logo

آماربرداری از پرندگان مهاجر در استان بوشهر

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
آماربرداری از پرندگان مهاجر در استان بوشهر

صدا و سیما/ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از اجرایی شدن عملیات آمار برداری از پرندگان مهاجر جوجه‌آور، تابستان گذران همزمان با هفته محیط زیست در جزایر استان خبر داد.

عبدالرحمن مراد زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: پرندگان مهاجر تابستان گذران طیف مهمی از تنوع پرندگان این استان را شامل می‌شود که همه ساله همزمان با نیمه اول سال و از روز‌های آغازین بهار برای لانه‌گزینی و جوجه‌آوری به زیستگاه‌های مستعد به‌خصوص جزایر استان بوشهر در پارک ملی دریایی دیر نخیلو و منطقه حفاظت‌شده‌مند مهاجرت می‌کنند. وی افزود: این پرندگان شامل پرستو‌های دریایی کاکلی کوچک و بزرگ، پرستو دریایی پشت تیره و سلیم خرچنگخوار به عنوان سه گونه اصلی و با جمعیت بیشتر هستند که هر یک خصوصیات لانه‌گزینی منحصر به‌فردی را دارند و بر روی سطح زمین و یا درون زمین پس از حفاری و یا در زیر بوته‌های گیاهان تخم‌گذاری و زادآوری دارند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: همچنین گونه‌های اگرت ساحلی، پرستو دریایی گونه سفید، پرستو دریایی نوک کلفت و پرستو دریایی خزری نیز با جمعیت‌های کمتر این زادآوری را در استان بوشهر دارند. وی با اشاره به این‌که آمار نهایی پرندگان در سال جاری پس از جمع بندی و تجزیه و تحلیل نهایی مشخص خواهد شد، یادآور شد: طبق آماربرداری سالیان گذشته، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار قطعه پرنده از اوایل سال به استان بوشهر مهاجرت می‌کنند و شهریور پس از بزرگ شدن جوجه‌ها، جمعیت غالب آنها به سرزمین‌های مستعد (بیشتر در زیستگاه‌های شبه قاره هند) برای گذراندن شش ماهه دوم سال عزیمت می‌کنند.
مراد زاده اظهار کرد: این سرشماری با تلاش چند روزه و طاقت فرسای کارشناسان اداره کل حفاظت محیط‌زیست در معاونت محیط زیست طبیعی و اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش و همچنین همراهی اعضای هیات علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان و چندی از پرنده شناسان و دوستداران محیط زیست در استان اجرایی شد. وی از همه جوامع محلی، صیادان، گردشگران و طبیعت دوستان درخواست کرد با توجه به حساسیت زیستگاهی جزایر استان در فصل زادآوری این پرندگان، از هر گونه تردد در این جزایر بدون هماهنگی با محیط زیست خودداری کرده و در راه حفاظت و صیانت از این مواهب ارزشمند الهی با این اداره کل همراهی کنند.

آخرین خبر بوشهر در اینستاگرام :
https://instagram.com/bushehr_akhbar