برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

برگی از تاریخ/ سرانجام خلبانی که شاه و رجوی و بنی‌صدر را فراری داد

منبع
فارس
بروزرسانی
برگی از تاریخ/ سرانجام خلبانی که شاه و رجوی و بنی‌صدر را فراری داد

فارس/ سرهنگ بهزاد معزي، عضو قديمي سازمان منافقين که سابقه فراري دادن شاه مخلوع پهلوي در سال ۵۷ و همچنين فراري دادن ابوالحسن بني‌صدر، رييس‌جمهور معزول به همراه مسعود رجوي رئيس سازمان تروريستي منافقين (سازمان مجاهدين خلق) در مرداد سال ۶۰ را در کارنامه داشت، پنج روز قبل (۲۱ دي ماه) در سن ۸۳ سالگي بر اثر سرطان خون در بيمارستاني در پاريس فوت کرد و مريم رجوي، مرگ معزي را به اعضاي سازمان منافقين تسليت گفت.

معزي به‌خاطر مهارت و اعتماد رژيم پهلوي به وي، به‌عنوان خلبان پروازهاي ويژه شاه از سال ۵۴ انتخاب شده بود. او که شاه را در ۲۶ دي‌ماه ۱۳۵۷ ابتدا به مصر و بعد به مراکش برد، زماني که هواپيماي اختصاصي شاه را به ايران برگرداند، مورد تجليل افکار عمومي قرار گرفت. غافل از اين‌که او از اعضاي سازمان منافقين است و بعدها قرار است بني‌صدر و رجوي را از کشور فراري دهد.

«پرواز در خاطره‌ها»، کتاب خاطرات سرهنگ معزي توسط يکي از اعضاي سازمان منافقين به نام صديق حميد اسديان در سال ۱۳۸۵ تدوين و منتشر شد که در آن از چگونگي پيوستنش به سازمان مجاهدين در سال ۱۳۵۴ تا چگونگي فراري دادن رجوي و بني صدر از کشور که چند فرودگاه و افراد بسياري در داخل و بيرون فرودگاه در اين عمليات مشارکت داشتند را شرح داده است.

البته در اين کتاب، اطلاعات غلط زيادي نيز منتشر شده، اما وي به راحتي اعتراف کرده که در زمان حضور در ايران پس از انقلاب، چه خيانت‌هايي به کشور کرده است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره