نماد آخرین خبر

مطالبه‌گر تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای تدوین سند ملی عناب هستیم

منبع
ايسنا
بروزرسانی
مطالبه‌گر تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای تدوین سند ملی عناب هستیم

ایسنا/ رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مطالبه‌گر تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای تدوین سند ملی عناب هستیم.

سیدمحمدحسین سیدکاشی، امروز در نشست تخصصی موانع توسعه اقتصادی عناب با اعلام این موضوع گفت: توسعه اقتصادی محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی به عنوان یک اولویت در معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از سال ۱۳۹۵ تعریف و تلاش در مسیر تحقق آن تا به امروز با جدیت پیگیری شده است و دستاوردهای خوبی هم رقم خورده است.

وی با اشاره به  ایجاد ساختارهای پژوهش‌محور و بازار محور در بدنه جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، اجرای ده‌ها طرح پژوهشی کاربردی ناظر بر محصولات استراتژیک استان، برگزاری همایش ملی عناب و نمایشگاه فراورده‌های عناب، ثبت اختراع از فراورده‌های عناب و زرشک گفت: در سال گذشته تعامل موثر و حمایت بیش از پیش از اقدامات و برنامه‌های کانون ملی هماهنگی دانش، صنعت و بازار عناب و زرشک با جدیت بیشتری دنبال شده است و هدف ایجاد هم‌گرایی، تجمیع منابع و خلق هم‌افزایی بوده است. 

وی با اعلام آغاز سلسله نشست‌های تخصصی عناب در جهاد دانشگاهی به منظور تکمیل اجرای طرح پژوهشی شناسایی چالش‌ها و مشکلات توسعه صنعت و بازار عناب و ارائه راهکارهای عملیاتی با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان تصریح کرد مطالبه جدی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، تخصیص اعتبارات ملی و استانی جهت تدوین سند ملی عناب است. 

مطالبه‌گر تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای تدوین سند ملی عناب هستیم

محسن پویان، رئیس کانون ملی هماهنگی دانش، صنعت و بازار عناب و زرشک نیز با اشاره به حمایت‌های جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از برنامه‌ها و اقدامات کانون گفت: تعامل موثر بین مراکز و دستگاه‌هایی که متولی اعتلای محصولات استراتژیک استان هستند  از مهم‌ترین اقداماتی است که در زمینه توسعه اقتصادی این محصولات می توان انجام داد.

وی اظهار کرد: تجمیع منابع مالی و نیروی انسانی و تمرکز بر اولویت‌های تعریف شده مسیر تحقق اهداف کانون را هموارتر خواهد کرد. 

مهدی خیاط، عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند نیز  عدم بهره‌گیری از دانش فنی در خلق فراورده‌های دارویی را بزرگترین مانع در مسیر عدم توسعه اقتصادی عناب برشمرد و افزود: عرضه عناب تازه و تولید دانش فنی"افزایش زمان ماندگاری عناب تازه" به عنوان استراتژی زودبازده در مسیر توسعه اقتصادی عناب قابل تامل است.  

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با ارائه پیشنهاد تولید "چای بیرجندی" به صورت ترکیبی از محصولات خاص منطقه شامل عناب و زعفران، به خلق فراورده‌هایی که تنوع بیشتری به مصرف عناب خراسان جنوبی می‌دهد، تاکید کرد.

وی عدم ارتباط موثر تجار و بازرگانان و صنعتگران با بدنه علمی و دانشگاهی را بزرگترین مانع در مسیر توسعه اقتصادی عناب برشمرد. 

هادی زراعتگر، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی نیز مهم ترین استراتژی توسعه اقتصادی عناب را پرداختن به ابعاد دارویی این محصول و خلق فروارده‌های دارویی از عناب دانست.

وی با اشاره به جذابیت‌های عناب تازه برای مصرف‌کنندگان و سهولت استفاده از عناب تازه با توجه به برخورداری از میزان ویتامین C  بالاتر نسبت به عناب خشک گفت: تولید دانش فنی بسته‌بندی عناب تازه و  عرضه آن به بازار موضوعی جدی در مسیر رشد اقتصادی عناب است.

زراعتگر از عرضه عناب خشک بی‌کیفیت به صورت خیسانده و له‌شده در بازار سایر استان‌ها با عنوان "عناب تازه" اظهار نگرانی کرده و افزود این رفتار به برند عناب صدمات جبران‌ناپذیری وارد نموده و خواستار برخورد با این شکل از عرضه عناب از سوی دستگاه‌های نظارتی  شد.

مطالبه‌گر تخصیص اعتبارات ملی و استانی برای تدوین سند ملی عناب هستیم

مسعود افسری، مدیر عامل شرکت عناب سازان شاینا نیز گفت: شناخت ذائقه مصرف‌کنندگان و تولید فراورده متناسب با ذائقه آنان از اولویت‌های ورود عناب به بازار است.

وی با اشاره به تولید حبه عناب در واحد تولیدی شاینا تنوع‌بخشی به طعم عناب را به عنوان ملاحظه‌ای جهت افزایش میزان پذیرش عناب مورد اشاره قرار داد و افزود: هر چند حبه عناب به عنوان تنها فراورده تجاری محبوبیت قابل قبولی در بازار دارد ولی به دلیل ملاحظه و تامین ذائقه های مختلف ترکیبات متفاوت با عناب را در تولید حبه پیش‌بینی کرده‌ایم.

این فعال اقتصادی مهم‌ترین استراتژی توسعه اقتصادی عناب را جلوگیری از فروش فله‌ای عناب دانست و بیان کرد: زنجیره ارزش عناب نیازمند بازنگری است. 

گفتنی است ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز جهت بهره‌برداری از گردشگری عناب، بازنگری در شیوه‌های برداشت عناب و ترویج استفاده از شیکرهای صنعتی و پرهیز از برداشت سنتی عناب از دیگر محورهای بحث در این نشست تخصصی بود. دومین نشست تخصصی موانع توسعه اقتصادی عناب پایان شهریور ماه در جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد.





آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today