نماد آخرین خبر

«منطقه آزاد ماکو» پلی بین اقتصاد ملی و بین‌الملل

منبع
صدا و سيما
بروزرسانی
«منطقه آزاد ماکو» پلی بین اقتصاد ملی و بین‌الملل

صدا و سیما/ مدیران منطقه آزاد ماکو در چند وقت اخیر ضمن معرفی بسته سرمایه‌گذاری، با بررسی موانع پیش پای سرمایه‌گذاری، پیشنهادات جدیدی برای توسعه زیرساخت‌ها، ارائه مشوق و... را در دستور کار قرار داده است.

در سال‌های گذشته اثر سوء سیاست‌گذاری‌های دولت در سطح کلان اقتصادی و عدم شفافیت و کارایی قوانین و مقررات مربوط به مناطق آزاد از مهمترین مشکلات سرمایه‌گذاران برای ورود به منطقه آزاد ماکو بدند.
در حال حاضر به دلیل الزام در جذب سرمایه‌گذاری داخلی، مدیران این منطقه ایجاد مدیریت یکپارچه اقتصادی در منطقه آزاد را در دستور کار قرار داده است. به همین دلیل در جلسات متعددی با مدیران سایر دستگاه‌ها به دنبال رفع موانع کسب‌وکار‌ها برآمدند.
همچنین الزام در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل تعریف طرح های اقتصادی در این منطقه باعث شده مدیران به دنبال اقداماتی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و ایجاد اطمینان در فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاران شوند.
هرچند بخشی از این عوامل همچون ریسک‌های ناشی از نوسانات نرخ ارز کلان بوده و تابع اقدامات منطقه نیست.
در حال حاضر توجه به عامل امکانات ماکو، سیاست گذاری مناسب، اجرای صحیح قوانین و مقررات، جذب فعالان اقتصادی و در نهایت اقدامات حمایتی مدیران منطقه باعث جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو خواهد شد.
براساس نیازمندی‌های منطقه آزاد ماکو براساس تضامین قانونی همچون ماده ۲۱ قانون مناطق آزاد، دولت جمهوری اسلامی ایران متعهد به حمایت از اصل سرمایه و سود حاصله از سوی سرمایه‌گذار در مناطق آزاد است. از این رو منطقه آزاد به تشریح ظرفیت‌های ماکو با در نظر گرفتن قوانین و مقررات پرداخته است.
از سوی دیگر جذب سرمایه‌گذاری باید به همراه انتقال تکنولوژی رخ دهد. در نتیجه رابطه و نقش منطقه آزاد ماکو در ایجاد و توسعه مراودات و بالطبع مبادلات بین‌المللی ایران در قیاس با تعاملات بین‌المللی کشور، روندی صعودی گرفته است.
ایجاد و توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو از دیگر راهبرد‌های موثر مدیران این منطقه آزاد است. چراکه در حوزه ترانزیت علاوه بر بالا بردن ظرفیت‌های حمل و نقل ایران، زمینه افزایش درآمد‌های ارزی ناشی از ترانزیت کالا را فراهم می‌کند.
از سوی دیگر قدرت اقتصادی ایران در معادلات تجاری منطقه افزایش خواهد یافت. براساس همین نگاه مدیران منطقه آزاد ماکو تلاش کردند تا مناطق آزاد را پلی بین اقتصاد ملی و بین‌الملل قرار دهند.

آخرین خبر آذربایجان غربی در اینستاگرام :
https://instagram.com/wazerbaijan_today