logo

۵ محوطه باستانی کرمانشاه گمانه‌زنی می‌شود

منبع
ايمنا
بروزرسانی
۵ محوطه باستانی کرمانشاه گمانه‌زنی می‌شود

ایمنا/ معاون اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه از تخصیص اعتبار به منظور گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و حریم پنج محوطه باستانی استان خبر داد.

کیومرث خانی لعل‌آبادی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه اظهار کرد: امسال حدود ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار برای گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم پنج محوطه باستانی استان تخصیص پیدا کرده است.
وی افزود: محوطه پارینه سنگی سنگ معدن شهر کرمانشاه یکی از این پروژه‌هاست که حدود چهار سال پیش در جنوب شهر کرمانشاه کشف شد و سال گذشته نیز به ثبت ملی رسید.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: بعضی از ابزارهای سنگی کشف شده در این محوطه باستانی نادر و منحصربه‌فرد هستند.
خانی لعل‌آبادی محوطه تپه تیلینه در شهرستان کرمانشاه را دیگر محوطه‌های باستانی در نظر گرفته شده برای گمانه‌زنی عنوان و خاطرنشان کرد: سال گذشته بخشی از این محوطه باستانی مورد گمانه‌زنی و حفاری اضطراری قرار گرفت و طی این پروژه تعداد قابل توجهی مواد فرهنگی از هزار سوم قبل از میلاد کشف شد که نشان می‌داد با محوطه باستانی بسیار مهمی روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: در شهرستان دالاهو، روستایی به نام طلسم وجود دارد که تپه‌ای باستانی و مشهور در داخل آن قرار گرفته و می‌توان گفت که خانه‌های روستایی بر روی این محوطه باستانی واقع شده‌اند.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: این محوطه باستانی با توجه به اهمیتی که دارد در اواخر دهه ۴۰ به ثبت ملی رسیده است و در طول سال‌های گذشته نیز تعدادی از واحدهای مسکونی که روی آن قرار گرفته برای جابجایی تملک شده‌اند.
خانی ادامه داد: تاکنون از این محوطه باستانی اشیایی از دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی کشف شده و اکنون برای حفاظت بیشتر از آن برنامه تعیین عرصه و حریم آن با حضور تیم باستان شناسی به سرپرستی بهنام قنبری آغاز شده است.
وی با بیان اینکه گمانی‌زنی در محوطه کرند کهنه نیز در شهرستان دلاهو در دستورکار قرار گرفته است، گفت: کرند کهنه محوطه‌ای باستانی و بسیار بزرگ احتمالاً مربوط به دروه ساسانی و اسلامی بوده که اکنون در داخل باغات شهر کرند قرار دارد، اما در سال‌های گذشته به دلیل توسعه باغات شهر، بخش‌هایی از آن تخریب شده، لذا به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این محوطه باستانی برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم آن در دستور کار قرار گرفته است.
معاون سازمان میراث فرهنگی کرمانشاه اضافه کرد: تپه بور در شهرستان جوانرود دیگر محوطه باستانی است که تعیین عرصه و حریم آن در دستورکار قرار گرفته است.
خانی اضافه کرد: بخشی از این محوطه باستانی در داخل زمین‌های کشاورزی و بخشی از آن نیز زیر واحدهای مسکونی روستا واقع شده است و به نظر می‌رسد مربوط به دوره مفرغ و اشکانیان باشد.

آخرین خبر کرمانشاه در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/kermanshah.today