برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

آیه‌ای که اشاره به احاطه خداوند به همه چیز در عالم دارد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
آیه‌ای که اشاره به احاطه خداوند به همه چیز در عالم دارد

باشگاه خبرنگاران/  قرآن کريم مشتمل بر معاني دقيق، تعاليم و حکمت‌هايي والا درباره حقيقت خلقت و اسرار هستي است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از اين رو پيامبر اکرم (ص) و پس از ايشان مفسران به تبيين و شرح جزئيات آيات قرآن کريم پرداختند. ما نيز با هدف آشنايي بيشتر با آيات الهي، هر روز به چند آيه از کلام الله با استناد به تفاسير معتبر مفسران قرآن کريم مي‌پردازيم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قُلْ أَتُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِينِکُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

بگو: آيا شما مي‌خواهيد خدا را به دين خود آگاه سازيد (که اظهار ديانت مي‌کنيد)؟ و حال آنکه خدا آنچه در آسمان‌ها و زمين است همه را مي‌داند و به کلّيّه امور عالم داناست.

تفسير آيه ۱۶ سوره حجرات

گروهي با سوگند به پيامبر اکرم (ص) گفتند که ايمان ما صادقانه است. اين آيه نازل شد که نياز به سوگند نيست، خداوند به همه چيز آگاه است.

 
عرضه عقائد خود به اولياي خدا، اگر براي ارزيابي واصلاح ويا کسب اطمينان باشد، بسيار پسنديده است، چنانکه حضرت عبدالعظيم حسني عقائد خود را به امام هادي عليه السلام عرضه کرد. امّا اگر عرضه‌ي عقائد رياکارانه باشد، جاي سرزنش وتوبيخ است.

پيام‌هاي آيه ۱۶ سوره حجرات


۱- تظاهر نزد پيامبر (ص) در حقيقت تظاهر نزد خداست. با اين که اين گروه نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله تظاهر کردند، ولي قرآن مي‌فرمايد: «أَ تُعَلِّمُونَ اللّهَ»

۲- در برابر خداوندي که همه چيز را مي‌داند، ادّعا و تظاهر نداشته باشيم. «أَ تُعَلِّمُونَ ... وَ اللّهُ يَعْلَمُ»

۳- خداوند، هم به وجود اشيا آگاه است وهم خصوصيّات هر چيزي را مي‌داند. «يَعْلَمُ ... وَ اللّهُ بِکُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره