یوکن/ آیا از جمله افرادی هستید که تمایل دارند همیشه در منطقه‌ی امن خودشان بمانند؟ شاید این کار آرامش‌بخش باشد اما هیچ دست‌آوردی ندارد. تمام سخنرانان انگیزشی شما را تشویق می‌کنند که از منطقه امن خود خارج شوید. در حقیقت، انجام کاری جدید و پر ریسک باعث کاهش پیری و بهبود عملکرد مغز می‌شود. با یوکن همراه باشید.

بسیار مفید است که مرزهای منطقه امن خود را تحت‌فشار قرار دهید اما قبل از هر چیز باید بدانید که منطقه امن ذهن چیست؟

کامفورت زون (comfort zone) که به نام‌های دایره راحتی یا منطقه امن هم معرفی می‌شود در حقیقت یک حالت رفتاری است که در آن، عملکرد فرد طبق روال و الگویی انجام می‌شود و فرد تلاش می‌کند با عدم فعالیت و ریسک پذیری، احتمال ریسک و خطر را به حداقل رسانده و به امنیت روانی خوبی دست یابد.

اکنون به شما می‌گوییم منطقه امن ذهن در روانشناسی چیست و چرا بیرون آمدن از آن سخت است؟

روانشناسان رابرت م. یرکیز و جان دی. ددسون در سال 1908 گفتند یک وضعیت آسایش نسبی باعث ایجاد سطح ثابتی از عملکردها می‌شود. در همین زمان بود که ایده منطقه امن ظهور کرد.

انسان‌ها برای دست‌یابی به موفقیت‌های بزرگ به حالت اضطراب نسبی نیاز دارند (شرایطی که میزان استرس ما را کمی بالاتر از حد طبیعی بالا ببرد)، به چنین شرایطی «اضطراب بهینه» می‌گویند که همان خارج شدن از منطقه‌ی امن است.

حتما شما هم قبول دارید که وقتی خودتان را به چالش بکشید، به نتایج شگفت‌انگیزی دست خواهید یافت؛ اما یادتان باشد فشار بیش‌ازحد هم می‌تواند نتایج منفی به دنبال داشته باشد و باعث افزایش استرس و اضطراب شود؛ اینکه خود را به چالش کشیدید ایده‌ی بدی است، این تمایل طبیعی ذهن ما برای بازگشت به وضعیتی بی‌طرف و بدون اضطراب است.

منطقه امن را نمی‌توان مطلقا خوب یا بد دانست، این یک وضعیت طبیعی است که بیشتر مردم به سمت آن ترغیب می‌شوند و کنار گذاشتن آن به معنای افزایش ریسک و اضطراب است که می‌تواند نتایج مثبت یا منفی داشته باشد.

مزایای خارج شدن از منطقه امن ذهنی چیست؟
اضطراب بهینه وقتی اتفاق می‌افتد که عملکرد ذهنی فرد به اوج می‌رسد اما آیا می‌دانید خارج شدن از منطقه امن ذهنی چه فوایدی دارد؟

1. بهره‌وری بیشتری خواهید داشت
باقی ماندن در منطقه امن باعث کاهش بهره وری می‌شود و انگیزه شما را برای انجام کارهای بیشتر و یادگیری مهارت‌های جدیدتر از بین می‌برد.

در این صورت، در «تله کار» گرفتار می‌شویم جایی که می‌خواهیم به‌عنوان راهی برای ماندن در منطقه‌ی امن خود و اجتناب از کارهای جدید برگزینیم. تحت‌فشار قرار دادن مرزهای شخصی به شما کمک می‌کند که زودتر اقدام کنید، موفقیت‌های بیشتری به دست آورید و روش‌های بهتری برای کار پیدا کنید.

2. آسان‌تر با تغییرات جدید و غیرمنتظره کنار می‌آیید
با ریسک‌های کنترل‌شده و به چالش کشیدن خود در مورد کارهایی که اغلب انجام نمی‌دهید، می‌توانید بخشی از عدم اطمینان به شخصیتتان را در محیطی کنترل‌شده تجربه کنید. بیرون آمدن از منطقه امن و زندگی در خارج از کامفورت زون هنگام تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند با تغییرات جدید زندگی بهتر مواجه شوید.

3. ماندن در حالت اضطراب بهینه برایتان آسان‌تر می‌شود
وقتی از منطقه‌ی امن ذهنی خارج می‌شوید، این کار برایتان آسان‌تر می‌شود زیرا به حالت اضطراب بهینه عادت می‌کنید.

4. چیزهای جدید یاد می‌گیرید و خود را به چالش می‌کشید
بیرون آمدن از منطقه امن به شما کمک می‌کند به دنبال تجربیات جدید، یادگیری مهارت‌های جدید و یافتن ایده‌های جدید بروید. وقتی تصمیم بگیرید کار جدیدی انجام دهید که تاکنون انجام نداده‌اید، به دنبال کسب اطلاعات جدید رفته و با انرژی بیشتری با چالش‌های پیش روی‌تان برخورد خواهید کرد.

چگونه می‌توانیم از منطقه امن خود خارج شویم؟
خارج شدن از منطقه امن مفید است اما باید بدانید بین اضطراب کنترل‌شده‌ای که در مورد آن صحبت کردیم و اضطرابی که روزانه با آن مواجه می‌شویم، تفاوت زیادی وجود دارد.

منطقه امن افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است و آنچه انگیزه‌های شما را بالا می‌برد ممکن است زندگی شخص دیگری را نابود کند.

1. کارهای روزمره را متفاوت انجام دهید
سعی کنید تا جای ممکن کارهای روزانه را به روش متفاوتی انجام دهید، تغییرات می‌توانند چشم‌انداز زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند.

2. برای اتخاذ تصمیمات بهتر وقت صرف کنید
آرامش خود را حفظ کنید، هر آن‌چه اتفاق می‌افتد را زیر نظر بگیرید و درنهایت یک تصمیم خوب اتخاذ کنید. باید بدانید برای گرفتن بهترین تصمیم فکر کنید اما هیچ عکس‌العملی نشان ندهید.

3. به خودتان اعتماد کنید و تصمیمات سریع بگیرید
گاهی این‌که به خودتان اعتماد کنید و یک تصمیم سریع بگیرید باعث می‌شود پروژه‌های شخصی خود را با موفقیت انجام دهید.

4. گام‌به‌گام جلو بروید
خارج شدن از منطقه امن نیاز به شجاعت زیادی دارد. اگر اضطراب دارید تنها کافی است ترس‌های خود را بشناسید و سپس با آن‌ها روبرو شوید.

روش‌های زیادی برای بیرون آمدن از منطقه امن و تغییر در حدومرزهای زندگی وجود دارد؛

می‌توانید زبان یا مهارتی جدید یاد بگیرید؛ یادگیری یک زبان جدید می‌تواند باعث یادگیری مهارت‌های جدید در زندگی شود.
 
با کسانی که به شما الهام می‌دهند ارتباط برقرار کنید یا به‌طور داوطلبانه با شرکتی که فعالیت خوبی دارند همکاری کنید.
 
به سفر بروید؛ مهم نیست به کشور خودتان یا سراسر دنیا. دیدن جاهای جدید و متفاوتی یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش چشم‌اندازهای شما خواهد بود.
بله درست است امتحان کردن چیزهای جدید سخت است، اگر این‌طور نبود خارج شدن از منطقه امن راحت بود و به‌راحتی می‌توانستید این کار را انجام دهید.

آگاهی از این‌که چه عاداتی داریم و چطور می‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم به همان اندازه مهم است که بتوانیم با انجام کاری خاص، خود را از منطقه امن خارج کنیم.

چرا بازگشت به منطقه امن این‌قدر مهم است؟
همیشه هم نمی‌توانید در خارج از منطقه امن خود زندگی کنید، چرا که لازم است برای پردازش تجربیات خود گاهی به آن برگردید.

قطعا نمی‌خواهید کاری که انجام می‌دهید به‌سرعت کسل‌کننده شود، این پدیده سازگاری هدونیستی (لذت‌گرایی) نامیده شده و باعث می‌شود راه‌هایی برای اجتناب از اینکه چیزی عادی شود پیدا کنیم.

چیزهای جدید و کوچک‌تر را امتحان کنید تا در این تله گرفتار نشوید. امتحان غذایی جدید در یک رستوران یا سفر به یک کشور جدید می‌تواند شما را از منطقه امن خارج کرده و باعث شود چالش‌هایی که با آن مواجه هستید متنوع‌تر شوند.

خروج از کامفورت زون را به آرامی انجام دهید و تقویت حدومرزهای شخصی خود را به یک عادت تبدیل کنید.

بیرون آمدن از منطقه امن شما به آغوش کشیدن تجربیات جدید و رسیدن به حالت اضطراب بهینه با روشی کنترل‌شده است. برای تجربیات خود ارزش قائل شوید تا بتوانید از مزایای آن استفاده کرد و این تجربیات را در فعالیت‌های روزانه خود به کار ببندید.

سعی کنید این عادت را در خود به وجود آورید که هر هفته یا هر ماه کار جدیدی را امتحان کنید. شما می‌خواهید یاد بگیرید چه‌کارهایی می‌توانید انجام دهید و مهم است که گاهی به وضعیت راحتی بازگردید و تنها استراحت کنید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar