نماد آخرین خبر

پسروی آب دریای خزر بلای جان شناگران در سواحل مازندران

منبع
ايرنا
بروزرسانی
پسروی آب دریای خزر بلای جان شناگران در سواحل مازندران

ایرنا/ تبعات پسروی آب دریای خزر که تا پیش از این تاسیسات گردشگری، ‌بنادر، صید و صیادی مازندران را تحت تاثیر قرار داده بنا به اظهار نظر دست اندرکاران امر نجات غریق منجر به ایجاد نقاط کور و پُرخطر در سواحل دریا شده که بر میزان غریق در این استان تاثیر خود را گذاشته است.

طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه غرب مازندران منجر شده است.
مطالعات و اندازه گیری دقیق زمینی که در ایستگاه های شاخص ساحلی دریای خزر انجام گرفته این مساله سبب افزایش قابل توجه محدوده ساحلی در طول بیش از ۸۵۰ کیلومتر سواحل شمالی کشور شد و کارشناسان معتقدند : با تشدید روند کاهشی آب، شاهد پسروی بیشتر دریا و خروج بخش عمده ای از بستر دریا در آینده نه چندان دور باشیم.
با توجه به این رخداد طبیعی به تاکید کارشناسان ضرورت دارد در گام نخست به اهمیت موضوع حفاظت از حریم و بستر دریا و گام بعدی ضرورت دارد مسوولان دست اندکار نسبت به پیامد های ناشی از این پدیده توجه جدی و برنامه ریزی اصولی و اساسی داشته باشند.
ایجاد چالش در زیرساخت ها، کاربری های اقتصادی، اجتماعی، اختلال در روند فعالیت بنادر و دریانوردی، صید و صیادی، خشک شدن ذخایر آبی وابسته به دریای خزر (تالاب ها - خلیج ها) افزایش عرصه ساحل، دخل و تصرف انسانی به حریم دریای و اثرات منفی بر آبخوان های ساحلی از جمله اثرات عقب نشینی و کاهش تراز سطح دریای خزر از جمله تبعات منفی ناشی از عقب نشینی دریای خزر است.
سواحل خزر در شمال کشور یکی از نقاط زیبا و شورانگیز برای مردم بومی، مسافران و گردشگران دریا دوست است و از طول حدود ۸۰۰ کیلومتری این سرزمین آبی، بیشتر از ۴۰۰ کیلومتر آن در مازندران، ۲۸۶ کیلومتر گیلان و بقیه هم در گلستان است.
هیات نجات غریق به عنوان یکی از بانیان حافظ امنیت جان مردم مازندران و مسافرانی که به این خطه از شمال کشور می آیند عقیده دارد از جمله مسائلی که باعث شده تا نقاط حادثه خیز سواحل دریا دراین استان افزایش یابد همین پسروی و عقب نشینی دریا است.
رییس هیات نجات غریق مازندران گفت: از پارسال پایش نقاط حادثه خیز در سواحل دریای خزر در مازندران در حال انجام است و با توجه به شرایط این دریا این پایش ها به صورت مستمر و مداوم ادامه دارد.
نقی کریمیان افزود: تا پارسال تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریای خزر در مازندران ۵۰۰ نقطه بود که پایش های انجام شده این تعداد به ۷۰۰ نقطه افزایش یافته است و پیش بینی می شود با ادامه پایش مورد نظر این نقاط افزایش یابد.
وی پایان پایش نقاط حادثه خیز در سواحل دریای خزر در مازندران را حدود دو هفته آینده اعلام و تصریح کرد: با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش بینی تعداد این نقاط پرخطر به ۷۵۰ نقطه افزایش یابد البته مشخص شدن این تعداد به معنای بسته شدن پرونده نقاط حادثه خیز نیست.
رییس هیات نجات غریق مازندران دلایلی را به عنوان علت این امر برشمرد و گفت :‌جدی ترین عامل پسروی آب دریای خزر طی سالهاست به طوریکه در برخی نقاط سواحل دریای خزر سنگچین هایی که برای جلوگیری از آب احداث شده بود اکنون آن نقاط خالی از آب است و شناگران این جرات و جسارت را پیدا می کنند که بیشتر به درون دریا بروند.
وی ادامه داد:‌با توجه به اینکه افراد برای شنا کردن خواهان نقاط ناشناخته و دور از دسترس هستند این موضوع ناجیان غریق را در انجام کار و وظایفشان با مشکل مواجه کرده است.
به گفته کریمیان غالب غریق و فوتی های دریای خزر در مازندران در این نقاط رخ می دهد که افراد بدون توجه به محیط دست به این کار می زنند و عواقب این مساله گریبانگیر آنها می شود.
وی تعداد ناجیان غریق که امسال در طرح سالمسازی دریا شرکت دارند را هزار نفر عنوان کرد و گفت: با توجه به مسائل عنوان شده امسال صد نفر به مجموع ناجیان غریق استان اضافه شده است که البته این میزان جوابگوی این حجم از حضور مسافران و گردشگران در استان نیست.

آخرین خبر مازندران در اینستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today