نماد آخرین خبر

سارقان آب فارس در چنگ قانون؛ چه تعداد انشعاب غیرمجاز کشف شد؟

منبع
ايرنا
بروزرسانی
سارقان آب فارس در چنگ قانون؛ چه تعداد انشعاب غیرمجاز کشف شد؟

ایرنا/ طبق آخرین گزارش‌ متولیان در حوزه آب در ۶ ماه نخست امسال، هشت هزار و ۶۷۷ فقره استفاده غیرمجاز از آب و فاضلاب در فارس شناسایی شده که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رشد ۱۱۹ درصدی به همراه داشته است.

انشعاب‌های غیرمجاز یکی از اساسی‌ترین معضلات در حوزه آب به شمار می‌روند؛ معضلی که افزون بر تشدید کم‌آبی‌ها و تنش آبی، موجبات افزایش مصرف و تضییع حقوق مشترکان قانونمند را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس در این باره گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون هشت هزار و ۶۷۷ فقره استفاده غیر مجاز و تخلف اعم از شیر برداشت‌ها و انشعابات غیرقانونی آب و فاضلاب اعمال قانون شده که این تعداد رشد ۱۱۹ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد.
علی شبانی که معتقد است انشعاب‌های غیرمجاز افزون بر افزایش بی‌رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات آبرسانی و تضییع حقوق مشترکین می‌شود، افزود: وصل انشعاب غیرمجاز تخلف محسوب و دارای مجازات‌های قانونی است، زیرا افزون بر اختلال در خدمات‌رسانی منظم، منجر به تضییع حقوق سایر مشترکین، احتمال آلودگی در شبکه های توزیع آب، کاهش عمر و افت فشار در شبکه توزیع به دلیل برداشت‌های بی‌رویه می‌شود.

برخورد قانونی با متخلفان
مدیرعامل شرکت آبفا فارس با ارایه تعریفی کلی از استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب شرب، به بیان مجازات‌های قانونی این اشخاص پرداخت و گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن پروانه انشعاب از تأسیسات آبرسانی استفاده می‌کنند و یا مصرفی مغایر با کاربری تعیین شده، دارند.
او اضافه کرد: از طرفی بر اساس اصول دینی و مذهبی، استفاده غیرمجاز (سرقت آب) از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است.
رئیس هیأت مدیره شرکت آبفا فارس با هشدار به استفاده کنندگان از انشعابات غیر مجاز، افزود: به منظور جلوگیری از اختلال در روند آبرسانی به مشترکین این شرکت، در سال ۱۴۰۳ شناسایی انشعابات غیر مجاز با شدت و جدیت در دستور کار قرار گرفته و با تمام کسانی که اقدام به وصل انشعابات غیرمجاز کنند، بر اساس قانون برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

امکان واگذاری انشعاب قانونی به دارندگان انشعاب غیرمجاز وجود دارد؟
مدیرعامل شرکت آبفا فارس در خصوص امکان واگذاری انشعاب قانونی به دارندگان انشعاب غیرمجاز نیز گفت: بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، لذا کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب و برخورد قانونی محکوم می‌شوند.
طبق اعلام شرکت آبفا فارس با اقدامات صورت گرفته مشکل تعداد قابل توجهی از مناطقی که به علت تخلفات صورت گرفته دچار مشکل کم‌آبی بودند، با جمع‌آوری انشعابات غیرقانونی یا سرقت آب حل شده است.

آخرین خبر فارس در اینستاگرام :
https://instagram.com/fars.online