نماد آخرین خبر

نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن در شهر اراک ۲۰ درصد تعیین شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن در شهر اراک ۲۰ درصد تعیین شد

ایرنا/ مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی گفت: نرخ افزایش اجاره‌بها در اراک براساس مصوبه شورای مسکن استان ۲۰ درصد نرخ سال گذشته پیشنهاد شده که پس از تصویب در شورای عالی مسکن ابلاغ و لازم‌الاجرا است.

سعید نورالهی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی اظهار کرد: افزایش نرخ اجاره‌بها در شهرهای ساوه و مهاجران استان مرکزی نیز ۱۵ درصد نرخ سال گذشته تعیین شده است.
وی ادامه داد: رئیس‌جمهور شهید در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها» را که در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در ۱۲ اردیبهشت امسال به تأیید شورای نگهبان رسید، بسیار موفق عمل کرد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی بیان کرد: براساس این قانون، نرخ افزایش اجاره‌بها در شهرهای بالای 100 هزار نفر که در استان مرکزی اراک، ساوه و مهاجران را شامل می‌شود به شورای عالی مسکن اعلام و پس از تصویب، لازم‌الاجر است.
نورالهی افزود: اگر قرارداد اجاره‌بها در سامانه املاک و مستغلات ثبت و دارای کد رهگیری باشد این تعرفه قابل اعمال است و اگر قرارد اجاره‌بها ثبت نشده باشد، براساس «کشف قیمتی» طبق ماده هشت همین قانون، اداره کل راه و شهرسازی کشف قیمت را اعلام می‌کند.
وی با بیان اینکه این قانون ضمانت اجرایی دارد، افزود: قانون برای موجر و مشاور املاک، مجازات بازدارنده اعلام کرده که در مرحله نخست جزای نقدی و در مرحله دوم ابطال مجوز فعالیت است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی درباره مجازات موجر گفت: مستأجر تا پنج سال پس از انعقاد قرارداد می‌تواند شکایت کند که این حق را قانونگذار مشخص کرده است.
نورالهی افزود: مرحله اول، جریمه نقدی سه برابر مبلغ غیرمجاز اجاره‌بها در یک ماه تعیین شده و این مجازات مشمول تخفیف‌ها و معافیت مالیات نمی‌شود.
وی بیان کرد: قانونگذار برای مشاوران املاک در مرحله اول جریمه نقدی، معادل سه برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرحله دوم، محرومیت به مدت ۶ ماه و جریمه نقدی معادل چهار برابر حق‌الزحمه دریافتی و در مرحله سوم محرومیت یک سال و جریمه نقدی معادل ۶ برابر و در مرحله چهارم محرومیت دایم از اشتغال در آن صنف تعیین کرده است.

آخرین خبر استان مرکزی در اینستاگرام :
https://instagram.com/markazi_today