نماد آخرین خبر

چهل‌ویک درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود

منبع
ايسنا
بروزرسانی
چهل‌ویک درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود

ایسنا/ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: ۴۱ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود که نشان‌دهنده بیشترین حجم ارتباطات تجاری ما با افغانستان است.

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان امروز ۲۸ مهرماه در نشست خبری اولین نمایشگاه تخصصی صادرات به آسیای میانه و افغانستان اظهار کرد: در برگزاری هر نمایشگاه، نگاه باید به گسترش صادرات و توسعه بازارهای خارجی به‌ویژه برای کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که روابط تجاری گسترده‌ای با آن‌ها داریم باشد.

وی افزود: مسیر تجاری مهمی چون خراسان که دروازه ورود به افغانستان و آسیای میانه محسوب می‌شود، نقشی حیاتی در صادرات کشور دارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تصریح کرد: ۴۱ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق خراسان رضوی انجام می‌شود که نشان‌دهنده بیشترین حجم ارتباطات تجاری ما با افغانستان است.

سیادت اضافه کرد: در این راستا شرکت‌های حمل‌ونقل و انجمن‌های مرتبط با این حوزه با بیش از ۲۵۰ عضو در حال فعالیت هستند که قابل قیاس با سایر بخش‌ها نیست. اتاق مشترک ایران و افغانستان که نماینده بخش خصوصی در این حوزه است، به طور کامل در استان خراسان رضوی مستقر بوده و هیئت مدیره آن نیز همگی از این استان هستند. این اتاق نقش مهمی در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با افغانستان ایفا می‌کند .

 وی با اشاره به نوع کالاهای صادر شده به افغانستان و آسیای میانه عنوان کرد: امروزه تقریبا همه نوع کالا به این کشورها صادر می‌شود اما در گذشته چنین نبوده، همچنین کشورهای منطقه در حال حرکت به سمت توسعه صنعتی هستند و ما باید خودمان را به سطح بالاتری از صادرات کالاها برسانیم. ما باید به سمت صادرات کالاهایی با تکنولوژی بالا و شرکت‌های دانش‌بنیان حرکت کنیم، زیرا اگر در همان مسیر ثابت بمانیم، احتمالا طی ۵ سال آینده بخش عمده‌ای از صادرات ما حذف خواهد شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش صادرکنندگان، بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است، خاطرنشان کرد: براین اساس وزارت اقتصاد در تلاش است تا نرخ ارز نیمایی را به نرخ ارز بازار آزاد نزدیک کند. مشکل بزرگ‌تر صادرکنندگان، یارانه‌های غیرشفاف و توزیع ناعادلانه آن‌ها است که موجب فساد و رانت می‌شود؛ لذا به یک جراحی اقتصادی اساسی نیاز داریم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

سیادت اضافه کرد: همچنین بهره‌وری و نوسازی ماشین‌آلات تولید  از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که طی سال‌های گذشته نتوانسته‌ایم ماشین‌آلات مدرن وارد کنیم و ظرفیت تولید با مشکل مواجه شده است. دنیا هر روز در حال پیشرفت است و ما باید از این فرصت‌ها برای بهبود اقتصاد و افزایش صادرات استفاده کنیم. ضمن اینکه آمار صادرات استان نشان می‌دهد که سیاست توسعه روابط با همسایگان موفق بوده است.

آخرین خبر خراسان رضوی در اینستاگرام :
https://www.instagram.com/khorasan_today
آخرین خبر خراسان رضوی در تلگرام :
https://t.me/Toos_today