نماد آخرین خبر

معکوس کردن روند مهاجرت از شهر به روستا با تولید بذر پنیرک

منبع
ايسنا
بروزرسانی
معکوس کردن روند مهاجرت از شهر به روستا با تولید بذر پنیرک

ایسنا/ یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تولید بذر اصلاح شده گیاه دارویی پنیرک علاوه بر معکوس کردن روند مهاجرت از شهر به روستا توانست این بذر را به اروپا نیز صادر کند.

جواد شباهنگ، رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه کرد: ما در این شرکت ۱۰ رقم گیاهان دارویی را به تولید رساندیم و آنها را صادر کردیم، گفت: تولید بذر گیاه دارویی پنیرک یکی از دستاوردهای این شرکت است که برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کردیم.گیاه پنیرک بومی کشور ایران و آفریقا است و این دو کشور تنها صادرکنندگان این گیاه دارویی به شمار می روند.

وی با بیان اینکه ایران با کمرنگ کردن آفریقا از صحنه تجارت توانستیم در اروپا جایگزین آفریقا شویم، اظهار کرد: در این طرح موفق شدیم بذر پنیرک را اصلاح کنیم و غیریکنواختی که در نمونه‌ بومی آن دیده می‌شد را از بین ببریم و این گیاه را به خالص‌سازی و یکنواختی برسانیم و از آن بذرگیری و کشت کنیم.

شباهنگ یادآور شد: با توجه به اینکه ما در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنیم و بذر پنیرک در زمین‌های روستایی حتی با آب کم نیز کشت می‌شود و می‌تواند سبب ایجاد درآمد بالایی برای روستاییان و کشاورزان شود. به عنوان مثال در منطقه کمتربرخوردار صالح آباد استان خراسان روی زمین‌هایی که به علت کم‌آبی رها شده بودند با سیستم زراعی خود برای هر خانواده کشت و کار کردیم و سپس زمین‌ها را به آنان سپردیم. این مهم سبب مهاجرت معکوس شهر به روستا نیز شده‌ است.

گیاه پنیرک با نام علمی Malva Sylvestris گیاهی علفی، به ارتفاع تا ۶۰ سانتی‌متر است که به صورت خودرو، در بسیاری از نقاط می‌روید و برای استفاده نیز کشت می‌شود. قسمت مورد استفادهٔ پنیرک برگ و گل آن است.

ساییدگی برگ گیاه پنیرک برای شکستگی استخوان و ترکیب آن با روغن زیتون برای سوختگی و عقرب گزیدگی مفید است، دم کردهٔ ساقه و برگ آن با شکر، گرفتگی صدا را برطرف می‌سازد. همچنین در درمان التهاب‌های تنفسی و جوش‌های پوستی کاربرد دارد، دارای ویتامین A و B و C است و در درمان بیماری‌های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است، ضد سرفه است و جوشاندهٔ آن برای عفونت‌های مثانه، اسهال خونی و سرفه‌های شدید مؤثر و مفید است.

علاوه بر آن پنیرک در درمان برونشیت و استفراغ نیز استفاده می‌شود، به صورت غرغره در رفع تحریکات مخاط دهان و درد گلو اثر مفیدی دارد و همچنین برای رفع سوزش مجرای ادرار مفید است.





آخرین خبر خراسان جنوبی در اینستاگرام :
https://instagram.com/skhorasan_today