یوکن/ گاهی شرایطی پیش می‌آید که ناگهان بغض گلویمان را می‌فشارد. شاید وسط مترو، پشت میز کار یا در یک مهمانی باشید. وقتی نمی‌توانید گریه خود را کنترل کنید، ناراحت و خجالت‌زده می‌شوید و نمی‌دانید چه‌کاری انجام دهید تا از شر اشک‌های بی‌اختیار رها شوید. درواقع، زمان‌هایی هست که نمی‌خواهید گریه کنید. حتماً نمی‌دانید گریه کردن چه زمانی طبیعی است و چه زمانی از اختلالات روانی محسوب می‌شود.

گریه کردن تجربه‌ای مشترک در بین همه است و حتی گریه در انظار عمومی هم رواج یافته است، به‌ طوری‌که یک برنامه‌نویس نقشه‌ای تعاملی برای شهر نیویورک تدوین کرده که در آن مکان و دلیل احساساتی شدن افراد مشخص‌شده است. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان در مکان‌های عمومی گریه می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد، 41 درصد زنان در محل کار گریه کرده‌اند، اما این آمار در بین مردان به 9 درصد می‌رسد.

حقایقی درباره گریه کردن و کنترل گریه
برخی افراد، در مواجهه با مشکلات و بلاها هم گریه نمی کنند؛ درحالی که، برخی دیگر حتی به خاطر مشکلات جزئی هم به گریه می افتند.

هیچ درمانی برای گریه وجود ندارد.

گریه پاسخی طبیعی به طیف وسیعی از محرک هایی است که احساسات را بر می انگیزند.

درمان های روان شناختی می توانند به کسانی که دچار اختلالات خلقی هستند برای کنترل گریه کمک کنند.

روش های علمی و مؤثری برای کنترل گریه وجود دارد.

انواع اشک
سه نوع اشک وجود دارد که هر یک کارایی خود را دارند:

اشک چشم/ اشک پایه (Basal tears)
این اشکی نیست که از چشم‌ها می‌آید. علت ترشح این اشک مرطوب نگه ‌داشتن سطح چشم است. هر فرد روزانه در حدود 148 تا 296 میلی‌لیتر اشک چشم تولید می‌کند.

اشک واکنشی (Reflex tears)
اشک واکنشی به ‌منظور محافظت چشم در مقابل یک محرک تولید می‌شود. اگر گردوخاک یا دود وارد چشم شود یا چیزی باعث سوزش و خاراندن چشم شود، اعصاب قرینه پیامی به مغز ارسال می‌کند و این اشک از چشم‌ها سرازیر می‌شود.

اشک احساسی (Emotional tears)
اشک احساسی که همان گریه است، وقتی سرازیر می‌شود که احساسات فرد تحت تأثیر قرار بگیرد. در این زمان مغز پیشین آن احساس را ثبت می‌کند و هورمونی ترشح می‌کند که تولید اشک احساسی را سبب می‌شود.

اشک از چه موادی ساخته ‌شده است؟
اشک از پروتئین، آب، لیزاب و روغن تشکیل‌شده است، البته محتویات اشک با توجه به نوع آن تغییر می‌کند. اشک معمولی چشم از 98 درصد آب تشکیل‌شده، در حالی‌که اشک احساسی چندین نوع ماده شیمیایی مختلف، پروتئین و هورمون نیز دارد.

گریه کردن تا چه اندازه طبیعی است؟
اگرچه گریه کردن برای تخلیه احساسات خوب است، اما هیچ قانونی برای تعیین میزان طبیعی گریه وجود ندارد. اگر گریه کردن باعث اختلال در زندگی روزمره‌تان می‌شود، خصوصا اگر برای آسیب زدن به خودتان یا بقیه انجام شود، باید در اسرع وقت به سراغ روان‌شناس بروید.

