گوناگون/ نمایش گذر زمان روی بوم نقاشی

خبرآنلاين/تماشاي يک تابلوي نقاشي در اغلب موارد مثل چشم دوختن به يک لحظه واحد است، قاب شده بر روي بوم. اما اريک پاز هنر خود را به اين اصل محدود نميداند؛ اين هنرمند خلاق کانادايي ميکوشد به جاي يک لحظه خاص، مجموعهاي از لحظات را به طور همزمان در نقاشيهاي استعاري خود ثبت کرده و به تصوير بکشد. درست مثل فوتوريستهاي ايتاليايي که ميخواستند زمان، مکان و فرم را با هم ترکيب کنند، آثار پاز تصويري از حرکت در زمان را از طريق فرمهاي آبستره که روي هم سوار شدهاند، به بيننده پيشکش ميکند.
پاز در توضيح سبک منحصربهفرد کارش ميگويد: درون مايه اصلي نقاشيهاي من ترکيبي از تجربه انسان و گذر زمان است. وقتي کار را شروع ميکنم، نميدانم در پايان به کجا ميکشد. معمولا با تعيين اين که ميخواهم اثر نهايي چه احساس يا داستاني را به مخاطب منتقل کند، کار را شروع ميکنم و سپس از آخر به اول ميرسم. خواه عشق و اضطراب باشد يا شادي، همگي با اين احساسات آشنا هستيم. هدف من اين است که اين احساسات را در قالب زبان بدن به تصوير بکشم. با اين اميد که به جاي ديکته کردن يک روايت خاص، خاطرات شخصي را در ديد مخاطب زنده کنم پاز با استفاده از رديفي از اشکال هندسي، پيکرهايي را همزمان در دو حالت متحرک و ساکن تصوير ميکند. دايره رنگهايي که در خلق اين تابلوها استفاده ميشود به آبي، نارنجي و سفيد محدود است؛ اين تکنيک بر تکه تکه بودن اثر تاکيد کرده و حسي از انسجام و به هم پيوستگي بين تابلوهاي مختلف ايجاد ميکند.
پاز در خصوص روند خلق اين تابلوها نيز ميگويد: ابتدا تکههاي اصلي تصوير را ميسازم و سپس آنها را به روشي که حس ميکنم درست است با هم ترکيب ميکنم. با اشکال، خطوط و لحنها بازي ميکنم تا سرانجام در جاي درست قرار گيرند، چيزي شبيه به پازلهاي کشويي يا مکعب روبيک.