ايسنا/ بسياري از شرکتهاي بزرگ هواپيمايي قيمتهاي جديد بليت مسيرهاي داخلي خود را ارائه و پروازهايشان را با اين نرخ بستهاند و برخي از ديگر شرکتها پس از نرخگذاري جديد، بازاريابيهاي لازم و اطلاعرساني به سازمان هواپيمايي وارد اين عرصه خواهند شد.
حميد غوابش دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي در گفتوگو با ايسنا ضمن بيان اين خبر اظهار کرد: تاکنون نرخ بليت هواپيما به شکل واحد اندازه گيري و لحاظ ميشده است به همين دليل نميتوان انتظار داشت تمام شرکتها با سرعت، تغييرات قيمتي را اجرايي کنند.
وي افزود: البته در طول روزهايي که از ابلاغ قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما گذشته بسياري از شرکتهاي بزرگ قيمتهاي جديد خود را ارائه و پروازهايشان را با اين نرخ بستهاند و برخي از ديگر شرکتها نيز پس از نرخگذاري جديد، بازاريابيهاي لازم و اطلاع رساني به سازمان هواپيمايي وارد اين عرصه خواهند شد.
غوابش گفت:با توجه به زمان بر بودن طراحي جداول قيمتي جديد و لزوم اطلاعرساني آن به سازمان هواپيمايي کشوري ثابت ماندن قيمت بليت هواپيما توسط برخي شرکتها طبيعي است.
دبير انجمن شرکتهاي هواپيمايي درباره تمهيدات انديشيده شده براي جلوگيري از تباني و اخلال در بازار رقابتي بليت هواپيما نيز اظهار کرد: طبق قانون بر تمام بازارهاي رقابتي نظارت صورت ميگيرد و قطعا شرکتهاي هواپيمايي نيز از اين موضوع مستثني نيستند.
وي گفت: با آزادسازي نرخها انتظار ميرود رقابتي مناسب بين شرکتها شکل بگيرد و از طرف مقابل مسافران براي چيدن برنامههاي سفر انتخابهاي بيشتري داشته باشند اما اگر هر عاملي در اين رقابت خلل ايجاد کند طبق قانون مورد برخورد قرار خواهد گرفت.
طبق برنامه پنجم توسعه بايد نرخ بليت سفرهاي هوايي از حالت دستوري خارج شود که بر اين اساس طبق تصويب شوراي عالي هواپيمايي و اعلام قائم مقام وزير راه و شهرسازي مقرر شده بود از 28 ارديبهشت، نرخها آزاد شود که اين دستورالعمل کمي ديرتر از موعد به شرکتهاي هواپيمايي ابلاغ شد.
تاکنون قيمت بليت هواپيما به صورت دستوري از سوي شوراي عالي هواپيمايي تعيين و با تاييد رييسجمهور ابلاغ ميشد که بر اساس آن در آخرين تغيير که از 14 آبان 91 اعمال شد نرخ بليت پرواز در مسيرهاي داخلي 65 تا 70 درصد افزايش يافت لذا با توجه به اينکه تاکنون قيمتها در هر مسير دستوري و مشخص شده بود احتمال تخلف کمتر وجود داشت و مسافران نرخهاي مصوب را به راحتي مطلع ميشدند اما اکنون با اجراي آزادسازي و متنوعسازي، نرخها از حالت دستوري خارج ميشود و ممکن است هر ساعت و هر روز قيمت يک مسير متفاوت باشد.
البته اين امر مزايايي از جمله رقابتپذيري ميان ايرلاينها را دارد و مسافران هم ميتوانند براي ارزان شدن سفر خود زمانهاي کمتقاضاتر را انتخاب کنند اما نگراني که در اين زمينه وجود دارد اين است که با توجه به سخت شدن نظارت در اين شرايط ، بازار فروش بليت چگونه خواهد بود؟