نماد آخرین خبر

مسن‌ترین و جوان‌ترین شهرستان‌های استان یزد

منبع
فارس
بروزرسانی
مسن‌ترین و جوان‌ترین شهرستان‌های استان یزد

فارس/ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: شهرستان تفت با ۲۱٫۹درصد مسن‌ترین و شهرستان بافق (با۸٫۱ درصد) جوان‌ترین شهرستان محسوب می‌شوند.

محسن میرزایی، معاون بهداشتی علوم پزشکی یزد، با بیان اینکه بیش از ۱۳۹ هزار و ۱۴۵ نفر از جمعیت استان را گروه سنی بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: به‌طورکلی ۸۱ درصد کل سالمندان استان در شهرها و ۱۹ درصد در روستا مستقرند و بیش از نیمی از جمعیت کل سالمندان در سن ۶۰ تا ۶۹ سالگی هستند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲، ۳۸٫۵درصد سالمندان حداقل یکبار به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کرده و تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد به خدمات مراقبت سالمندان به‌صورت رایگان در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت اشاره و خاطرنشان کرد: این خدمات شامل شناسایی و طبقه‌بندی خطرپذیری سالمندان (۹۲٫۸درصد از ابتدای اجرای طرح تاکنون)، غربالگری تغذیه در سالمندان (سال ۱۴۰۲ -۳۵٫۸درصد)، غربالگری افسردگی سالمندان (سال ۱۴۰۲ -۳۴٫۸درصد)، مراقبت از نظر خطر سقوط و عدم تعادل در سالمندان(سال ۱۴۰۲ -۳۵٫۳درصد)، خطرسنجی جهت پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی از طریق مراقبت ادغام‌یافته دیابت، فشارخون بالا و اختلالات چربی‌های خون، مراقبت بیماران مبتلا به فشارخون، غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ، ارزیابی شناسایی افراد مشکوک به آسم، توزیع مکمل ویتامین D و کلسیم، برگزاری برنامه‌های آموزشی و دعوت از سالمندان گروه سنی ۶۰ تا ۷۰ سال جهت شرکت در برنامه آموزشی شیوه زندگی سالم است.

میرزایی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به فصل سرما توصیه می‌شود تمامی سالمندان از اواخر شهریور تا انتهای آبان، واکسن آنفلوانزا را از داروخانه تهیه کرده و تزریق نمایند.

آخرین خبر یزد در اینستاگرام :
https://instagram.com/yazd_today