نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

تنگه «شوتاریکو»؛ رازآلودترین تنگه ایران

منبع
خراسان
بروزرسانی
تنگه «شوتاریکو»؛ رازآلودترین تنگه ایران

خراسان/ وقتي که از کابوس کرونا عبور کرديم و دل‌تان ماجراجويي خواست و دوست داشتيد از عجايب طبيعي بکر و حيرت‌انگيز ديدن کنيد، کوله‌تان را ببنديد و راه بيفتيد به سمت استان شگفت‌انگيز هرمزگان. جايي که شرق تا غرب و شمال تا جنوب آن، جوري غافلگيرتان مي‌کند که دل کندن از آن همه زيبايي برايتان سخت باشد.

بيشتر ما هرمزگان را اغلب با بنادر مهم و استراتژيک آن نظير بندر عباس، بندر خمير، بندر لنگه و ... يا به واسطه جزاير چهارده گانه‌اش مي‌شناسيم. جزايري که از ميان آن‌ها، نام چهار جزيره کيش، قشم، هرمز و هنگام بيشتر به گوش‌مان خورده است و درباره ديگر جزاير کمتر چيزي شنيده‌ايم. هرمزگان اگرچه حکم يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي گردشگري کشورمان را دارد، اما هنوز هم بسياري از مناطق بکر و طبيعي آن، معرفي نشده و کمتر کسي از وجودشان با خبر است. مناطقي که به زحمت مي‌توانيد مشابه آن‌ها را در گوشه و کنار ايران و حتي جهان پيدا کنيد و هر کدام ويژگي‌هاي منحصر به فرد خودشان را دارند.

در استان هرمزگان، کمتر شباهتي ميان تنگه‌ها، چشمه‌ها، آبشارها، دره‌ها، ساحل‌ها و جزيره‌ها پيدا مي‌کنيد و به همين خاطر است که بايد وجب به وجب اين استان ديدني را از نزديک ببينيد. يکي از جذاب‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري اين استان، تنگه جادويي شوتاريکو يا به قول محلي‌ها شوتاريکن است. در ميان انبوه نيزار‌ها و نخل‌هاي آن‌جا، کوه‌ها و صخره‌هايي با شکل و شمايل عجيب‌و غريب وجود دارد که برخي آن‌ها را مريخي مي‌نامند. شکل‌هاي خاص و پر از راز اين صخره‌ها باعث شده آن‌ها را کوه‌هاي مريخي خطاب کنند. از اصلي‌ترين نکات شگفت‌انگيز تنگه شوتاريکو، منحني بودن ديواره‌هاي آن است که مشخص نيست از کجا شروع شده و در کجا به پايان مي‌رسد! گذر زمان بر شکل اوليه اين صخره‌ها تاثير داشته و هر يک هندسه‌اي متفاوت با ديگري دارد و مشاهده کوه‌هاي روشني که ممکن است در ابتداي ورود، ديدن آن‌ها کمي برايتان ترسناک باشد.

تنگه «شوتاريکو»؛ رازآلودترين تنگه ايران

شوتاريکو به معناي واقعي کلمه چشم‌نواز است و محيط مرموز و رازآلودش، آن را به يکي از شگفت‌انگيزترين تنگه‌هاي اين استان تبديل کرده است بنابراين در پرونده امروز زندگي‌سلام، تجربيات و مشاهدات من از حضور در آن‌جا را خواهيد خواند و سفري کاغذي به اعماق اين تنگه که در محاصره کوه‌هاي مريخي است، خواهيم داشت.

۱-شوتاريکو جايي در دل کوه‌هاي سر به فلک کشيده شهر پارسيان و حوالي روستاي چک‌چک در استان هرمزگان است. بازديد از شوتاريکو نيازمند راهنماي محلي است، اما اگر مي‌توانيد از اپليکيشن‌هاي مسيريابي حرفه‌اي استفاده کنيد و تجربه طبيعت‌گردي‌هاي پيچيده را داريد، شايد براي‌تان مشکلي پيش نيايد، هرچند مسير دسترسي به اين تنگه، پر پيچ و خم و طولاني است.

۲-اگرچه شوتاريکو تنگه‌اي پرآب است، اما به محض شروع پيمايش، با زميني مواجه مي‌شويد که از تشنگي ترک خورده است و هيچ نشانه‌اي از حيات در اين منطقه به چشم نمي‌خورد. يکي از دلايل رازآلود بودن اين تنگه، از همين‌جا براي‌تان مشخص مي‌شود. در ضمن خودرو را بايد با فاصله کمي از جاده اصلي پارک کنيد و به دل کوه‌ها بزنيد. اگر در ميان کوه‌ها، فقط يکي از دو راهي‌ها را اشتباه برويد، هيچ‌وقت به شوتاريکو نمي‌رسيد! شما از اين لحظه تا شوتاريکو يک ساعت و نيم فاصله داريد.

۳-در اين مسير، کوه‌ها حفره حفره‌اند و در طول پيمايش سنگ‌هاي چند ده يا شايد هم چند صد تني را مي‌بينيد که بر اثر ريزش کوه، روي زمين افتاده‌اند. مسير پر از سنگ‌هاي کوچک و بزرگ است و هرچقدر به تنگه نزديک‌تر مي‌شويد، عرض ميان کوه‌ها باريک و باريک‌تر مي‌شود. براي رفتن به اين‌جا حتما بايد آب و خوراکي به همراه داشته باشيد و بدنيست بدانيد که در طول مسير احتمال حضور گردشگر ديگري مثل شما بسيار کم است! شوتاريکو مقصد پرترددي نيست و معمولا در طول رسيدن به آن تنها هستيد.
هرچقدر که جلوتر مي‌رويد مسير عجيب‌تر به نظر مي‌رسد. از جايي به بعد، بايد از لابه‌لاي سنگ‌هاي عظيم‌الجثه‌اي حرکت کنيد که سال‌ها پيش بر اثر ريزش کوه‌ها، مسير را به طور کامل بسته‌اند. هر زمان که دست به سنگ شديد، بدانيد که شوتاريکو تنها چيزي حدود ۲۰ دقيقه با شما فاصله دارد. حرکت کردن از لابه‌لاي اين سنگ‌ها ممکن است خطرناک باشد و اگر احتياط نکنيد و در مسيريابي دچار اشتباه شويد، خطر سقوط يا برخورد با ديگر سنگ‌ها وجود دارد.

تنگه «شوتاريکو»؛ رازآلودترين تنگه ايران

۴-پس از بالا و پايين رفتن از سنگ‌هاي بسيار، کم‌کم چشم‌تان به خزه‌هايي مي‌افتد که روي ديواره‌ها جاخوش کرده‌اند. کم‌کم رنگ سبز گياهاني را مي‌بينيد که تا چند دقيقه پيش از رسيدن به آن‌ها، به‌سختي مي‌توانستيد در اين کوهستان بي‌آب و علف، نشانه‌اي از حيات پيدا کنيد. از اين جا زيبايي مسير دوچندان مي‌شود و شما تنها چند دقيقه با آخرين سنگ‌هاي مسير فاصله داريد. سنگ‌هايي که دهانه شوتاريکو را بسته‌اند و وقتي از لابه‌لاي آن‌ها عبور کنيد به تاريکي مي‌رسيد. به يک شب تاريک که چند ده متر آن‌طرف‌تر از آن، نور مي‌تابد. پس از تاريکي مطلق ورودي تنگه، به سمت نور حرکت کنيد. از تاريکي که گذر کنيد، شوتاريکو انتظارتان را مي‌کشد. صخره‌هايي با فرم‌هاي عجيب و غريب پيش چشم‌تان ظاهر مي‌شود. روزنه‌هاي کوچک و بزرگي را مي‌بينيد که نور از دل آن‌ها به حوضچه‌هاي آب مي‌تابد. محيطي که نه روشن است و نه تاريک. از ديواره‌هاي آن آب مي‌چکد و تا چشم کار مي‌کند، اين تالار عجايب ادامه دارد. هم‌نشيني طيفي از رنگ‌هاي سبز، خاکستري و مشکي حسابي غافلگيرتان مي‌کند.

۵-اين رنگ‌ها را تا به حال يک جا نديده‌ايد. درخشش مرموز حوضچه‌هاي کوچک و بزرگ آب را هيچ‌وقت، اين‌طور که هست تجربه نکرده‌ايد. اين هواي خنک را در هيچ کجاي جنوب تنفس نکرده‌ايد. آب آن قدر زلال و شفاف است که وقتي روي زمين مشغول راه رفتن هستيد، تا زانو توي آب فرو مي‌رويد و بعد از خودتان سوال مي‌کنيد «واقعا آب بود؟»

تنگه «شوتاريکو»؛ رازآلودترين تنگه ايران
۶- صداي قطره‌هاي آب، رقص دسته‌هاي ماهي، رنگ‌هاي شگفت‌انگيز و دالاني رويايي و بي‌انت‌ها که بايد از کنار آن‌ها با احتياط عبور کنيد و به سمت انتهاي شوتاريکو قدم برداريد. وقتي پا به تنگه گذاشتيد؛ آرزو مي‌کنيد هيچ‌وقت تمام نشود. اين جا همه چيز شبيه به خواب و خيال است. خوب که نگاه کنيد لانه پرنده‌ها را هم در اين جا مي‌بينيد و صداي کبوتر‌ها را مي‌شنويد. به جز صداي آب و صداي پرنده‌ها، هيچ صداي ديگري به گوش نمي‌رسد. اين جا سکوت محض حکم‌فرماست و انحناي کشيده و جذاب ديواره‌ها، باعث مي‌شود همه چيز معماگونه و رازآلود به نظر برسد. گاهي هم کمي ترس، چاشني حضورتان در اين جا مي‌شود.

۷-گردشگراني که تا به حال شوتاريکو را از نزديک ديده‌اند، آن را سحرانگيز و دلهره‌آور توصيف مي‌کنند، اما اين شب تاريک، براي من و همراهان مملو از آرامش بود. وقتي پاهايمان را توي آب گذاشتيم و ماهي‌ها دور آن‌ها حلقه زدند، خستگي مسير از تن‌مان بيرون رفت و هنگام رفتن، دل کندن از آن برايمان سخت بود. بهترين زمان بازديد از شوتاريکو اواخر زمستان و اوايل بهار است تا حوضچه آب بيشتري داشته باشند. دقت کنيد که روز‌هاي باراني، خطرناک‌ترين زمان براي بازديد از شوتاريکو هستند و اين تنگه تا به حال سيل‌هاي مهيبي به خود ديده است. پس از سيلي که در سال ۱۳۹۸ در شوتاريکو اتفاق افتاد، برخي از حوضچه‌ها با سنگ پوشيده شدند و اگرچه اکنون زيبايي سال‌هاي قبل را ندارد و به لاي روبي نيازمند است، اما هنوز هم شوتاريکو از زيباترين و البته رازآلودترين مکان‌هاي استان هرمزگان است.

 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar