نماد آخرین خبر

کشت موفقیت آمیز گیاه " گوار "در استان بوشهر

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کشت موفقیت آمیز گیاه " گوار "در استان بوشهر

ایرنا/ مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت:در راستای مدیریت مصرف منابع آب، نهاده و همچنین پایداری تولید برای نخستین بار کشت گوار در استان بوشهر انجام شد.

رضا حسین پور، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: کشت گوار در سطح سه هکتار در بقایای کلزا و در سایت کشاورزی حفاظتی شهرستان دشتستان با هماهنگی های به عمل آمده با مجری کشاورزی حفاظتی کشور انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه «گوار» گیاهی علوفه ای و صنعتی با مصرف آب پایین و مقاوم به گرما و شوری است ادامه داد: تاریخ کاشت مطلوب این گیاه، نیمه دوم مردادماه بوده و در آبان ماه، قبل از کشت گندم و کلزا برداشت می‌شود.
حسین پور تصریح کرد: گیاه گوار علاوه بر مصرف آب پایین با تثبیت نیتروژن، خاک را غنی کرده و بهره وری اقتصادی را در کشت بعدی برای محصولات استراتژیکی همچون گندم و کلزا افزایش می‌دهد.
وی یادآور شد: گوار یک گیاه علفی یکساله است و بوته ای به ارتفاع تا ۳ متر، با برگ های سه شاخه ای به طول تا ۱۰ سانتیمتر و گل هایی به رنگ سفید یا رز دارد.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: گوار دارای یک سیستم ریشه عمیق است که می تواند رطوبت را به خوبی در زیر سطح خاک پیدا کند.
حسین پور گفت: صمغ گوار یک هیدروکلوئید است، از این رو برای تهیه خمیرهای غلیظ بدون تشکیل ژل و برای نگه داشتن آب در یک سس یا امولسیون مفید است.
وی اضافه کرد: صمغ گوار را می توان برای پنیرهای دلمه، کشک، ماست، سس، سوپ و دسرهای منجمد استفاده کرد.
حسین پور افزود: صمغ گوار همچنین منبع خوبی از فیبر با ۸۰ درصد فیبر غذایی محلول بر اساس وزن خشک است.
وی گفت: محصول گیاه گوار که عمدتا یک بوته (یک گیاه خانواده نخود) است به طور مؤثر در خاک های شنی رشد می کند و آبیاری این گیاه تنها در دو نوبت، یکی به هنگام جوانه زدن و دیگری به هنگام میوه دادن آن انجام می‌شود

آخرین خبر بوشهر در اینستاگرام :
https://instagram.com/bushehr_akhbar