logo
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

سوغات منحصر به فرد کشور هفتاد و دو ملت

منبع
ايسنا
بروزرسانی
سوغات منحصر به فرد کشور هفتاد و دو ملت

ايسنا/ هند دومين کشور پرجمعيت دنيا پس از چين به‌ شمار مي‌آيد؛ تفاوت اعتقادات و باورهاي مردم هند سبب شده است که لقب کشور هفتاد و دو ملت را به اين کشور نسبت دهند. به دليل هين تفاوت‌ها نيز سوغاتي‌هاي متنوع، جذاب، رنگارنگ و پر نقشي در اين کشور وجود دارد که توجه گردشگران زيادي را به خود جلب مي‌کند. در ادامه با تعدادي از سوغات دوست‌داشتني اين کشور که نماد فرهنگ و تاريخ آن هستند آشنا مي‌شويم.

ساري

ساري، نمايان‌گر فرهنگ و تاريخ هند بوده و نوعي از لباس سنتي زنان هندي به شمار مي‌رود که در رنگ‌ها و طرح‌هاي مختلف و شادي وجود دارند و از پارچه‌هاي بسيار زيبايي براي آن‌ها استفاده مي‌شود. طرح‌ بعضي از ساري‌ها روي آن‌ها چاپ شده و برخي ديگر هنر دست است که براي درست کردن آن، ابريشم و پنبه را با هم ترکيب مي‌کنند و توسط دستگاه مخصوص پارچه، بافته مي‌شود. روي ساري‌هاي هندي مي‌توان طرح سکه، گل‌هاي مختلف، پرندگان و … را ديد که در حقيقت الگوي اغلب ساري‌هاي هندي از طبيعت الهام گرفته شده است. بعضي ساري‌ها زري‌دوزي شده هستند و زيبايي خيره‌کننده‌اي دارند.

ادويه‌هاي هندي

تنوع و مرغوبيت ادويه‌هاي هندي بر هيچ کس پوشيده نيست و طرفداران بسياري دارد. بسياري از غذاهاي هند بهشت تند و تيز و پر ادويه هستند. البته ادويه‌هاي هندي تنها براي طبخ غذا استفاده نمي‌شوند؛ به طوري که آشپزهاي هندي اين ادويه‌ها را براي درست کردن ترشي نيز استفاده مي‌کنند. از ادويه‌هاي محبوب در اين کشور که بسيار مورد استفاده هستند، مي‌توان به دارچين، خردل، زيره، زردچوبه، تمبر هندي، پودر فلفل و هل اشاره کرد.

کلاه هيماچالي

اين کلاه‌ها مخصوص آقايان بوده و از ترکيب رنگ‌هاي زيبا و متنوعي ساخته مي‌شوند و متعلق به مردم «هيماچال پرادش» در شمال غربي هند است. طراحي‌هاي خاصي که روي کلاه وجود دارد، امضاي مردم اين منطقه هستند. جنس اين کلاه‌ها به گونه‌اي است که حتي در روزهاي سرد زمستان نيز سر شما را از سرما محافظت مي‌کند و بايد گفت که اين کلاه حامل بخشي از فرهنگ اصيل هند است.

عروسک‌هاي راجستاني

يکي از هنرهاي باستاني و از محبوب‌ترين رسوم اين کشور عروسک‌گرداني است. هندي‌ها براي انجام عروسک‌گرداني‌هاي خود از زمان‌هاي گذشته عروسک‌هاي دستي با شکل و شمايل مختلفي مي‌ساختند و از آن‌ها استفاده مي‌کرده‌اند. عروسک‌هاي راجستاني را با چوب مي‌سازند و روي آن‌ها را حکاکي مي‌کنند و پس از تمام شدن ساخت عروسک، لباسي از راجستان را به تن آن مي‌کنند. ناگور، جاپور، اودايپور و اجمير زادگاه اين عروسک‌هاي دست‌ساز هستند. عروسک‌هاي راجستاني نماد هنر پرجنب‌وجوش و سنتي هند هستند که در ارتباط با خيمه‌شب‌بازي و نمايش‌هاي عروسکي تهيه مي‌شوند.

