برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

حقایق جالب در مورد طلا

منبع
روزياتو
بروزرسانی

روزياتو/ طلا فلزي کمياب بوده، ارزش بسيار بالايي دارد و امروزه در ساخت جواهرات و ضرب سکه از آن استفاده مي کنيم. حال امروز در اين مطلب با هم به ۱۲ حقيقت در مورد طلا نگاهي مي اندازيم.

۱- طلاي خالص حالت چسبانکي دارد
طلاي خالص مي تواند بسيار کش بيايد و نشکند. براي مثال يک اونس طلاي خالص مي تواند تا ۸۰ کيلومتر بدون شکستن، کشيده شود. اگر اين کار را با تمام طلاهاي ناخالص دنيا انجام دهيد مي توانيد ۱۱ ميليون بار دور زمين بچرخيد.

۲- نبايد طلا را گاز بزنيد

برخلاف باور عموم، گاز گرفتن طلا راه درستي براي تشخيص اصل بودن طلا نيست. ساير فلزات به اندازه کافي نرم هستند تا جاي دندان روي آن ها بيفتد. شايد گاز گرفتن مدال طلا کار شايعي بين قهرمان هاي المپيک باشد اما از بازي هاي تابستاني سال ۱۹۱۲ مدال هاي طلاي المپيک از آن فلز ساخته نمي شوند. مدال هاي طلاي امروزي بيشتر از نقره ساخته مي شوند. در المپيک ۲۰۱۶ ريو فقط ۱.۲ درصد طلا در مدال هاي طلا وجود داشت.

۳- جايزه نوبل با طلا ساخته مي شود
جايزه نوبل همه ساله از طلا ساخته مي شود. اما ۱۹۸۰ به بعد عيار اين جوايز از ۲۴ عيار به ۱۸ عيار نزول کردند و با طلاي ۲۴ عيار روکش شدند. هر جايزه نوبل ارزشي برابر ۸۰۰۰ دلار دارد.

۴- طلا مي تواند تغيير رنگ دهد
طلا که به طور طبيعي به رنگ زرد است وقتي با بقيه فلزات ترکيب مي شود رنگش تغيير مي کند و استحکامش بالا مي رود. طلاي سفيد حاوي نيکل يا پالاديوم است. طلاي رز (Rose Gold) رنگ گرمش را از مس مي گيرد. حتي طلاي سبز رنگ نيز داريم که بخاطر نقره و بعضي اوقات روي و کادميم رنگش عوض مي شود.

۵- هزاران سال پيش از طلا در پزشکي استفاده مي شد
روميان باستان از طلا براي بريج کردن بين دندان ها استفاده مي کردند. آن ها اين کار را از اتروسکي ها ياد گرفته بودند. در قرن بيستم پزشکان با تزريق طلا که داراي خواص ضد التهابي است درد بيماران روماتيسم مفصلي را کاهش مي دادند. امروزه از طلا براي کوچک کردن توده هاي سرطاني استفاده مي شود.

۶- طلا براي حذف ناخالصي هايش به طور قابل توجهي داغ مي شود

اصطلاح شمش طلا از کلمه جوشيدن (boil) در زبان لاتين مي آيد. ناخالصي هاي طلا در کوره با ۲۷۶۰ درجه سانتي گراد گرفته مي شود


۷- در حال حاضر خزانه داري آمريکا ۱۴۷.۳ ميليون اونس شمش طلا در اختيار دارد
چيزي حدود نصفي از اين شمش هاي طلا در Fort Knox (فورت ناکس، يک پايگاه ارتش آمريکا) نگه داري مي شود. انباري که ۱۳۰ ميليارد دلار ارزش دارد. امنيت فورت ناکس بسيار بالاست. فقط يک رييس جمهور يعني آن فرانک روزولت، از داخل اين خزانه ديدن کرده است.

۸- بيشتر طلاي جهان در چين استخراج مي شود
چين در سال ۲۰۱۷ در توليد طلا از آفريقاي جنوبي پيشي گرفت. اما بزرگترين کريستال طلاي دنيا که شکل آن بسيار نادر است چندين دهه پيش در ونزوئلا کشف شد. اين سنگ طلاي نادر وزني برابر با ۷.۷ اونس داشت.

۹- بعضي از طلاها از فاضلاب شهري استخراج مي شوند
گرچه اين منبع تعجب آور و ناخوشايندي است اما اين هم از مکان هايي است که مي توان طلا از آن استخراج کرد. در سال ۲۰۱۵ طي تحقيقي که روي تصفيه خانه ها انجام شد محققان در دانشگاه آريزونا به اين پي بردند که فاضلاب توليد شده در طي يک سال ۲.۶ ميليون دلار طلا و نقره در خود دارد.

۱۰- ما تاکنون ۸۰ درصد طلاي جهان را استخراج کرده ايم
تا الان ۸۰ درصد از ۲۴۴۰۰۰ تن طلاي قابل استخراج، از معدن ها بيرون کشيده شده است. در زير آب ها و اقيانوس ها نيز ۲۰ ميليون تن طلا وجود دارد اما چون استخراج آن هزينه بسيار بالايي دارد، کار استخراج آن تا به حال انجام نشده است.

۱۱- ما طلا را به فضا برده ايم
در لباس فضانوردان از طلا براي جلوگيري از تابش مادون قرمز استفاده مي شود. ناسا ابزارهايي که بايد خنک بمانند را با ورق طلا مي پوشاند.

۱۲- پيريت، سنگ معدني است که آن را طلاي احمق ها مي نامند
پيريت، سنگ کاني که بيشتر از آن به نام طلاي احمق ها نام برده مي شود، چون بخاطر شکل و ظاهرش که بسيار شبيه به طلاست خيلي ها با ديدن آن فکر مي کردند معدن طلايي کشف کرده اند. از جمله کريستوفر نيوپورت که در دهه ۱۶۰۰ آن را با کشتي به لندن فرستاد. پيريت يک کشف نااميد کننده است و اغلب در کنار معادن طلاي واقعي يافت مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره