نماد آخرین خبر

۲۵ غرفه تخصصی در جشنواره فرش جیریا تدارک شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
۲۵ غرفه تخصصی در جشنواره فرش جیریا تدارک شد

ایرنا/ بخشدار ساروق با بیان اینکه دومین جشنواره فرش روستای جیریا از ۱۵ تا ۱۷ شهریورماه جاری برگزار می‌شود، گفت: ۲۵ غرفه تخصصی در این جشنواره تدارک شده است.

حجت‌الاسلام سید رسول اختری، بخشدار ساروق اظهار کرد: علاوه بر این ۲۵ غرفه نمایشگاهی، پنج غرفه نیز برای تجار فرش اراک در این رویداد اقتصادی تدارک شده است.
بخشدار ساروق با بیان اینکه سال گذشته در اولین جشنواره فرش جیریا روزانه یک‌هزار نفر از ۱۰ استان از غرفه‌های این جشنواره دیدن کردند، ادامه داد: با عایدات حاصل از این جشنواره ساخت دبیرستان دخترانه ۶ کلاسه روستای جیریا کلید خورد و اکنون پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد.
اختری اظهار کرد: در جشنواره سال گذشته ۱۲۸ میلیارد ریال فرش دستباف جیریا به فروش رسید و تعداد قابل توجهی هم سفارش بافت داده شد.
وی متوسط قیمت هر تخته فرش دستباف جیریا را یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: سالانه بیش از۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع فرش در جیریا بافته می‌شود.
بخشدار ساروق با بیان اینکه جشنواره فرش سال گذشته باعث شد تا ۲۰۰ بافنده فرش جیریا بیمه شوند، ادامه داد: پیش از برگزاری جشنواره ۲ کارگاه فرش در جیریا فعال بود اما بعد از این رویداد تعداد کارگاه‌های فرش جیریا به ۶ باب رسیده است.
اختری برگزاری کارگاه آموزشی برای ۳۰ نفر در حوزه مواد اولیه، نقوش جدید و رنگرزی کارگاه استفاده از نقشه‌های جدید و به‌روز را از برنامه‌های جنبی دومین جشنواره فرش جیریا عنوان کرد.
وی ادامه داد: نقوش فرش‌های جیریا شامل عباسی، مینیاتوری، تک‌گله، بته، لچک ترنج، مستوفی، ماهیخوار، زیرخاکی و تبریزی است.
دهیار روستای جیریا هم گفت: روستای جیریا، تنها روستای کشور است که با ۸۰۰ بافنده، اسمی از نوع فرش آن در بازار نیست.

آخرین خبر استان مرکزی در اینستاگرام :
https://instagram.com/markazi_today