نماد آخرین خبر

آیا دمای خوزستان رکوردشکنی می‌کند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آیا دمای خوزستان رکوردشکنی می‌کند؟

ایسنا/ این روزها موضوع رکوردزنی دما و هشدار نسبت به وقوع دماهای بالا در شهرهای مختلف، داغ است؛ خوزستان هم همواره بیشترین دماها را در تابستان‌ها تجربه کرده است و حالا این سوال مطرح است که خوزستان در روزهای بسیار گرم امسال، رکوردشکنی دما دارد؟

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به وضعیت دمای خوزستان در روزهای اخیر اظهار کرد: رکوردشکنی و دماهای بالایی که در روزهای اخیر از آن صحبت می‌شود مربوط به استان‌های دیگر است که نسبت به شرایط شهرشان، دمای بالاتری تجربه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دمای هر شهر را باید نسبت به میانگین نرمال همان شهر سنجید، افزود: پیش‌بینی شده استدر این ایام دماهای ۴۷ و ۴۸ درجه در خوزستان رخ دهد که این اعداد نسبت به میانگین درازمدت خوزستان، دماهای نرمال است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: میزان نرمال دمای خوزستان در درازمدت در چنین روزی (۲۷ جولای) حدود ۵۰ درجه است اما در این هفته دماهای کمتری در استان خوزستان رخ می‌دهد بنابراین خوزستان نسبت به شرایط و دماهای دراز مدت خود، شرایط بهتری دارد و رکوردشکنی دما در خوزستان نداریم.

وی بیان کرد: خوزستان در سال‌های گذشته دمای ۵۴ درجه را هم ثبت کرده است و امسال هنوز ماکزیمم دما در خوزستان رخ نداده است و چنین دمایی را تجربه نکرده‌ایم.

سبزه‌زاری عنوان کرد: از ۲۷ خردادماه تا ۳ تیرماه، موج گرمایی شدیدی در خوزستان داشتیم و دما در آن مدت نسبت به درازمدت به شدت افزایش یافت اما پس از آن سیر نزولی داشتیم و شرایط دمایی نسبت به نرمال خوزستان، معتدل شد.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال رکوردشکنی دما در خوزستان پیش‌بینی نمی‌شود. در حال حاضر ماکزیمم دما در برخی شهرها مانند شهرهای فارس، اصفهان و یزد بسیار بالاتر از نرمال است اما دمای خوزستان در این هفته و هفته آینده نرمال خواهد بود و دمای نرمال در این بازه حدود ۴۹ درجه است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: ماکزیمم دمای اهواز در درازمدت در چنین روزی (۲۷ جولای) ۵۱.۲ درجه سانتیگراد هم بوده است؛ این دما در ۲۷ جولای سال ۲۰۲۱ رخ داده است اما امروز دمای اهواز ۴۷ تا ۴۸ درجه سانتیگراد خواهد بود.

وی افزود: دمای شهرهایی مانند امیدیه، شوشتر و گتوند در ۲۷ جولای سال ۲۰۱۱، ۵۲.۶ درجه سانتیگراد بوده است.

سبزه‌زاری گفت: بالاترین دمایی که در دوره ۳۰ ساله در اهواز رخ داده است، ۵۳.۷ درجه سانتیگراد بوده است اما امسال دمای بالاتر از ۵۱.۳ درجه سانتیگراد در اهواز رخ نداده است.

وی افزود: بالاترین دمایی که امسال در خوزستان رخ داده است، ۵۱.۶ درجه سانتیگراد در شوش بوده است.

آخرین خبر خوزستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan.today