نماد آخرین خبر

برخی واحدهای پالایشگاه اصفهان به سواحل جنوب کشور منتقل شد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
برخی واحدهای پالایشگاه اصفهان به سواحل جنوب کشور منتقل شد

باشگاه خبرنگاران/ رئیس حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: تمام واحدهای پالایشگاه اصفهان ناظر به قانون ممنوعیت استقرار در شعاع ۵۰ کیلومتری شهرها، به سواحل جنوبی کشور(هرمزگان) منتقل شد.

محسن حیدری، رئیس حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار کرد: به دستور مدیران پالایشگاه اصفهان و با نظر کارشناسان محیط زیست، دیگر بعد از این بارگذاری جدید صنعتی در اصفهان انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: سایر پروژه‌های این شرکت از جمله احداث واحدهایLAB، LABSA، الکل‌های چرب،کُک‌سوزنی، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای هرمزگان با اخذ نظارت و استعلام از اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان و بر اساس ممنوعیت استقرار واحدهای فوق در مجاورت این کلانشهر به خارج از استان منتقل شد.
رییس حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار داشت: ۱۱ پروژه در زمینه اقدامات زیست محیطی مربوط به آلودگی هوا در این شرکت پایان یافته و هفت پروژه نیز در حال اجراست.
وی اضافه کرد: تولید محصولات با استانداردهای زیست محیطی، حذف و کاهش آلاینده‌های CO۲، NOX، SO از خروجی دودکش کوره‌ها، پایش و اندازه‌گیری خروجی دودکش‌ها بصورت خوداظهاری برخط طبق تبصره سه و چهار ماده ۱۱ قانون هوای پاک، پایش و اندازه‌گیری آلاینده‌های آلی فرار(VOC) محیطی، خرید و نصب سیستم‌ آنالیزر آنلاین و تکمیل سامانه پایش آنلاین در واحدهای بهبود فرایند و بهینه‌سازی محصولات، جمع‌آوری و بازیابی گازهای ارسالی به مشعل‌ها از مهمترین اهداف کلان این پروژه‌های انجام شده و در حال اجراست.
حیدری خاطرنشان کرد: ۹ پروژه زیست محیطی در زمینه مدیریت پساب در پالایشگاه اصفهان پایان یافته و ۱۱ پروژه نیز دست اجراست.
وی بیان کرد: پاکسازی پساب‌های تولیدی، استفاده مجدد از پساب‌های تولیدی(REUSE)، استفاده ازپساب آب‌های خاکستری، حذف کامل پساب‌های دورریز و استقرار استراتژی پساب صفر(تغییر سیاست بازیابی کامل پساب تبخیر به تبخیر پساب)، پایش اندازه گیری پارامترهای پساب بصورت خوداظهاری و برخط و ارسال نتایج به سازمان حفاظت محیط زیست از مهمترین اهداف اجرای این طرح‌ها محسوب می‌شود.
رییس حفاظت محیط زیست هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: کلیه پسماندهای تولیدی پالایشگاه اصفهان اعم از عادی، صنعتی و ویژه بر اساس الزامات سازمان محیط زیست در حال مدیریت و تعیین تکلیف است و کل پسماندهای فوق پس از ثبت در سامانه جامع سازمان محیط زیست(WWW.IRANEMP.IR) و اخذ مجوزهای لازم به محل‌های مشخص شده برای بازیابی و امحاء ارسال می‌شود.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر تفکیک کلیه پسماندهای تولیدی این هلدینگ بصورت کامل و صددرصد اجرا می‌شود و با راه اندازی کامل سایت مدیریت پسماند در این شرکت علاوه بر تکمیل چرخه پسماند ضایعات عادی رستورانی(پسماندهای آلی) برای استفاده در فضای سبز به کود کمپوست تبدیل خواهد شد.
حیدری با اشاره به مهمترین دستاوردهای ملی طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی محصولات پالایشگاه اصفهان افزود: اجرای این طرح مزایای زیست محیطی به همراه دارد که می‌توان به تولید بنزین و گازوئیل یورو ۵، تولید نفت سفید بدون گوگرد، تولید سوخت کشتی‌ها بر اساس استانداردهای بین المللی و تولید کودهای کشاورزی دوستدار محیط زیست اشاره کرد.
محسن قدیری مدیرمل هلدینگ پتروپالایش اصفهان نیز در اردیبهشت امسال از انتقال برخی از پروژه‌های پالایشگاه اصفهان به هرمزگان با هدف دسترسی به آب‌های آزاد برای توسعه صادرات خبر داده و افزوده بود: انتقال برخی از پروژه‌های پالایشگاه اصفهان به استان هرمزگان با هدف توسعه فعالیت‌ها در این منطقه و تسریع صادرات برنامه‌ریزی شده است.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامه با استانداری هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت قرارگرفتن پالایشگاه اصفهان در کنار دریا، قصد داریم پالایشگاهی با ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار بشکه‌ در روز در هرمزگان احداث کنیم.
قدیری با بیان اینکه بر اساس این تفاهمنامه، نزدیک به ۵۲۰ هکتار زمین در استان هرمزگان به پتروپالایش اصفهان واگذار شده است، افزود: یک پالایشگاه با قدمت ۱۵ سال ساخت را تهیه کردیم که تا پایان سال آینده، آن را در هرمزگان نصب خواهیم کرد.
پالایشگاه اصفهان با حدود ۳۰ نوع فراورده نفتی اصلی و ویژه در منطقه‌ای به مساحت ۳۴۰ هکتار در شمال غربی اصفهان واقع و ظرفیت آن حدود ۳۷۵ هزار بشکه در روز است.
روزانه حدود ۱۴ میلیون لیتر بنزین «یورو ۵» و ۲۳ میلیون لیتر گازوییل «یورو ۵» در این پالایشگاه تولید می‌شود.
حدود ۲۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور از جمله بنزین و گازوییل در پالایشگاه اصفهان تولید می‌شود و ۱۷ استان در زمینه سوخت به این پالایشگاه وابسته هستند.
هرمزگان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت در نوار ساحلی دریای خلیج فارس و عمان در جنوب کشور است.

آخرین خبر اصفهان در اینستاگرام :
https://instagram.com/isfahan_today