نماد آخرین خبر

خوزستان، ‌پرچم‌دار ثبت ملی شهرهای صنایع ‌دستی کشور

منبع
ايسنا
بروزرسانی
خوزستان، ‌پرچم‌دار ثبت ملی شهرهای صنایع ‌دستی کشور

ایسنا/ استان خوزستان از نظر تعداد ثبت ملی شهرهای صنایع‌ دستی در کشور با ثبت پنج شهر رتبه نخست را دارد. 

عباس رحیمی، پژوهشگر صنایع‌دستی، با بیان نکته بالا اظهار کرد: شهرهای ملی صنایع ‌دستی خوزستان عبارت از اهواز، رفیع، دزفول، شوشتر و اندیکا هستند.

وی توضیح داد: این شهرها به دلیل داشتن شاخصه‌هایی از جمله روش خاص تولید صنایع‌ دستی، تعداد کارگاه‌های فعال، جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و... پس از طی مراحل لازم ثبت ملی شده‌اند.

او درباره اهمیت ثبت ملی و جهانی شهرها در حوزه صنایع ‌دستی بیان کرد: هدف از ثبت ملی و جهانی شهرهای حایز شرایط ساماندهی تولید، ارتقای کسب‌وکار و دیده شدن هنر دست هنرمندان در سطح ملی و بین‌المللی است.

این پژوهشگر صنایع‌ دستی اظهار کرد: یکی از موارد مهم کسب عنوان شهر ملی یا جهانی صنایع‌ دستی تبدیل شدن محصول صنایع ‌دستی آن شهر به محصول شاخص است.

احرامی‌بافی یکی از اصیل‌ترین و قدیمی‌ترین هنرهای دستی محسوب می‌شود. احرامی پارچه‌ای تمام پنبه با ابعادی ثابت و یکسان در اندازه ۷۰ در ۱۰۰ است. از پارچه احرامی بیشتر برای سجاده استفاده می‌شود. بنا بر باور عمومی، چون بیشتر زائران خانه خدا از این پارچه برای سجاده استفاده می‌کردند به این نام مشهور شده است.

وی اضافه کرد: برای مثال شهر شوشتر در استان خوزستان به عنوان شهر ملی احرامی‌بافی ثبت ملی شده است. از این‌رو، احرام‌بافی شوشتر عنوانی است که نشان دهنده کیفییت مرغوب و نوع خاص این محصول است که در این شهرستان تولید می‌شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های مهم برندسازی و معرفی محصولات حوزه صنایع ‌دستی که می‌تواند موجب سرپا ماندن هنرهای‌ دستی باشد شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی هستند.

آخرین خبر خوزستان در اینستاگرام :
https://instagram.com/khouzestan.today