logo

۱۰۰درصد مردم قم از آب شرب سالم با کیفیت برخوردارند

منبع
فارس
بروزرسانی
۱۰۰درصد مردم قم از آب شرب سالم با کیفیت برخوردارند

فارس/ مدیر آبفای قم با بیان این‌که 100 درصد ساکنین شهرهای استان قم از آب شرب سالم با کیفیت مطلوب برخوردارند، گفت: این آمار برای روستاهای استان بیش از ۹۶ درصد بوده و از میانگین کشوری که عدد ۸۷ درصد را نشان می‌دهد، ۹ درصد بالاتر است.

مهدی نظرزاده، مدیر آبفای قم اظهار کرد: با سفر شهید جمهور به استان، مشخص شد بزرگترین مشکل مردم چالش فاضلاب شهری و روستایی است و مسئولان در شرکت آب و فاضلاب استانی به دنبال حل جدی آن هستند.

مدیرعامل آبفا با اشاره به این‌که بیش‌ترین شکایات ساکنین تمام مناطق استان قم از نبود فاضلاب است؛ افزود: با جدیت تمام به دنبال حل این مشکل در تمام مناطق شهری و روستایی هستیم.

نظرزاده با اشاره به این‌که بخشی از فاضلاب استان برای تصفیه به خارج از شهر منتقل می‌شود؛ تصریح کرد: لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) سپاه استان قم، دانشگاه‌های قم و باقرالعلوم(ع) آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز خود را از پساب یا آب خاکستری تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم گفت: شهید رئیسی در برآوردهای آخرین سفرشان به قم، مشکلات فاضلاب شهری را بزرگترین چالش شهر برآورد کرده و تا آخرین روز حیات به دنبال حل آن بودند؛ که شرکت آبفای قم نیز در ادامه راه ایشان به دنبال خدمتگذاری برای مردم است.

وی همچنین در ادامه با توضیح در خصوص پروژه فراوری لجن گفت: قم اولین استان کشور است که توانسته با استفاده از لجن در حوزه کشاورزی و تولید انرژی همچنین تولید کربن‌بلک برای تولید لاستیک و سوخت بیودیزل و دیگر نتایج سودمندی مثل استخراج طلا از فاضلاب برای کشور به‌دست بیاورد که البته نتایج آن بین ۲تا۳ سال آینده بهتر مشاهده می شود.

نظرزاده از تامین ۴۲درصد از برق تاسیسات قم به دست آبفای استان خبر داد و افزود: ۳۰۸ مگاوات از آب و همچنین ۳۵۰ کیلووات از طریق خورشید تامین می شود.
مدیر آبفا گفت: میانگین تامین آب شرب در جهان در شهرها ۸۶ درصد و در روستاها ۶۷ درصد است که استان قم در این زمینه موفق بوده است.

نظر زاده تصریح کرد: علاوه بر این‌که به محور قدیم قم-تهران و قمرود آب‌رسانی شده؛ پروژه قیام نیز در این زمینه فعال بوده و از طرق دیگر تا ۲۴ کیلومتر دیگر در حال آبرسانی است.

وی با بیان این‌که اولین نیروگاه برق-آبی این‌لاینِ غرب آسیا متعلق به استان قم است؛ تاکید کرد: استفاده از اسکرو‌پمپ‌های فاضلابی با وجود این‌که در مکان‌های دیگر جهان ناموفق بوده در قم موفق و به عنوان پایلوت کشوری بوده است.

مدیر آبفا از مردم استان خواست برای آبیاری باغچه‌ها از آب خاکستری یا آبیاری قطره‌ای استفاده کنند و افزود: به دنبال حل مشکلات زیست محیطی در امر تصفیه آب هستیم.

آخرین خبر قم در اینستاگرام :
https://instagram.com/qomtoday