نماد آخرین خبر

آتش‌سوزی ۳۰ساعته در منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ

منبع
ايسنا
بروزرسانی
آتش‌سوزی ۳۰ساعته در منطقه حفاظت‌شده آلمابلاغ

ایسنا/ وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع از مخرب‌ترین حوادثی است که آثار و پیامدهای زیاد و گاهی جبران‌ناپذیری در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و انسانی به دنبال دارد.

مجید اسکندری، مدیر اداره محیط زیست شهرستان اسدآباد از آتش‌سوزی بخشی از منطقه حفاظت شده آلمابلاغ در اواخر هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: این آتش‌سوزی از  بعد از ظهر پنج‌شنبه هفته گذشته شروع و تا ساعت ۲۴ شب جمعه حدود ۳۰ساعت طول کشید.

اسکندری گفت: با وجود تلاش های بسیار انجام شده برای جلوگیری از  سرایت حریق به منطقه حفاظت شده آلما بلاغ، اما به دلیل وزش باد و نیز صعب‌العبور بودن منطقه و پراکندگی آتش، این حریق و آتش‌سوزی بخشی از منطقه حفاظت شده آلما بلاغ  را نیز درگیر خود کرد.

وی افزود: خوشبختانه با همکاری منابع طبیعی ،سپاه و بسیج، مردم بومی و محلی و نیز یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان با تلاش بی وقفه ۳۰ ساعته  توانستیم این آتش سوزی  را که از طریق جار سوزی مزارع کشاورزی  و سرایت آن به اراضی ملی و درگیر شدن مقداری از منطقه حفاظت شده آلما بلاغ اتفاق افتاده بود را اطفا کنیم.

وی خاطر نشان کرد: هفته گذشته نیز  یک مورد  حریق مشابه  دیگر نیز در بخشی از منطقه آلمابلاغ که از اراضی کشاورزی و اراضی ملی به این منطقه سرایت کرده بود با تلاش شبانه روزی دو روزه توانستیم حریق را   کنترل و خاموش کنیم.

اسکندری جارسوزی مزارع توسط کشاورزان را یکی از مهمترین عوامل آتش‌سوزی دشت اسدآباد دانست و تصریح کرد: متاسفانه برخی از کشاورزان با اقدام به جارسوزی مزارع خود موجب سرایت آتش به سایر اراضی و کشیده شدن آتش به داخل کوه ها و از مجله مناطق حفاظت شده می‌شوند که این اتفاق ناگوار صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست و عرصه منابع طبیعی و نیز اراضی ملی و حتی حیات وحش می‌زند.

وی ادامه داد: در آتش سوزی بخشی از منطقه حفاظت شده آلمابلاغ متاسفانه بسیاری از خزندگان و دو زیستان و مارها و حشرات و گیاهان این منطقه را از دست دادیم‌.

اسکندری بیان کرد: گونه‌ گیاهی گون یکی از گیاهان ارزشمند با طول عمر ۳۰ تا ۴۰ سال عمر بوده که با ریشه ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری خود ریشه در دل خاک داشته و انتقال آب از نزولات جوی را به سفره‌های زیرزمینی برعهده دارد که  متاسفانه بسیاری از بوته های ارزشمند  پوشش گیاهی گون این منطقه حفاظت شده در دو فقره  آتش سوزی  اتفاق افتاده سوخت و خاکستر شد.

وی بیان کرد: از کشاورزان عاجزانه درخواست داریم که نسبت به جارسوزی اقدام نکنند چرا که جارسوزی ضمن آلودگی محیط زیست موجب تخریب خاک شده و به دلیل مشکل بودن عدم کنترل حریق در نهایت موجب سرایت آتش به سایر اراضی ملی و حتی مناطق حفاظت شده و از بین رفتن بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود و صدمات جبران ناپذیری را به همراه دارد .

اسکندری یادآور شد: به صورت مکتوب از جهاد کشاورزی شهرستان درخواست کرده‌ایم که نسبت به امر جاسوزی به کشاورزان متخلف منطقه اخطار لازم را بدهند.

وی همچنین افزود: از گردشگران طبیعت و نیز از چوپانان در خواست داریم که بعد از روشن کردن هر گونه آتش ،آن را در طبیعت رها نکنند و از خاموش شدن صد درصدی آتش مطمئن شوند.

اسکندری بیان کرد: علاوه بر این موارد ،در صورت هر گونه آتش سوزی لازم است که اطلاع‌رسانی لازم به دستگاه‌های مرتبط بلافاصله انجام گیرد ضمن اینکه تا رسیدن دستگاه های مرتبط برای اطفا حریق لازم است افراد نیز خودشان نسبت به خاموش کردن حریق اقدامات لازم را انجام دهند و مانع گسترش آتش در طبیعت و اراضی ملی و کشاورزی و مناطق حفاظت شده شوند.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسدآباد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از ابتدای شروع فصل گرم سال امسال تاکنون ۳۱۰ هکتار آتش سوزی شامل ۱۲ مورد در سطح مراتع و اراضی ملی این شهرستان اتفاق افتاده که هر یک از این آتش سوزی های عمده بالای یک هکتار بوده‌اند.

بهزاد شاهمرادی  از افزایش ۲۰۰ درصدی آتش سوزی مراتع و اراضی ملی این شهرستان به نسبت سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: جارسوزی، سهل انگاری در خاموش کردن آتش توسط گردشگران طبیعت و مردم از مهمترین دلایل آتش سوزی و حریق عرصه منابع طبیعی شهرستان بوده است.

وی با بیان  اینکه از ابتدای امسال با شناسایی افراد خاطی  تاکنون هفت فقره پرونده حریق  تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده است،  خاطرنشان کرد :در حال حاضر پرونده این افراد خاطی در حال رسیدگی در مراجع قضایی است.

شاهمرادی یاد آور شد: در حریق و آتش سوزی‌های رخ داده امسال در عرصه منابع طبیعی شهرستان گیاهان بسیار ارزشمندی از جمله گون از بین رفتند که برای احیا و بازگشت دوباره این گیاهان به طبیعت حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی استان همدان  هم گفت: از خرداد ماه تا ۳۰ مرداد ماه  با آغاز فصل گرما ۳۰  فقره آتش‌سوزی در مراتع و عرصه منابع طبیعی این استان رخ داده و بیش از ۵۰۰ هکتار از عرصه منابع ملی استان همدان دچار حریق و آتش‌سوزی شده است.

سید محمدامین مشعریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه منابع ملی از طریق عوامل انسانی بوده که عمدتاً به‌صورت سهوی اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه فصل حریق در سطح مراتع و عرصه‌های ملی استان همدان معمولاً از خرداد ماه آغاز می‌شود و تا مهر ماه ادامه دارد که امسال با توجه به گرمای هوا، میزان آمار حریق در سطح  عرصه منابع طبیعی استان زیاد بوده است، گفت: بیش از ۴۶ درصد حریق‌ها در عرصه منابع طبیعی در روزهای پایان هفته که مردم به طبیعت می‌روند اتفاق می‌افتد و ۵۴ درصد حریق‌ها نیز در سایر روزها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در ساعت ۱۲ ظهر تا شش بعدازظهر بیشترین تعداد موارد حریق را در عرصه منابع طبیعی داشته‌ایم، چون دمای هوا در این ساعت‌ها افزایش می‌یابد و رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و موجب حریق می‌شود.

مشعریان با تاکید بر اینکه لازم است مردم با رعایت نکات ساده برای جلوگیری از هرگونه حریق احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی همیار ما باشند، بیان کرد: هنگام گردش در طبیعت، هیچ زباله‌ای بویژه زباله شیشه‌ای نباید در طبیعت باقی بماند، چون زباله‌های شیشه‌ای در گرمای هوا و زیر نور خورشید خاصیت ذره‌بینی پیدا می‌کنند و دمای نقطه‌ای را بالا می‌برند و موجب حریق می‌شوند.

وی گفت: مردم در طبیعت از روشن کردن آتش در نقاطی که پوشش گیاهی زیادی دارد و احتمال سرایت آن به سایر نقاط مراتع وجود دارد خودداری کنند، چون کنترل آتش‌سوزی در چنین نقاطی سخت خواهد بود.

مشعریان با بیان اینکه طبیعت و عوارض آن، رفتار حریق را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند، ادامه داد: مردم حتماً در  پایان طبیعت‌گردی، از خاموش شدن آتش به‌طور کامل مطمئن شوند چون کوچکترین جرقه آتش در طبیعت موجب حریق بزرگی در طبیعت و عرصه منابع طبیعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار ۵۰۰ نفر در استان همدان همیار طبیعت هستند، افزود: از ابتدای سال‌ تا کنون در سطح استان همدان ۱۱۰۰ نفر همیار طبیعت شده‌اند ضمن اینکه امسال توسط منابع طبیعی در استان همدان ۲۰۰۰ نفر ساعت آموزش بهره‌برداران با موضوع حریق داده شده است.

به گزارش ایسنا،منطقه آلمابلاغ  به وسعت ۱۰ هزار هکتار به دلیل دارا بودن پوشش گیاهی مناسب و منابع آب از تنوع جانوری مناسبی برخوردار بوده و زیستگاه مناسبی را برای رده‌های مختلف جانوری از جمله پستانداران، پرندگان و خزندگان فراهم کرده است.

گونه شاخص  منطقه حفاظت شده آلما بلاغ «قوچ و میش» بوده که در سالهای  گذشته گونه‌های نادر و کمیابی از «سیاه گوش» نیز در آن مشاهده شده است.

عقاب طلایی، عقاب دشتی، شاهین، دلیجه، قرقی، سارگپه، کبک، تیهو، قمری، فاخته، انواع چکاوک، انواع سار، توکا، انواع سهره، انواع زرده پر و سینه سرخ و پرندگانی نظیر سبزقبا، جغد کوچک، هدهد،دارکوب، سنگ چشم، شاه بوف، کمرکولی، چلچله کوهی، دم جنبانک، زاغ نوک سرخ، زنبورخوار از جمله پرندگان موجود در این منطقه هستند.

از دوزیستان منطقه نیز می‌توان قورباغه درختی، قورباغه معمولی مردابی، وزغ پابیلچه‌ای و وزغ سبز را نام برد علاوه بر اینکه خزندگانی از راسته سوسمارها و مارها نیز در این منطقه زیست می‌کنند.


آخرین خبر همدان در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/hamedan_today

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره