نماد آخرین خبر

ریزگردها تا پایان تیر، مهمان اصفهانی‌هاست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
ریزگردها تا پایان تیر، مهمان اصفهانی‌هاست

ایرنا/ معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان گفت: آلودگی هوا بر اثر ریزگردها تا پایان تیر ادامه دارد و در این مدت وزش باد، غبار آلودگی و کاهش کیفیت هوا را اغلب در قسمت‌های شرق و شمال تا مرکز استان شاهد خواهیم بود.

نوید حاجی بابایی، معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی اصفهان اظهار کرد: بر اساس الگوهای جوی، وزش باد شدید در شمال و شرق اصفهان و همچنین جنوب سمنان به مثابه عمده کانون‌های گرد و غبار، امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.
وی افزود: باد غالب از طرف شرق و شمال به سمت مرکز استان است از این رو با افزایش سرعت وزش باد در مناطق مستعد خیزش گرد و غبار بدلیل خشکسالی مناطقی مثل اردستان، تالاب گاوخونی، دشت سجزی، خور و بیابانک، مناطق کویری مستعد و جنوب سمنان، طوفان‌های گرد و خاک در ساعات اولیه شب شکل می‌گیرد و به سمت مرکز استان و کلانشهر اصفهان منتقل می‌شود.
حاجی بابایی گفت: در ماه‌های گرم سال یعنی خرداد، مرداد و تیر، جهت باد غالب در قسمت‌های مرکزی و شرقی عوض می شود و این طبیعی است اما آنچه ایجاد گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا را مستعدتر کرده، شرایط خشکی مناطق شمال و شرق استان است که بدلیل خشکسالی ها هرسال شدیدتر می‌شود.
وی تاکید کرد: به این ترتیب طوفان‌های گرد و غبار از جنوب سمنان و شمال اصفهان شروع می‌شود و در مسیر حرکت خود در مناطقی همچون تالاب گاوخونی، سگزی، اطراف نائین و اردستان تقویت و غلظت گرد و خاک فرونی می گیرد.
معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: طبق بررسی صورت گرفته، آلودگی هوا در ۲۸ خرداد که به تشکیل غبار غلیظی در شهر اصفهان انجامید ناشی از تشکیل طوفان گرد و خاک در شرق اصفهان و دشت سجزی بود.
وی سایر موارد آلودگی کلانشهر اصفهان در تیر ماه را ناشی از شکل‌گیری گرد و غبار از جانب جنوب سمنان و شمال اردستان اعلام کرد.
شرایط آلودگی هوای اصفهان بدلیل شکل‌گیری گرد و غبار، چهار روز آلوده برای عموم مردم را در ماه‌های خرداد و تیر و هشت روز ناسالم برای گروه‌های حساس را در تیر جاری رقم زد.
همچنین پیش بینی اخیر اداره کل هواشناسی استان اصفهان این است که شرایط باد، گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا از پنجشنبه ۱۴ تیر موجب افزایش آلودگی هوا تا اواخر وقت یکشنبه ۱۷ تیر خواهد شد.
طبق اطلاعاتی که اداره کل هواشناسی استان اصفهان منتشر کرده ، شکل گیری گرد و غبار اغلب از مناطق شمال و شرق استان اصفهان شامل مناطقی همچون آران و بیدگل، اردستان، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار، دولت‌آباد، کاشان، شاهین شهر و میمه، نایین و ورزنه است.

آخرین خبر اصفهان در اینستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today