logo

مهارت زندگی/ ۱۰ تصمیم مهم برای کم کردن استرس در سال ۱۴۰۰

منبع
بازده
بروزرسانی
مهارت زندگی/ ۱۰ تصمیم مهم برای کم کردن استرس در سال ۱۴۰۰

بازده/ اوايل سال نو، اکثر ما توجه خودمان را معطوف به راه‌هاي مختلف مي‌کنيم تا زندگي‌مان را بهبود بدهيم. اين تصميمات معمولا روي ايجاد عادت‌هاي جديدي متمرکز مي‌شوند که تناسب اندام، کم کردن استرس و اوضاع رواني و احساسي بهتري را براي ما به همراه مي‌آورند. تغذيه‌ي صحيح و ورزش منظم در صدر ليست اهداف سال جديد اکثر آدم‌ها مي‌آيد. در اين مقاله، شما را با چند گام مهم براي کم کردن استرس آشنا مي‌کنيم. گام‌هايي که اگر آن‌ها را برداريد، به فردي شادتر، سالم‌تر و آرام‌تر در سال پيش رو تبديل خواهيد شد.

۱. بيشتر بخوابيد
نداشتن خواب کافي مي‌تواند بطور مستقيم با استرس در ارتباط باشد. استرس خواب شب را کم مي‌کند و به اين ترتيب، محروميت مداوم از خواب شبانه‌ي کافي خطر ابتلا به مشکلاتي مثل بالا رفتن فشار خون، ديابت و بيماري چاقي را افزايش مي‌دهد. بعلاوه، اين وضعيت عملکرد و بهره‌وري شما را پايين مي‌آورد.

در سال جديد، مي‌توانيد روي ارتقاء کيفيت و کميت خواب‌ شبانه‌تان کار کنيد و از تاثيرات بي‌نظيرش برخوردار شويد.


يک فرد سالم در هر شبانه‌روز حداقل به ۷ ساعت خواب شبانه نياز دارد. کاهش اين عدد منجر به اختلال در عملکردهاي فرد، افزايش خطاها و افزايش خطر تصادفات مي‌شود.

۲. يک سرگرمي پيدا کنيد
همانطور که در کودکي به کلاس‌هاي ورزشي مي‌رويد و سرگرمي‌هاي جذاب داريد، در بزرگسالي هم بايد در مسير يادگيري، رشد و انجام کارهاي مفرح و لذت‌بخش باقي بمانيد. داشتن يک سرگرمي مشخص زمينه‌ي انگيزش رواني شما را فراهم مي‌کند، استرس را کاهش مي‌دهد و به شما کمک مي‌کند سبک‌زندگي متعادلي را حفظ کنيد. سرگرمي مناسب استرس مثبت دارد؛ نوعي استرس که احساس حيات و سرزندگي را در شما حفظ مي‌کند.

۳.  روي دايره‌ي اجتماعي خود سرمايه‌گذاري کنيد
معاشرين‌تان تاثير مهمي بر کيفيت زندگي شما دارند. دوستان خوب و خانواده‌ي صميمي ‌مي‌توانند بهترين روزهايتان را با شما جشن بگيرند و در سختي‌ها کنارتان باشند. شبکه‌ي اجتماعي متشکل از روابط سالم مي‌تواند سپري در برابر استرس‌ها باشد و مزاياي بسيار زياد ديگري هم برايتان به همراه دارد.

در سال جديد، تمرکزتان را روي تقويت روابط‌تان قرار بدهيد. از رها کردن رابطه‌هايي که انرژي‌تان را تخليه مي‌کنند نترسيد. وقتي خودتان را از ماجراها و استرس‌هايي که آن روابط برايتان دارد جدا مي‌کنيد، افراد جديد و تجربه‌هاي جديد سر راهتان قرار مي‌گيرند.

همه‌ي روابط يکسان ساخته نمي‌شوند. روابط پرتنش استرس و نااميدي مضاعف به بار مي‌آورند و حتي سلامت شما را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند.


۴. جاي بيشتري براي موسيقي در زندگي‌تان باز کنيد
گوش دادن به موسيقي راهي ساده براي بهبود حال و احوال و تغيير سطح انرژي است. موسيقي با ضرباهنگي آرام( بخصوص موسيقي کلاسيک کند و آرام) تاثيرات آرامش‌بخش دارد. موسيقي نه تنها ذهن را ساکت و عضلات را آرام مي‌کند بلکه سطح هورمون استرس( کورتيزول) را در بدن پايين مي‌آورد.

مي‌توانيد صبح، موقع لباس پوشيدن، موسيقي کلاسيک روشن کنيد. در حين انجام کارهاي صبحگاهي‌تان به آهنگ موردعلاقه‌تان گوش بدهيد يا شب، بعد از يک روز طولاني، خودتان را به يک موسيقي روح‌نواز مهمان کنيد. انتخاب شما هر چه باشد، موسيقي مي‌تواند در پراسترس‌ترين شرايط شما را آرام کند.

۵.  شلختگي‌ها را سر و سامان بدهيد
اگر نظم و ترتيبي در کار نباشد، کشوها و کمدهايتان چنان درهم و برهم مي‌شود که غيرممکن است بتوانيد چيزهايي که دوست داريد را لابلاي اين همه شلوغي پيدا کنيد. زندگي کردن در فضايي شلخته و درهم برهم استرس بيشتري روي شما وارد مي‌کند. چنين شرايطي نه تنها بازدهي شما را کم مي‌کند بلکه کيف پول‌تان را هم خالي مي‌کند و وقت‌تان را هم مي‌دزدد.

در سال آستانه­ي سال جديد، کمي از بار را از روي شانه‌هاتان برداريد و حقيقتاً تلاش کنيد منظم‌تر شويد. يک سري چيزها را به انباري ببريد، وسايل‌تان را از نو مرتب کنيد، يا آن‌هايي که ديگر نياز نداريد را به ديگران ببخشيد‌.

کمال‌ را نشانه گرفتن کافي نيست. با قدم‌هاي کوچک شروع کنيد و به تدريج تغيير کنيد. حتي مرتب کردن گوشه‌ي کوچکي از برهم‌ريختگي‌ها هم تفاوتي محسوس در کيفيت احساس شما به جا مي‌گذارد.

۶.  چند روش استرس‌زدايي سريع را ياد بگيريد
موقعيت‌هاي استرس‌زا به سرعت اوج مي‌گيرد. در چشم بر هم زدني ممکن است از حال خوب به حال بد تغيير حالت بدهيد. در اين صورت، شايد هميشه نتوانيد کاري که در دست داريد را متوقف کنيد و دست به کار يک کار وقت‌گير شويد تا استرس‌تان را کم کنيد.

خوب است هميشه چند روش استرس‌زدايي سريع داشته باشيد، با استفاده از آن‌ها واکنش جنگ يا گريز را خاموش کنيد و در کمال آرامش پاسخ بدهيد.

۷. يک تمرين استرس‌زداييِ درازمدت انتخاب کنيد
اگرچه بايد چند روش استرس‌زداي سريع داشته باشيد اما حداقل مي‌بايست يک تمرين استرس‌زداي منظم را در زندگي خود بگنجانيد‌. اين تمرين به شما کمک مي‌کند در مناسبت با عوامل استرس‌زايي که در زندگي با آن‌ها روبرو مي‌شويد مکانيزم واکنشي کمتري نشان بدهيد. چگونه؟ اين تمرين کنشگري جسمي و احساسي شما را در برابر عوامل استرس‌زا پايين مي‌آورد.

۸. خوش‌بين ­تر باشيد
چگونگي نگاه شما به جهان( يا يک موقعيت خاص) تاثير شديدي بر سطح استرس‌تان دارد. واگويه‌هاي منفي و جهان‌بينيِ منفي مي‌تواند استرس قابل‌توجهي را موجب شود.

خوشبختانه با تمرين مي‌توانيد جهان‌بيني خود را تغيير بدهيد. اگر تعدادي از الگوهاي فکري تدافعي خود را حذف کنيد، چقدر شادتر و کارآمدتر مي‌شويد و چقدر استرس‌تان کمتر مي‌شود؟

۹.  استرسِ کاري را کم کنيد
صرف‌نظر از نوع شغل‌تان، استرس محيط کار مي‌تواند تاثيري منفي بر سلامت فيزيکي و عاطفي شما وارد کند. بر اساس گزارش‌هاي ارائه‌شده از جانب تيمي از پژوهشگران دانشگاه‌هاي هاروارد و استنفورد، مشاغل پراسترس حتي متوسط عمر را کاهش مي‌دهند.

يکي از بهترين کارهايي که مي‌توانيد براي خودتان انجام دهيد اين است: موقعيت کاري‌تان را بررسي کنيد و ببينيد چه تغييراتي در زندگي کاري‌تان مي‌توانيد ايجاد کنيد تا آن را قدري راحت‌تر بسازيد. براي مثال مي‌توانيد به دنبال روش‌هايي براي بالا بردن بازدهي‌تان بگرديد، برخي از ابعاد شغل‌تان را تغيير بدهيد، کيفيت زندگي غيرشغلي‌تان را بالا ببريد يا ببينيد آيا اصلاً در رشته‌ي درستي کار مي‌کنيد يا نه.

۱۰. براي آينده برنامه ­ريزي کنيد
وقتي استرس داريد، در افکار روزهاي فراتر از امروز و آينده غرق مي­شويد. ولي مجبور نيستيد در اين وضعيت باشيد. در حقيقت، قدري وقت بگذاريد، به آينده و هدف ­ها و آرزوهايتان فکر کنيد تا با نگاهي دقيق­تر پيش برانيد و تصميماتي آگاهانه براي سال جديد و سال­هاي بعدي بگيريد.

آيا در حال حاضر برنامه­ي مالي هدفمند و مشخصي داريد؟ آيا آن­قدر که مي­خواهيد خودتان را ابراز مي­کنيد؟ آيا در روابط و رشد فردي­تان در همان مسيري قرار داريد که مطلوب­تان است؟

درست است که وقتي از تصميم­­گيري براي سال جديد حرف مي­زنيم، مقصودمان همان چيزهايي است که مي­خواهيم در سال آينده آن­ها را به دست بياوريم. با اين حال، بهتر است يک طرح 3، 5 يا حتي 10 ساله براي زندگي­مان هم داشته باشيم. لازم نيست اين طرح يک طرح چندان سفت و سخت باشد؛ فقط کافي است که به شما اين ديد را بدهد که مي­خواهيد در آينده­ و در چند سال ديگر کجا ايستاده باشيد تا بتوانيد در همان مسير رشد کنيد.

کلام آخر
زندگي کردن در لحظه ­ي اکنون موضوعي است که مي­شود ساعت­ها درباره­اش حرف زد. با اين وجود، تفاوت بسياري است ميانِ اينکه در زندگي تمام قد حضور داشته باشيد يا اينکه آن­چنان در استرسِ روزانه غرق شويد که تمرکزتان فقط معطوف شود به يک موضوع: امروز را تمام کنم و به فردا برسم. با فکر کردن به تصميم ­هايي که تعادلي سالم را در زندگي برقرار مي­کنند، مي­توانيد سطح استرس را تا حد ممکن پايين بياوريد و با خوش ­بيني به سال بعد و اهداف­تان نگاه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره