نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

پنج فرمانروای قدرتمند زن در طول تاریخ

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
پنج فرمانروای قدرتمند زن در طول تاریخ

باشگاه خبرنگاران/ ثروت و قدرت فراوان در طول تاريخ تنها متعلق به مردان نبوده است؛ بلکه زنان زيادي نيز در طول تاريخ بوده اند که توانسته اند به فرمانروايي حکومت ها و امپراتوري هاي بزرگي در جهان برسند. در اين گزارش به ۵ زن قدرتمند و ثروتمند که توانسته اند به فرمانروايي امپراتوري هاي بزرگي در طول تاريخ دست يابند، اشاره مي‌کنيم:

۱- ملکه حتشپسوت، فرعون زن باستان

حتشپسوت (Hatshepsut) ملکه مصر باستان، پنجمين فرعون از دودمان هجدهم پادشاهي مصر باستان بود. او دومين فرعون زن است که از لحاظ تاريخي تأييد شده است. نخستين فرعون زن تأييد شده «سوبک‌نفرو» بوده است؛ هر چند ممکن است زنان فرعون ديگري نيز پيش از حتشپسوت حکمراني کرده باشند.

۵ زن فدرتمند و ثروتمند جهان در طول تاريخ

حتشپسوت در سال ۱۴۷۸ قبل از ميلاد به قدرت رسيد. او با توتمس دوم ازدواج کرد تا با همديگر به طور مشترک حکمراني کنند. در واقع توتمس دوم، برادر ناتني ملکه حتشپسوت بود که با وي ازدواج کرده بود.

در دوره حتشپسوت وضع زندگي مردم بهبود يافت، خانه‌ها و راه‌ها ساخته شدند؛ همچنانکه وي توانست کشور را از جنگ‌هاي خارجي حفظ کند. اقتصاد نيز در دوره وي شکوفا بود.

طبق عقيده جيمز هنري بريستد (James Henry Breasted) باستان شناس آمريکايي و استاد مصر شناسي، ملکه حتشپسوت، نخستين زن بزرگ تاريخ بوده است.

۲- ملکه کلئوپاترا

کلئوپاترا نيز ملکه مصر باستان در سال ۶۹ پيش از ميلاد تا ۳۰ پيش از ميلاد بود. او فرمانروايي را از پدرش «بطلميوس دوازدهم» به ارث برد. کلئوپاترا يکي از حکام زن مشهور در جهان است که بخاطر ثروتش و مهارتش در بازي‌هاي سياسي شناخته مي‌شود.

۵ زن فدرتمند و ثروتمند جهان در طول تاريخ

کلئوپاترا به عنوان فرعون مصر کنترل بخشي از بزرگترين صنعت‌هاي آن زمان را در دست داشت؛ مانند گندم، پاپيروس، مرهم (unguents) که درآمدي معادل سالانه ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار تالنت مصري به او مي‌داد. دارايي خالص او تا ۹۵.۸ ميليارد دلار تخمين زده شده است؛ هر چند کلئوپاترا هميشه قادر به تهيه مخارج زندگي لوکس خود نبود. او براي تأمين مالي بسياري از جنگ‌هايي که در طول سلطنت خود انجام داد، از رهبران خارجي وام‌هاي زيادي گرفت.

۳- امپراتور وو زتيان

ملکه زتيان، تنها زن در تاريخ چين باستان بود که عنوان امپراتريس فرمانروا را دارا بود. گفته مي‌شود شما بدون اندکي خونريزي، نخواهيد توانست ثروتمندترين زن شويد. از اين رو اين امپراتور چيني در از ميان بردن رقبا براي عشق خود بي رحم بود. گفته شده او دختر يک هفته‌اي خود را کشته و گناه آن را به گردن يکي از همسران امپراتور گائوزونگ انداخت. زماني که امپراتور گائوزونگ درگذشت، او پسران خود را مجبور به کناره گيري کرد و به عنوان مدير دربار منصور شد؛ منصبي که معادل امپراتور قلمداد مي‌شد. تاکتيک‌هاي او در حکومت سبب رشد اقتصاد چين شد. در زمان ۱۵ سال سلطنت او، امپراتوري او قلمروي خود را تا آسياي مرکزي گسترده کرد و ثروت ملي به لطف تجارت چاي و حرير در طول جاده ابريشم شکوفا شد.

۵ زن فدرتمند و ثروتمند جهان در طول تاريخ

۴- ملکه ايزابلا يکم

ملکه ايزابلاي يکم، شهبانوي کاستيا از ۱۴۷۴ تا ۱۵۰۴ بود. به عنوان يکي از ثروتمندترين ملکه‌هاي جهان، به نظر نمي‌رسيد امور براي ملکه ايزابلا يکم بهتر شود؛ تا اينکه وي در پي ازدواج با فرديناند آراگون، کنترل خود را بر تمام اسپانيا تثبيت کرد. او به هنگام مرگ، در آمد سالانه ۱.۴۵ ميليون دوکات (سکه طلا يا نقره که از قرون وسطاي تا اواخر قرن بيستم به عنوان سکه در تجارت اروپا رايج بود) داشت.

۵ زن فدرتمند و ثروتمند جهان در طول تاريخ

۵- کاترين کبير

کاترين دوم روسيه ‏که به عنوان کاترين کبير نيز شناخته مي‌شد، امپراتريس و تزاريس مشهور روسيه بود و به مدت ۳۴ سال ( از سال ۱۷۶۲ تا ۱۷۹۶) حاکم کل روسيه بود. لقب کاترين کبير نه تنها به خاطر قدرت سياسي وي، بلکه به خاطر ثروت فراوانش که در حدود ۱.۵ تريليون دلار برآورد مي‌شود، بوده است. حکمراني کاترين بر روسيه که به طور تاريخي، يکي از امپراتوري‌هاي جهاني بود، سبب شده بود تا او ۵ درصد از توليد ناخالص داخلي جهاني را در آن دوران در دست داشته باشد.

اگرچه کاترين سلطنت خود را با اميد به اصلاحات ليبراليستي مانند آزاد کردن رعيت آغاز کرد، اما پس از يک قيام مردمي در سال ۱۷۷۳، نظر خود را تغيير داد.

۵ زن فدرتمند و ثروتمند جهان در طول تاريخ

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar