مي‌تواند به 117هزار دلار هم برسد، جبران مي‌شود.

برنامه‌ريز فرودگاه
حقوق: 67,055 دلار

برنامه‌ريزان فرودگاه کساني هستند که ايده‌هايي را ارائه مي‌دهند و سپس اين ايده‌ها توسط مهندسان عملي مي‌شود. آنگونه که گفته شده، بين توصيفات و وظايف اين دو شغل، همپوشاني وجود دارد. برنامه‌ريزان فرودگاه علاوه بر برنامه‌ريزي ساختارهاي جديد، مي‌توانند کارهاي اصلاحي را نيز برنامه‌ريزي کنند.

باوجود همه اين برنامه‌ريزي‌ها جاي تعجب نيست که بدانيد اين شغل، کارهاي ديگري مانند تحقيقات بسيار سنگين را نيز شامل مي‌شود. برنامه‌ريزان فرودگاه، علاوه بر بررسي جنبه‌هاي فني امور، بايد اطمينان حاصل کنند که همه چيز مطابق با مقررات پيش مي‌رود.

همچنين مطالعات بلندمدت بر روي پروژه‌هاي ساختماني نيز معمولاً جزئي از وظايف آنهاست. براي مثال، برنامه‌ريزان فرودگاه مي‌توانند مطالعاتي انجام دهند تا تأثير پروژه‌هاي طولاني مدتي که ممکن است رشد فرودگاه بر روي مناطق اطراف آن داشته باشد را پيش‌بيني کنند.
حقوق برنامه‌ريز فرودگاه مي‌تواند کمتر از 40.5 هزار دلار تا 90هزار دلار براي برنامه‌ريزان باتجربه‌تر برسد.

اعضاي امنيت فرودگاه TSA/TSO
متوسط حقوق: 30,933  و  38,273 دلار

اگر به‌تازگي وارد فرودگاه آمريکايي شده باشيد، TSA را به‌خوبي مي‌شناسيد. اعضاي امنيت فرودگاه، نقش بسيار مهمي در فرودگاه‌هاي جهان برعهده دارند و اين درحالي است که در دو دهه اخير، پس از حادثه 11سپتامبر، اقدامات امنيتي فرودگاه آمريکا، سختگيرانه‌ترين اقدامات در سراسر جهان شناخته مي‌شود و TSA برهمه کارها و بخش‌هاي فرودگاه نظارت دارد.

انجام اين شغل، مي‌تواند همه چيز را تحت پوشش قرار بدهد؛ از بازرسي مسافران گرفته تا بازرسي چمدان‌هايشان و تا پرسيدن سوالات امنيتي. تيم‌هاي امنيتي در فرودگاه‌هاي ايالات متحده، سالانه ميليون‌ها چمدان را کنترل مي‌کنند.

اين شغل هم نيازي به مدرک دانشگاهي ندارد. همانطور که حدس مي‌زنيد اين کار حساس امنيتي، به بررسي‌هاي بسيار شديد و آموزش بسيار بالا براي تبديل شدن به TSA/TSO دارد. اعضاي امنيتي فرودگاه ايالات متحده، براي ساعات طولاني کار خود، حدود 30,933  تا  38,273 دلار حقوق دريافت مي‌کنند.

افسر امنيت پرواز
حقوق: 63,253 دلار

يکي ديگر از بخش‌هاي امنيتي فرودگاه، افسر امنيت پرواز است. اين افراد معمولاً با لباس شخصي فرودگاه را مي‌چرخند و هرگونه فعاليت مشکوک يا بالقوه خطرناک را بررسي مي‌کنند. ماهيت کار پنهان آنها، ايشان را به مهمترين عامل ضد تروريسم در فرودگاه تبديل مي‌کند.

افسرهاي امنيت پرواز جزء معدود کساني هستند که مجوز حمل سلاح در داخل فرودگاه را دارند و براي امنيت بيشتر برخي پروازها (نه همه آنها) هنگام پرواز در هواپيما حضور دارند. ماهيت شغل سخت و پراسترس آنها با حقوق‌شان به‌خوبي جبران مي‌شود. حقوق آنها مي‌تواند تا 68.7هزار دلار در آمريکا و 51.7هزار پوند در انگليس برسد.