چاي هندي

کشور هند يکي از بزرگترين مصرف کننده‌هاي چاي و همچنين دومين کشور بزرگ صادرکننده آن محسوب مي‌شود. چاي هند ترکيبي از انواع ادويه‌جات و حتي گياهان دارويي است که همين ترکيب و تنوع سبب محبوبيت اين چاي نزد مردم هند شده است. يکي از رايج‌ترين روش‌هاي درست کردن چاي هندي مخلوط کردن آن با شير و شکر است. از معروف‌ترين و محبوب‌ترين انواع چاي‌ها در کشور هند مي‌توان به چاي سبز، چاي سفيد، چاي آسم، چاي دارجيلينگ، چاي کانگرا و چاي نيلگري اشاره کرد.

نقاشي مادوباني

يکي از قديمي‌ترين سبک‌هاي نقاشي در کشور هند است. اين نقاشي‌ها در ابتدا بر روي ديوارهاي گلي کشيده مي‌شده‌اند، اما پس از گذر زمان بر روي کاغذ و بوم‌هاي نقاشي نيز تصوير مي‌شدند. در اين نقاشي‌ها از انواع رنگ‌هاي مختلف استفاده مي‌شود و کمتر نقطه‌اي از نقاشي به رنگ سفيد باقي مي‌ماند.

 طرح‌ها و الگوهاي نقاشي مادوباني بيشتر مواقع از الهه‌هاي هندي مانند کريشنا، رام، شيوا، دورگا و لاکشمي الهام گرفته مي‌شوند. البته طرح‌هايي مانند خورشيد، ماه و گياهان نيز در اين نقاشي‌ها به چشم مي‌خورد. در برخي از نقاشي مادوباني نيز دربار سلطنتي يا صحنه‌هايي از عروسي‌هاي هندي به تصوير کشيده شده است.

گانش

«گانش» نام خداي مذهب هندوئيسم است که ميان مردم هند بسيار قابل احترام به شمار مي‌رود. گانش، سري فيل مانند و شکمي بزرگ دارد و از آن مجسمه‌هاي بسياري از جنس چوب، برنج، پلاستيک و گچ ساخته شده است. مردم هند معتقدند اين مجسمه‌ها خوش يمن بوده و براي دارندگان آن‌ها خوش شانسي به همراه خواهد داشت.

ديبيس 

«ديبيس» نوعي از جعبه‌هاي کوچک هستند که از کالاهاي سنتي و دکوري هند به شمار مي‌روند. ديبيس‌ها در تمامي شهرها توليد مي‌شوند و زيبايي و محبوبيت بسيار بالاي اين ظروف به اين دليل است که طرح‌هاي زيبايي براي تزئين آن‌ها به کار مي‌رود و جنس ساخت آن‌ها نيز ظريف و زيبا است.

جواهرات سنتي هند

علاقه هندي‌ها به جواهرسازي شهره عام و خاص است. از اين جواهرات در طرح ها و نقوش مختلف توليد مي‌شود و به عنوان دستبند، پابند، گوشواره و گردنبند مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

سفال‌هاي آبي راجستان

يکي از هنرهاي محبوب و پرطرفدار کشور هند اين سفال‌هاي آبي‌رنگ بوده که هنر دست مردم محلي و بومي اين کشور به شمار مي‌روند و در ميان گردشگران نيز شناخته شده هستند. اکسيدِ کبالت براي رنگ‌آميزي قسمت‌هاي فيروزه‌اي سفال‌هاي راجستاني استفاده مي‌شود و رنگ سبز ظرف‌ها را با استفاده از اکسيد مس درست مي‌کنند که ترکيب اين دو زيبايي خاص و چشم نوازي به اين سفال‌ها مي‌دهد. اين سفال‌ها در ابعاد، اندازه و طرح‌هاي مختلف و به صورت دکوري و تزئيني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

ظرف‌هاي برنجي هند

زادگاه ظرف‌هاي برنجي هندوستان شهر «مرادآباد»، «اوتار پرادش» است، به طوري که مرادآباد به‌ عنوان شهر ظرف‌هاي برنجي در کل جهان شهرت يافته و دليل شهرت مرادآباد اين است که اين ظرف‌ها را به ايالات متحده، انگليس، کانادا، آلمان، آسيا و خاورميانه صادر مي‌کند و در دسته يکي از بزرگترين صادرکنندگان محسوب مي‌شود. اين ظروف در طرح‌ها، اندازه‌ها و نقوش مختلف توليد مي‌شوند

