نماد آخرین خبر

کلاله صاحب پایگاه مدیریت بحران و اطفای حریق می‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کلاله صاحب پایگاه مدیریت بحران و اطفای حریق می‌شود

ایرنا/ فرماندار کلاله گفت: پایگاه مدیریت بحران و اطفای حریق شرق گلستان با هدف مقابله به موقع با آتش سوزی‌ احتمالی در عرصه‌های منابع ملی و بهره گیری در حوادث احتمالی در روستای «اجن‌سنگرلی» این شهرستان ساخته می‌شود.

فرهاد شیبک، فرماندار کلاله اظهار کرد: کلاله ۱۲۳ هزار هکتار مرتع، جنگل‌های طبیعی و دست کاشت دارد و آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع طبیعی منطقه از دغدغه‌های دوست‌داران طبیعت است.
وی افزود: بر اساس تجربه سال‌های گذشته مهار آتش سوزی جنگل‌های شرق گلستان در ارتفاعات صخره‌ای، سخت گذر و جنگلی، نیاز به تجهیزات اطفا حریق دارد و ساخت این پایگاه کمک خوبی به حضور به موقع نیروها برای مقابله با حوادث احتمالی خواهد کرد.
فرماندار کلاله با اشاره به برگزاری نشست مشترک عصر روز گذشته با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیرکل مدیریت بحران و مدیرکل دفتر فنی استانداری گلستان، گفت: بر اساس این نشست ساخت پایگاه مدیریت بحران و اطفای حریق در این شهرستان از محل اعتبارات سازمان منابع طبیعی کشور، منابع استانی تملک دارایی و اعتبارات مدیریت بحران استان انجام می‌شود.
شیبک از تامین اعتبار اولیه ساخت این پایگاه معادل ۴۷ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران و تملک دارایی خبر داد و افزود: با آماده‌شدن نقشه‌ اجرایی و آزمایش خاک این پایگاه تا چند روز آینده، ساخت آن شروع خواهد شد.
حمید سلامتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان هم گفت: احداث، تکمیل و تجهیز پایگاه در کلاله، بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت که به مرور تامین و تخصیص می‌یابد.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ایرنا گفت: عرصه‌های جنگلی و مرتعی شهرستان‌های کلاله و مراوه‌تپه به‌دلیل نوع درختان و وسعت زیاد بیشترین شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی‌ در روزهای گرم سال دارند.
عیسی گلبینی‌مفرد اظهار کرد: کلاله و مراوه‌تپه بیش از ۴۲۱ هزار هکتار اراضی ملی دارند که شامل ۲۶ هزار و ۹۸۶ هکتار جنگل طبیعی، ۵۴ هزار و ۶۲۳ هکتار جنگل دست کاشت و ۳۳۹ هزار و ۹۳۳ هکتار مرتع است.
وی وسعت کل مراتع استان گلستان را ۸۶۲ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: بیشترین سطح این مراتع در ۲ شهرستان کلاله و مراوه‌تپه واقع است.
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، وجود درختان سوزنی برگ و کاهش رطوبت خاک را مهمترین علت مستعد بودن این نقاط برای آتش سوزی در فصل گرما دانست و افزود: در صورت شعله‌ور شدن آتش، با کوچکترین وزش باد احتمال گسترش حریق در درختان سوزنی برگ وجود دارد.
شهرستان کلاله با بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت و هزار و ۷۵۲ کیلومتر مربع وسعت در شرق استان گلستان واقع است.
گلستان بیشترین جنگل‌های دست کاشت سوزنی برگ کشور را دارد و در ماه‌های گرم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود و عمده آتش سوزی‌های فصل تابستان در استان هم ناشی از آتش زدن عمدی و یا سهوی اراضی کشاورزی و سرایت آن به جنگل است و در داخل جنگل‌ها آتش سوزی کمتر و به ندرت رخ می‌دهد.
زمین‌های زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار هکتار است که ۴۵۲ هزار هکتار آن جنگل و ۸۶۲ هزار هکتار آن مرتع است.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :
Instagram.com/golestan_today