نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دیدنی-خواندنی

راز نقاب فرعون جوان مصر چیست؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
راز نقاب فرعون جوان مصر چیست؟

باشگاه خبرنگاران/ توت عنخ آمون هميشه مورد توجه محققان آثار باستاني مصر بوده است که از زمان کشف مقبره وي از سوي هوارد کارتر در سال ۱۹۲۲، سعي در رمزگشايي از رمز و راز پيرامون فرعون جوان داشتند.

بسياري از سوالات مربوط به توت عنخ آمون همچنان مورد بحث و جدل باستان شناسان قرار دارد، از جمله مسئله مرگ وي، حتي اگر پدرش آخناتون و مادرش نفرتيتي و تاريخ وارث تاج و تخت باشد. يکي از آخرين موضوعات مطرح شده درباره توت عنخ آمون مربوط به ماسک طلايي معروف او است که به عقيده بسياري معروف‌ترين گنج جهان است.

در اين زمينه، پروفسور جوآن فلچر، استاد مصر در کتاب خود «دره پادشاهان» خطاب کرد: عصر طلايي مصر، عنصر مهمي است که محققان طي سال‌هاي گذشته به آن توجه نکردند. روزنامه انگليسي اکسپرس به نقل از فلچر نوشت: نقاب توت عنخ آمون نمونه‌اي از مصر باستان است، بسيار آشنا، اما مانند بسياري از گنجينه‌هاي آن يک راز بزرگ دارد.

او افزود: من از موسسه گريفيت دانشگاه آکسفورد بازديد کردم تا دقيقترين سوابق دفن او و عکس‌هاي گرفته شده از سوي عکاس کارتر در هر مرحله از کاوش ۱۰ ساله را بررسي کنم. اين باستان شناس ادامه داد: نقاب فرعون توجه من را به خود جلب کرد، ويژگي‌اي که تاکنون ناديده گرفته شده بود: گوش‌هاي سوراخ شده است.

او توضيح داد: تحقيقات نشان مي‌دهد که فرعون جوان پس از کودکي گوشواره نمي‌پوشيد، بنابراين هنگامي که در بيست سالگي درگذشت، قرار نبود که وي را با گوش‌هاي سوراخ شده به تصوير بکشند.

فلچر مي‌گويد: اين ماسک ممکن است براي يک فرعون ديگر يا براي شخصيتي با درجه اهميت بالا ساخته شده باشد و نه براي توت عنخ آمون. اين ماسک براي يک فرعون مرد بالغ ساخته نشده است. با مقايسه طلاي به کار رفته در ساخت صورت مشخص شد که با آنچه در بقيه قطعات استفاده مي‌شود متفاوت است و يک خط جوشکاري قابل مشاهده بر روي ماسک وجود دارد.

استاد مصري نظريه خود را با بيان اين مطلب خاتمه داد: ويژگي‌هاي صورت به دليل وجود گوش‌هاي سوراخ شده روي ماسک يک فرعون قبلي يا يک فرعوني که احتمالاً نفرتيتي بوده نصب شده است. شايان ذکر است که از به گفته دانشمندان مجسمه‌اي از ملکه مصري و موفق نبودن آن‌ها در کشف محل آرامگاه او، اطلاعات کمي درباره نفرتيتي در دسترس است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar