طرحهای راهآهن برقی و قطار سریعالسیر مشهد ـ تهران همچنان بر زمین مانده است
ایرنا/ مسئول دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: طرحهای برقی کردن مسیر ریلی مشهد ـ تهران و راهاندازی قطار سریعالسیر در این مسیر از سالها پیش مطرح شده، اما اجرای آنها هیچگاه در اولویت قرار نگرفته است.
علیاکبر لبافی، مسئول دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی عنوان کرد: تسریع در اجرای طرحهای مزبور بویژه تصویب آن در شورای اقتصاد مطالبه صریح استان خراسان رضوی است.
وی بیان کرد: در حوزه راه آهن خراسان رضوی ۲ طرح شامل «برقی سازی مسیر ریلی تهران - مشهد» و راه اندازی «قطار سریع السیر تهران - مشهد» از سال های گذشته (۱۳۵۴) تاکنون مطرح بوده و فرآیندهای مختلفی را نیز طی کرده است.
مسوول دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: آنچه تاکنون درباره اهداف کمی طرح برقی سازی مسیر ریلی تهران - مشهد پیش بینی شده، آن است که ظرفیت سالانه جابجایی مسافر آن ۲۰ میلیون نفر در دوره کوتاه مدت و ۳۵ میلیون نفر مسافر در دوره بلندمدت اهداف آن باشد و با زمان سیر ۶ ساعته با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، مسیر تهران تا مشهد و بالعکس را طی و در هر ۱۰ دقیقه یک قطار در مسیر تهران - مشهد حرکت کند.
وی اظهار کرد: در اهداف بخش باری این مسیر ریلی نیز پیش بینی شده است که ظرفیت حمل بار سالانه آن در کوتاه مدت پنج میلیون تن و در بلندمدت به جابجایی ۱۰ میلیون تن بار در سال برسد و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
لبافی گفت: کارفرمای این طرح، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و پیمانکار اصلی آن شرکتی از کشور چین است، مجموع سرمایه گذاری پیش بینی شده در این طرح ۱۱.۵ میلیارد «یوآن» چین و منبع تامین آن گرفتن وام دولتی از دولت چین است که طبق پیش بینی انجام گرفته، اجرای این طرح چهار سال به طول می انجامد.
وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که این طرح از سال ۱۳۵۴ در کشور مطرح بوده است، در سال ۱۳۸۶ در سفر وزیر وقت راه و ترابری به ژاپن، تفاهم نامه برقی سازی قطار تهران - مشهد با یکی از شرکت های ژاپنی منعقد شده و مطالعات اولیه آن توسط راه آهن ژاپن انجام گرفته است.
مسوول شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۳۸۷ طرح برقی سازی راه آهن تهران - مشهد در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در سال ۱۳۸۹، شرکتی به نام «هیربدان» برنده مناقصه شد اما در سال ۱۳۹۰ این مناقصه براساس گزارش سازمان بازرسی ابطال شد، بعد از آن هم هر سال این طرح به نحوی مطرح می شده اما به نتیجه نمی رسیده است.
وی گفت: در نهایت امسال تفاهم نامه طراحی، ساخت و تامین مالی طرح برقی سازی مسیر ریلی حومه تهران - گرمسار با مشارکت یکی از شرکت ها به عنوان فاز نخست برقی سازی راه آهن تهران - گرمسار امضا شد اما مشخص نیست پس چه زمانی نوبت به طرح برقی سازی خط ریلی تهران - مشهد می رسد؟