بيدري

در کشور هند منبت‌کاري بر روي فلز را «بيدري» مي‌نامند که قدمت آن به قرن‌هاي چهاردهم و پانزدهم ميلادي بازمي‌گردد. آثار بيدري يکي از بهترين نمونه‌هاي صنايع دستي هند هستند. خاک، روغن کرچک و رزين مواد اوليه‌اي هستند که براي ساخت قالب ظرف‌هاي بيدري استفاده مي‌شوند. پس از آماده شدن ظرف، با استفاده از يک شي فلزي الگوهايي را روي آن حکاکي مي‌کنند.

کيف‌هاي رنگي هند

مردم هند در کنار هنرهاي دستي متنوع و پرطرفدار خود کيف‌ها و کيسه‌هاي رنگي بسيار زيبايي را توليد مي‌کنند که داراي نقوش مختلف و همراه با رنگ‌هاي بسيار زيبايي است. بر روي برخي از اين کيف‌ها و يا کيسه‌ها طرح‌هاي منجوق‌دوزي‌شده و بر روي برخي ديگر چاپ‌هاي طلايي و گلدوزي انجام شده است.

روتختي و روميزي پارچه‌اي چيکان

چيکان، نوعي رودوزي روي پارچه است. اين ايده از هنر رودوزي مردم ترکيه گرفته شده است. قرن ۱۶ و ۱۷ ميلادي زماني بود که چيکان‌دوزي در هند مشهور شد و هنوز هم لکنو مرکز شهر اوتار پرادش، تمام و کمال در زمينه توليد اين اثر هنري فعاليت مؤثري دارد. در چيکان‌دوزي، نخ‌هاي سفيدرنگي که از جنس ابريشم، پنبه يا نايلون هستند، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

ماسک کاتاکالي

رقص هندي‌ها معروف است و جدا از مراسم رقص هندي که براي همه شناخته شده است، رقص‌هاي سنتي نيز در شهرهاي مختلف اجرا مي‌شود. رقص کرالا يکي از اين مراسم‌هاي رقص سنتي است که در کاتاکالي اجرا مي‌شود. در اين رقص، رقصنده‌ها لباس‌هاي مخصوص به تن مي‌کنند و با ماسک کاتاکالي صورتشان را مي‌پوشانند. اين ماسک با استفاده از چوب نيشکر و چوب کومايجو ساخته مي‌شود که سطح بيروني ماسک را با کاغذ مي‌پوشانند تا بهتر بتوان آن را رنگ‌آميزي کرد و زيبايي ماسک بيشتر شود.

رنگ‌هايي که براي رنگ‌آميزي ماسک‌هاي کاتاکالي استفاده مي‌شوند از مواد طبيعي ساخته شده‌اند. هندي‌ها براي تزئين اين ماسک از تکه‌هاي شيشه، ورق‌هايِ فلزي طلايي يا نقره‌اي، مهره‌هاي مخملي و کاغذهاي رنگي استفاده مي‌کنند، البته که گاهي پر طاووس زينت‌بخش ماسک کاتاکالي مي‌شود تا جذابيت آن را دوچندان کند.

سوغات چوبي کرالا

 هنرنمايي جالب مردم کرالا روي چوب صندل و خلق آثار منبت‌کاري شده، نشان‌دهنده توجه آن‌ها با محصولات و عنصر طبيعي چوب است. از جمله‌ اين هنرنمايي‌ها مي‌توان به جاشمعي‌هاي حکاکي شده، جعبه‌هاي حکاکي شده و فيل‌هايي که روي آن‌ها حکاکي‌هاي ظريفي به چشم مي‌خورد، اشاره کرد.

کاسه آوازه‌خوان

کاسه آوازه‌خوان در اماکن بودايي هند و به همراه يک دسته چوبي به فروش مي‌رسد. لبه کاسه از جنس فلز است و وقتي اين چوب را روي آن مي‌کشيد، صداي دل‌نشيني از کاسه به گوش مي‌رسد. کاسه‌هاي آوازه‌خوان آرامش‌بخش هستند و در ارتباط با يوگا، مديتيشن و موسيقي‌درماني مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

منبع:

www.holidify.com

www.tripoto.com

انتهاي پيام

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره