نماد آخرین خبر

گونه جدید پرنده در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

منبع
ايرنا
بروزرسانی
گونه جدید پرنده در تالاب گندمان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد

ایرنا/ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت گونه جدید پرنده برای نخستین بار در تالاب گندمان خبر داد.

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: پرنده‌ای با نام سارگپه جنگلی (عسل خوار) تاجدار و با نام علمی Pernis ptilorhynchus برای نخستین بار در تالاب گندمان توسط غلامرضا کیامرزی و علی چیت ‌ساز شناسایی و ثبت شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با ثبت این گونه، تعداد پرنده‌های چهارمحال‌ و بختیاری به عدد ۳۰۳ رسید.
به گفته وی، علاقه‌مندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از تارنماهای اینترنتی، نرم‌افزارهای پرنده‌نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کنند و با رجوع به پایگاه اینترنتی کمیته ثبت پرندگان ایران، مشاهده این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور گونه‌ها در مناطق مختلف کشور مستندسازی شود.
سارگپه جنگلی، سارگپه‌ای به نسبت درشت جثه از خانواده قوش‌هاست تا حدی شبیه به سارگپه معمولی است ولی نسبت به آن بزرگ تر است و بال‌های به نسبت بزرگ تر با قاعده باریکتر، سر کوچک تر، گردن بلندتر و دم بلندتر به اندازه عرض بال‌ها دارد. لکه تیره مستطیل شکل در مچ بال‌ها و سه نوار تیره نیز در دم دارد.
جنگل‌های به نسبت باز، چمنزارها و تالاب‌های کوچک زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.
تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیای این تالاب که در سال‌های گذشته انجام شده است، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.
هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش مطرح است که تالاب بین‌المللی چغاخور در سال ۸۹ به ثبت جهانی رسید و در کنوانسیون رامسر ثبت شد. تالاب گندمان نیز امسال در برنامه ثبت جهانی قرار دارد که برای ثبت آن، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شد.
این تالاب مهمترین زیستگاه‌ جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی(لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.
شهرستان بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع است.

آخرین خبر چهارمحال و بختیاری در اینستاگرام :
https://instagram.com/Shahrekordtoday