کشورهاي مختلف، فرآيندها و الزامات مختلفي را براي تبديل شدن به يک افسر امنيت پرواز مقرر مي‌کنند. در انگليس، افسر امنيت پرواز به‌عنوان بخشي از پليس کلان‌شهر (متروپوليتن) فعاليت مي‌کند، اين درحالي است که در ايالات متحده کل سرويس فدرال امنيت پرواز به اين کار اختصاص داده شده است.

مکانيک بال و بدنه هواپيما

حقوق: 48,554 و  64,073 دلار


وسايل الکترونيکي هواپيما توسط تيم تعمير هوايي اداره و کنترل مي‌شود. مکانيک‌هاي بال و بدنه‌ي هواپيما با هر چيزي اعم از موتور تا ترمز، قطعات فرود و هر بخش مهم ديگري از هواپيما سروکار دارند.

همانگونه که تصور مي‌کنيم کار کردن بر روي چنين قطعات بزرگي از ماشين آلات، تاحدي نيازمند به قدرت بدني بالاست. همچنين بايد دانش خوبي نسبت به پيچيدگي‌هاي نحوه کار هواپيما داشت. بنابراين شما به سطح بالايي از تحصيلات نياز داريد.

متخصصان حرفه‌اي هواپيمايي بايد توسط يک نهاد رسمي معتبر مانند آژانس ايمني هوانوردي اروپا (EASA) يا اداره هوانوردي فدرال (FAA) تأييد شوند. مکانيک‌هاي بال و بدنه هواپيما هم معمولاً همين کار را انجام مي‌دهند. سختي کار آنها با حقوق متوسط 52هزار دلار در آمريکا و متوسط 39.1هزار پوند در انگليس به‌خوبي جبران مي‌شود.

بارگيرها
حقوق: 23.5هزار دلار

اگر فقط يکبار در سالني به‌هم ريخته به‌دنبال چمدان خود گشته باشيد، اثر مهمي که بارگيرها مي‌توانند در تجربه پرواز شما داشته باشند را درک کرده‌ايد. اميدوارم تجربه شما چندان هم منفي نباشد.وقتي متصديان بارگيري، کار خود را درست و به‌خوبي انجام بدهند، شما به‌سختي مي‌توانيد متوجه حضور آنها در محل کارشان بشويد. اما آنها درهر لحظه از روز و شب، درحال انجام وظايف سنگين خود هستند. جابه‌جايي چمدان کار بسيار پرمشغله‌اي است که اغلب به متصديان بارگير نياز دارد تا کيف‌هاي بسيار سنگين را بلند کنند.

همچنين آنها وظيفه دارند چمدان‌ها را براي پرواز، بسته بندي کنند و همچنين چمدان‌ها را بر روي نوار نقاله که به منطقه بارگيري منتهي مي‌شود، قرار دهند. همه اينها کار زيادي مي‌طلبد که براي متصديان بارگيري به‌طور متوسط 23.5هزار دلار درآمد به همراه دارد.

خلبان هواپيما
متوسط حقوق: 119,701 و  156,001 هزار دلار

آخرين و البته نه مهمترين مشاغل، خلباني است. مگر ليست مشاغل فرودگاه بدون خلبان کامل خواهد بود؟ خلبان در رأس هواپيماهايي ديده مي‌شود که انواع مسافرها و بارها را در سراسر جهان حمل مي‌کند. مراحل آموزش و بررسي‌ها براي تبديل شدن به يک خلبان مجاز، سالها طول مي‌کشد.

اين بيشتر بدان خاطر است که خلبان‌ها فقط هواپيماهاي خودشان را به پرواز درنمي‌آورند. آنها بررسي‌هاي پيش از پرواز را انجام مي‌دهند، با اعضاي ترافيک هوايي ارتباط برقرار مي‌کنند تا از صاف بودن آسمان و نبود ترافيک هوايي مطمئن شوند، درصورت لزوم مسيرهاي پرواز را تنظيم مي‌کنند و مسافران را ازنظر وضعيت پرواز آگاه مي‌کنند.

خلبانان مي‌توانند براي شرکت‌هاي خصوصي يا به‌عنوان خلبان شخصي براي کارآفرينان پرواز کنند. خلبانان بسته به زمينه‌اي که در آن مشغول به‌کار هستند و همچنين سطح تجربه‌شان، مي‌توانند درحاليکه در سراسر جهان سفر مي‌کنند، بين 119,701 و  156,001 هزار دلار درآمد کسب کنند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره