درباره اين ضرب المثل عقيده بر اين است که چون ايرانيان در خلال پانصد سال- از قرن سوم تا هشتم هجري- زبان دري را به خوبي نمي فهميدند و غالباً به زبان محلي مکالمه مي کردند لذا هر مطلب نامفهوم را که قابل درک نبود به زبان دري تمثيل مي کردند و واژۀ مهمل وري را به زبان اضافه کرده
مي گفتند:"دري وري مي گويد" يعني به زباني صحبت مي کند که مهجور و نامفهوم است