گریه فرآیندی طبیعی است و در برخی مواقع می‌تواند غیرطبیعی باشد. از دلایلی که افراد را به گریه می‌اندازد عبارت‌اند از:

استیصال و درماندگی؛

احساس ترس؛

شنیدن خبری ناگوار؛

دل‌تنگی؛

هم‌دردی؛

مرور خاطرات تلخ گذشته؛

خشم و عصبانیت؛

شوکه شدن؛

متأثر شدن؛

تمام کردن یک رابطه؛

شادی.
گاهی گریه کردن باعث می‌شود فرد احساس بسیار بهتری پیدا کند؛ پس همیشه هم سعی نکنید جلوی گریه خود را بگیرید و احساسات خود را خفه کنید.

گریه کردن باعث مشکلات روانی می‌شود؟
گریه بخش طبیعی زندگی است، اما گریه کردن بیش‌ از اندازه هم می‌تواند باعث بروز اختلالات خلقی یا اختلالات شخصیت شود که برای کنترل آن‌ها نیاز به کمک متخصصان سلامت خواهد بود. ازجمله اختلالات خلقی شایع می‌توان به این موارد اشاره کرد:

افسردگی؛

اختلالات اضطراب؛
بی‌ثباتی عاطفی (Pseudobulbar affect): احساس عصبانیت، خنده و گریه ناگهانی.
روش‌های کنترل گریه وقتی بغض ‌کرده‌اید
 
1. از موقعیت دور شوید
موقعیتی که شما را به گریه می‌اندازد می‌تواند یک مکان یا وضعیت ذهنی‌تان باشد. باید از بیرون به افکارتان نگاه کنید و دلایلی که باعث گریه‌تان شده است را بررسی کنید. اگر فردی باعث شده به گریه بیافتید، البته تفسیری که از حرف‌های او داشته‌اید، از او فاصله بگیرید. خود را بی‌تفاوت نشان دهید تا اشک‌هایتان سرازیر نشوند. موقعیتی که باعث عصبانیت، ناراحتی یا استیصال شما می‌شود را ترک کنید و وقتی آرام‌تر شدید به موقعیت برگردید تا کنترل گریه برایتان آسان باشد.

2. از کلمات مناسب استفاده کنید
برقراری یک گفت‌وگوی اصولی می‌تواند مانع بروز خیلی از عصبانیت‌ها و احساسات منفی شود که زمینه‌ساز گریه می‌شوند. اگر ابراز احساسات را یاد بگیرید و بتوانید احساساتتان را شفافانه بروز دهید، آرامش خود را حفظ کنید و از بهترین کلمات استفاده کنید، کنترل گریه برایتان آسان می‌شود.

3. حواس خود را پرت کنید
وقتی می‌خواهید کنترل اشک‌هایتان را به دست بگیرید از اشیای پیرامون استفاده کنید؛ روی گوشی لیست خریدهایتان را بنویسید، روی کاغذ نقاشی بکشید، یا با توپ فشاری ضد استرس خود را سرگرم کنید. اگر بتوانید توجه خود را به اشیای قابل‌لمس معطوف کنید، در کنترل گریه موفق خواهید شد.

پرت کردن حواس هم ترفند خوبی برای کنترل گریه است. خود را مشغول کاری کنید، چند آهنگ شاد و پرانرژی گوش کنید، عکس‌های خانوادگی‌تان را ببینید و غیره.

4. به موضوعی مثبت یا خنده‌دار فکر کنید
افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید یا به موضوعی خنده‌دار فکر کنید. از طریق توجه به مسائل شاد و مثبت موقعیت‌های استرس‌آور می‌توانید مشکلات را آسان‌تر دیده و گریه‌تان را کنترل کنید.

5. روش‌های فیزیکی کنترل گریه در هنگام بغض
 
6. داشتن تنفس عمیق
چند نفس عمیق بکشید و روی تنفس آرام خود تمرکز کنید تا بتوانید گریه‌تان را کنترل کنید. حتماً می‌دانید بین تنفس عمیق و رسیدن به آرامش در هنگام تنش‌ها رابطه مستقیم وجود دارد. تحقیقات انجام‌شده در سال 2017 نشان می‌دهد تنفس کنترل‌شده می‌تواند تأثیر مستقیم و قابل‌توجهی روی میزان فعالیت مغز موش‌ها داشته باشد.

7. نیشگون گرفتن دست
مدت‌ها قبل گفته می‌شد نیشگون گرفتن پوست دست، خصوصاً ناحیه اتصال انگشت شصت و اشاره، به کنترل گریه کمک می‌کند. البته ازنظر علمی نیز قابل‌قبول است. دانشمندان می‌گویند، به دلیل اینکه گریه واکنشی منفعل و برخاسته از استیصال است، می‌توان با انجام کاری که استیصال را کاهش می‌دهد آن را کنترل کرد. با فشردن ماهیچه و درگیرشدن در یک کار فرد کنترل بیشتری روی احساسات خود خواهد داشت.

8. پلک زدن و چرخاندن چشم‌ها
پلک زدن و چرخش چشم‌ها از سرازیرشدن اشک‌ها جلوگیری می‌کند.

9. رها کردن ماهیچه‌های صورت
وقتی گریه می‌کنیم، عضلات صورتمان منقبض می‌شوند. تمرکز روی ماهیچه‌های صورت و رها کردن آن‌ها از انقباض باعث کنترل گریه می‌شود.

10. فشار دادن بینی
فشار دادن پل بینی، در نزدیکی غدد اشکی، از سرازیر شدن اشک جلوگیری می‌کند. البته درد فشردن بینی هم می‌تواند حواستان را پرت کند تا به دلیل گریه توجهی نکنید.

11. بغضتان را فرو بخورید
گریه روی سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارد. برای مثال، ماهیچه‌های انتهای گلو (دهانه حنجره) را باز می‌کند. آنگاه احساس می‌کنیم که انگار توده‌ای در گلویمان است که بغض نامیده می‌شود. نوشیدن کمی آب، قورت دادن و خمیازه کشیدن می‌تواند جلوی بغضمان را بگیرد.

12. سرتان را به عقب ببرید
برای این گریه‌تان را کنترل کنید، سرتان را به عقب خم کنید و به بالا نگاه کنید. اشک در زیر پلک‌ها جمع می‌شود و با این کار از سرازیرشدن شان جلوگیری می‌کنید. در همین فرصت حواستان را به چیز دیگری پرت کنید تا جریان اشک متوقف شود.

13. ورزش کنید
ورزش باعث ترشح هورمون شادی اندورفین در بدن می‌شود. همچنین، باعث می‌شود حواستان از مسئله‌ای که باعث بغضتان شده پرت شود.

کنترل گریه قبل از بغض کردن

تصدیق احساسات
گاهی گریه واکنشی است به اعتنا نکردن به احساساتی که داریم. به جای این‌که مشکلات را با گریه کردن انکار کنید، بهتر است به دنبال راه‌حلی برای رفع آن‌ها باشید.

اصلاح رفتار
در این روش از فرد خواسته می‌شود بر افکار و رفتارهایش تمرکز کند تا بتواند عامل ایجاد گریه را شناسایی کند. این کار به فرد کمک می‌کند راهکار مؤثری برای کنترل گریه بیابد. هر چقدر این فرآیند را بیشتر تکرار کنید، کنترل بیشتری روی احساسات خود پیدا خواهید کرد.

صحبت کردن با یک نفر
صحبت با کسی که به او اعتماد دارید، می‌تواند به رفع مشکلات، کاهش استرس و سبک‌تر شدنتان کمک کند.

نوشتن
برای شناخت احساسات، پیدا کردن الگوهای فکری و بررسی دلیل زمینه‌ای مشکلات، برخی خاطره‌نویسی یا نوشتن احساسات را مفید می‌دانند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar