نماد آخرین خبر

تقویم تاریخ/ رحلت روحانی مبارز آیت ‏اللَّه سیدابوالقاسم کاشانی

منبع
راسخون
بروزرسانی
تقویم تاریخ/ رحلت روحانی مبارز آیت ‏اللَّه سیدابوالقاسم کاشانی

راسخون/ رحلت عالم مجاهد و روحانی مبارز آیت ‏اللَّه "سیدابوالقاسم کاشانی" (1340 ش)
آیت ‏اللَّه سیدابوالقاسم فرزند سید مصطفی حسینی کاشانی در سال 1261 ش (1300 ق) در تهران متولد شد. وی در 16 سالگی در خدمت والد بزرگوارش به قصد حج بیت‏اللَّه الحرام راهی مکه شد و پس از آن در نجف اقامت گزید. سید ابوالقاسم، علوم مختلف را در محضر والد معظم خود و بزرگانی نظیر آخوند ملامحمد کاظم خراسانی و میرزاحسین خلیلی تهرانی و سایر علماء شاگردی نمود و در 25 سالگی به درجه رفیع اجتهاد نائل آمد. وی در جریان جنگ جهانی اول، زمانی که انگلیسی‏ ها با نیروی عظیمی به قصد تسلط بر عراق، به مناطق شرقی حمله‏ور گردیدند به همراه جمعی از علما وارد جنگ با آنان گردید و باعث شکست انگلیسی‏ها شد.
از این رو وقتی که آیت ‏اللَّه کاشانی وارد تهران شد، انگلیسی‏ها به دلیل شکستی که خورده بودند با ایشان دشمنی داشتند و در زمان دولت قوام‏السلطنه به دستور آنها چند بار او را تبعید کردند؛ به طوری که 18 ماه در حبس و زندان متفقین به سر برد. وی پس از رهایی از زندان، علیه سه جناح ضداسلامی، یعنی استعمارگران، استبداد حکومتی و احزاب ضددینی به مبارزه برخاست.
یکی از خط مشی‏های اصولی آیت ‏اللَّه کاشانی، حفظ وحدت و یکپارچگی ملت در برابر دشمن خارجی بود و بارها در پیام‏ها و اعلامیه‏های خود، مردم را به هوشیاری در برابر توطئه‏های آنان، فرا می‏خواند. آیت ‏اللَّه کاشانی ترجیح می‏داد به عنوان یک رهبر اسلامی در پشت صحنه سیاست کشور، نیروهای سیاسی و توده‏های وسیع مسلمان را در صحنه نگهداشته و از یک دولت ملی و مردمی حمایت کند.
از این رو با روی کار آمدن دولت دکتر مصدق، زمینه‏های این حمایت، باعث قدرت دولت و مجلس در تصویب لایحه ملی کردن صنعت نفت شد، هرچند در نهایت با ایجاد اختلاف بین نیروهای ملی و مذهبی، کار به کودتای آمریکایی 28 مرداد 1332 و انزوای آیت ‏اللَّه کاشانی انجامید. سال‏های پایانی عمر این مجاهد فی سبیل‏اللَّه در خانه ‏نشینی و بیماری سپری شد تا این که سرانجام در 23 اسفند 1340 ش برابر با 7 شوال 1381 ق در هشتاد سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به سوی حق تعالی شتافت.
در آن روز تهران در مرگ پیشوای خود تعطیل عمومی بود و تشییعی بسیار با شکوه برگزار گردید تا اینکه پیکر این عالم مجاهد در جوار حضرت عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar