نماد آخرین خبر

افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها در خراسان‌جنوبی؛ کمبود انسولین به‌زودی حل می‌شود

منبع
ايرنا
بروزرسانی
افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها در خراسان‌جنوبی؛ کمبود انسولین به‌زودی حل می‌شود

ایرنا/ دبیر انجمن داروسازان خراسان جنوبی گفت: اکنون تعداد داروخانه ها در استان نسبت به ۲ سال پیش حدود ۲ برابر افزایش یافته که این رشد بی رویه از معایب آیین نامه سال ۱۴۰۰ است.

جواد سالار صادقی روز پنجشنبه اظهار کرد: اکنون ۱۴۱ داروخانه در بخش خصوصی و ۱۸ داروخانه بیمارستانی در استانی فعال است که این آمار نسبت به ۲ سال پیش حدود ۲ برابر افزایش یافته و دلیل آن حذف فاصله، حریم داروخانه و حدنصاب جمعیتی در آیین نامه سال ۱۴۰۰ است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۲۰ دارو ساز در استان داریم که به صورت موسس، مسوول فنی و یا مشغول انجام طرح در مجموعه‌های متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ آیین نامه‌ای از سمت سازمان غذا و دارو ابلاغ شد که گویا به دنبال فشار و لابی‌گری از سوی افرادی بود که به بهانه افزایش دسترسی مردم به خدمات دارویی، صرفا اهداف اقتصادی داشتند، چرا که تاسیس بی رویه داروخانه‌ها در برهه کوچکی از زمان باعث چالش شدیدی در زمینه تولید، انبار، توزیع و عرضه دارو شد؛ از طرفی تراکم تاسیس داروخانه در مناطق برخوردار شهرها و نداشتن تمایل به تأسیس در مناطق محروم و کم برخوردار از دستاوردهای مخرب آیین نامه جدید است.

دبیر انجمن داروسازان خراسان جنوبی با اشاره به برخی کمبودهای دارویی نیز گفت: در بحث کمبودهای دارویی عوامل زیادی، از خود دولت گرفته تا شرکت‌های وارد کننده مواد اولیه و تولیدی، توزیعی و داروخانه‌ها دخیل هستند، زیرا از زمان اعلام کمبود تا تخصیص ارز و طی شدن روند کند اداری و واردات مواد اولیه، دپوی بسیاری از داروها به حد صفر تنزل می‌یابد و موجب کمبودهای منطقه ای و گاه کشوری می‌شود.

وی ادامه داد: برخی کارخانه‌های داروسازی هم خطوط فرسوده دارند که ممکن است از خط تولید خارج شوند، گاهی انبار آنها در برخی شرکت‌ها به امید دپو برای افزایش قیمت اتفاق می‌افتد که باعث کمبود کاذب دارو در داروخانه‌هاست و گاهی هم نیازسنجی اشتباه موجب شده که دارو در یک منطقه بیشتر یا در جایی کمتر باشد.

کمبود انسولین نوومیکس به‌زودی حل می‌شود

سالار صادقی با اشاره به اینکه اکنون در خصوص انسولین نوومیکس دچار کمبود هستیم گفت: گرچه به شکل مویرگی توزیع این قلم دارویی انجام می‌شود ولی پاسخگوی نیاز بیماران نیست اما با سرعت گرفتن تولید داخل این دارو، این مشکل به زودی حل خواهد شد.

وی همچنین در خصوص مطالبات داروخانه‌ها از سازمان‌های بیمه گر و سازمان هدفمندی یارانه ها نیز افزود: معمولا مطالبه داروخانه‌ها از سهم ارز ۶۰ درصد قیمت دارو بوده و ۴۰ درصد باقی مانده مربوط به سهم سازمان‌های بیمه گر است.



آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today