نماد آخرین خبر

نخستین تکیه قدیمی مازندران مرمت شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
نخستین تکیه قدیمی مازندران مرمت شد

ایرنا/ نخستین تکیه قدیمی مازندران در بخش دشت سر آمل مرمت و بازسازی شد.

این تکیه در روستای هندوکلا از بخش دشت سر آمل واقع شده که طبق اسناد مربوط به دوران قاجار وقرن سیزدهم هجری قمری است.
به گفته کارشناس اداره میراث صنایع دستی و گردشگری آمل بابررسی بیشتر عناصر چوبی وستون‌هایی که در ساخت آن بکار رفته این احتمال می رود که این بنا در دوران صفوی ساخته شده و بعدها در قرن سیزدهم و درزمان ساخت دو سقانفار این‌روستا به این محل انتقال پیدا کرده یعنی قطعات جدا شده و اینجا مجددا سر هم شد.
ساسان سلیمانی افزود: بنا یک‌بنای چهارگوش است که دارای تقریبا با ۹۰مترزیربنا که سه بخش اصلی، یک‌تالار اصلی ستون دار که مخصوص نشستن عزاداران در ایام محرم است اما یک فضای ارتباطی درمیان بنا ویک‌اتاق تدارکات که معمولا تجهیزات مربوط به پذیرایی از عزاداران دراین اتاق نگهداری می‌شده از مهمترین قسمت‌های این تکیه است.
سلیمانی ادامه داد:دیواره بین تالار اصلی و فضای ارتباطی تخریب شده وکل فضاهای این تکیه تقریبا همون دوقسمتی هست که باقی مانده است.
این کارشناس اداره میراث صنایع دستی و گردشگری آمل گفت:در سال‌های گذشته سازمان میراث فرهنگی در سال‌های ۹۷بایک‌اعتبار جزئی بخش‌هایی از سقف این‌بنا رامرمت کرد.
وی تصریح کرد: درسال گذشته با همت یکی از خیرین محل با اعتباری بالغ بر۲۳۰میلیون تومان قسمت‌های آسیب دیده‌ای بنا ترمیم و همچنین همت بانوان این روستا در مرحله نهایی که به صورت گلمالی آخری را انجام دادند که این بنا دریک وضعیت نسبتا خوبی قرار گرفت برای سال آینده سازمان میراث فرهنگی اعتبار لازم برای مرمت کامل بام‌این بنا راهم پیش بینی کرده که درصورت تصویب و تخصیص کار مرمت این تکیه به صورت کامل انجام خواهد شد.
باتوجه به ارزش‌های این‌بنا این ساختمان در دهم خرداد ۱۳۸۲ به شماره ۸۸۱۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آخرین خبر مازندران در اینستاگرام :
https://instagram.com/mazandaran_today