نماد آخرین خبر
  1. برگزیده
دیدنی-خواندنی

داستان ۷ مومیایی مشهور مصر

منبع
ايسنا
بروزرسانی
داستان ۷ مومیایی مشهور مصر

ايسنا/ به مناسبت رژه کاروان فرعون‌ها و ملکه‌هاي موميايي مصر باستان از خيابان‌هاي قاهره، به داستان‌هاي مربوط به چند مورد از مشهورترين موميايي‌هاي مصر باستان نگاهي داريم.

برخي از مشهورترين موميايي‌هاي جهان در دره‌ پادشاهان شهر «الاقصر» کشف شده‌اند و اکنون به مناسبت انتقال موميايي‌هاي ۲۲ فرعون و ملکه مصر باستان از موزه مصر قاهره به موزه ملي تمدن مصر که موميايي «تائو دوم»، «رامسس نهم» و «رامسس دوم» هم در بين آن‌ها خواهند بود، به معرفي هفت مورد از مشهورترين موميايي‌هاي مصري که در ۱۰۰ سال اخير کشف شده‌اند مي‌پردازيم.

۱. توت‌عنخ‌آمون


در سال ۱۹۲۲، «هاوارد کارتر» باستان‌شناس بريتانيايي موميايي «توت‌عنخ‌آمون» فرعون مصر باستان را در «دره پادشاهان» واقع در مصر کشف کرد.

در زمان کشف مقبره اين فرعون، گنجينه عظيمي شامل جواهرات و يک ماسک طلايي کشف شد.

کشف مقبره «توت‌عنخ‌آمون» توجه بسياري را در سطح جهان به تاريخچه مصر باستان جلب کرد.

پس از دهه‌ها تحقيق درباره فرضيه به قتل رسيدن اين فرعون جوان، درنهايت نتايج يک بررسي نشان داد اين فرعون بر اثر جراحات ايجادشده حين شکار جان خود را از دست داده است.

«توت‌عنخ‌آمون» در سن ۹ سالگي به تخت نشست و حدود ۱۰ سال فرمانروايي کرد.

کشف مقبره اين فرعون پس از آن‌که «لرد کارنارون» شريک و حامي مالي «کارتر» چند ماه پس از کشف مقبره بر اثر نيش يک پشه درگذشت سبب ايجاد شايعاتي درباره نفرين موميايي شد.


۲.حتشپسوت


«حتشپسوت» يکي از مهم‌ترين شخصيت‌هاي زن تاريخ مصر بود که مسيرهاي تجاري جديدي ايجاد و پروژه ساخت بناهاي عظيمي را آغاز کرد. عمر او پس از دو دهه حکومت کردن در دهه ۵۰ سالگي زندگي‌اش به پايان رسيد.

«حتشپسوت» پس از مرگ همسرش يعني فرعون «توتمس دوم» بر اساس قوانين ۱۴۷۹ پيش از ميلاد تا زماني که پسر ناتني‌اش به سن قانوني برسد به عنوان نايب‌السلطنه به تخت نشست.

طي چند سال «حتشپسوت» خودش را به عنوان فرعون معرفي کرد.


در سال ۱۹۰۲ تابوت «حتشپسوت» توسط «کارتر» کشف شد اما اين تابوت برخلاف تابوت «توت‌عنخ آمون» خالي بود. «کارتر» دو مقبره مجزا شامل دو تابوت کشف کرد که يکي از آن‌ها به نديمه ملکه و ديگري به يک زن ناشناس تعلق داشت.

در سال ۲۰۰۶ «زاهي حواس» باستان‌شناس مشهور مصري تحقيقاتي را درباره ارتباط موميايي ناشناس و ملکه آغاز کرد. وجود يک دندان آسياب در جعبه چوبي که نام «حتشپسوت» بر روي آن حک شده بود با توجه به جاي خالي دنداني در فک بالاي موميايي ناشناس گواه محکمي براي اثبات هويت موميايي بود و درنهايت «حواس» و تيمش اعلام کردند جست‌وجو براي يافتن «حتشپسوت» به پايان رسيد.

۳. توتمس سوم


«توتمس سوم» پسر «توتمس دوم» بود و مادر او از همسران بعدي فرعون بود. «توتمس سوم» پس از آن‌که از زير سايه «حتشپسوت» بيرون آمد براي نامدار کردن خود وقت را هدر نداد.

«توتمس سوم» تنها چند ماه پس از به قدرت رسيدن با لشکر ۲۰هزار نفري عازم «آرماگدون» شد. کاتباني به همراه ارتش «توتمس سوم» در اين سفر همراه شدند تا جزئيات اين رويداد را ثبت کنند.

او  با تبديل کردن مصر به يک کشور فاتح خود را به عنوان يک رزم‌آراي ماهر معرفي کرد. تاريخدانان از او به نام «ناپلئون مصر» ياد مي‌کنند.

۴. سِتي يکم


«ستي يکم» فرعون دودمان نوزدهم پادشاهي نوين مصر و پسر «رامسس اول» و پدر «رامسس دوم» بود.

در سال‌هاي اوليه زندگي‌اش به سمت شمال لشکرکشي کرد تا اعتبار مصر را که تاحدي در اواخر دودمان هجدهم از دست رفته بود بازگرداند.

«ستي» مرزهاي مصر را مستحکم کرد، معادن مختلف و چاه حفاري کرد و معابد و عبادتگاه‌هاي آسيب‌ديده را بازسازي کرد. او همچنين ساخت معبد بزرگ «کرنک» را که پدرش دستور ساخت آن را صادر کرده بود ادامه داد.

کشف مقبره «ستي» به عنوان يکي از مهم‌ترين اکتشافات صورت‌گرفته در «دره پادشاهان» شناخته مي‌شود.

۵. رامسس دوم


«رامسس دوم» که با نام «رامسس کبير» هم شناخته مي‌شود به دليل بناهاي يادبود متعدد به‌جامانده به عنوان يکي از مشهورترين فرعون‌هاي مصر باستان شناخته مي‌شود.

از آن‌جايي که «رامسس دوم» در مبارزات متعددي جنگيده بود آثاري از جراحات بهبوديافته در بدن او وجود دارد. او دچار گرفتگي عروق شده بود و عفونت شديد دنداني داشت که مي‌تواند علت مرگش بوده باشد.

«رامسس دوم» حدود ۶۰ سال حکمراني کرد و زندگي او در سن ۹۰ سالگي به پايان رسيد.

موميايي او در سال ۱۸۸۱ در «دره پادشاهان» کشف شد. در سال ۱۹۷۴ جسد «رامسس دوم» براي از بين بردن نوعي عفونت قارچي با هواپيما به پاريس منتقل شد. براي اين کار يک گذرنامه مصري براي او صادر شد که در اين گذرنامه در  بخش شغل «پادشاه متوفي» نوشته شد.

۶. مريت‌آمن


«مريت‌آمن» همسر «رامسس کبير» بود. او علاوه بر اين‌که از کاهنان «حاثور» بود لقب‌هاي متعددي از جمله محبوب فرمانرواي دو سرزمين و شکوه قصر داشت.

او بيشتر براي مجسمه زيباي  به‌جاي‌مانده که با نام «ملکه سفيد» شناخته مي‌شود و در معبدي که پدرش بنا کرده بود کشف شده است شناخته مي‌شود. همچنين تصوير او بر ديوار معبد «ابو سمبل» درکنار ساير اعضاي خانواده‌اش ديده مي‌شود.

۷. اهمس نفرتاري


«اهمس نفرتاري» در اواخر دودمان هفدهم مصر در شهر باستاني «تباي» يا «تبس» و در دوران حکومت پدربزرگش متولد شد. 

«اهمس نفرتاري» همسر سلطنتي «اهمس اول» بود و دست کم سه پسر داشت. يکي از پسران او يعني «آمن‌هوتب اول» پس از «اهمس اول» به تخت نشست.

«اهمس نفرتاري» مادر دو دختر نيز بود که هر دو از همسران سلطنتي بودند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره