ایجاد مجتمع ایستگاهی در خط یک متروی تهران
ایرنا/ سرپرست شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو تهران و حومه از صدور پروانه شهرسازی مجتمع ایستگاهی دروازه دولت بهعنوان چهاردهمین مجتمع ایستگاهی در خط یک مترو خبر داد.
سیدمهدی صباغ، سرپرست شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی مترو تهران و حومه اظهار کرد: به همین دلیل اکنون پروانه شهرسازی مجتمع ایستگاهی دروازه دولت در خط یک متروی تهران با همکاری شهرداری منطقه ۶ صادر شده و آماده واگذاری برای تأمین هزینههای احداث خطوط مترو است.
وی افزود: مجتمع ایستگاهی در ایستگاه دروازه دولت در تقاطع خطوط یک و چهار متروی تهران قرار دارد که مساحت ۲ هزار و ۳۴۱ متر مربعی را دربرمیگیرد. زیربنای کلی این مجتمع ایستگاهی ۲۲ هزار و ۷۴۲ مترمربع است که هزار و ۹۱۳ متر مربع تجاری، چهار هزار و ۲۸۵ مترمربع اداری، ۵۰۰ مترمربع رستوران و ۱۱ هزار و ۴۷۹ متر مربع آن به پارکینگ اختصاص دارد.
مجتمعهای ایستگاهی بخشی از طرح TOD است که به عنوان مراکز جدید فعالیت مدرن و پهنههای مستعد و رو به توسعه شهری، محدودههایی از پهنههای کار و فعالیت شهر را دربرمیگیرد که در شعاع ۸۰۰ متری ایستگاههای حملونقل عمومی بهمنظور ارائه انواع خدمات تجاری، اداری، فرهنگی و تفریحی به شهروندان است.
این مجموعهها میتوانند با ترکیب صحیح کاربریها، ضمن پایین آوردن حجم سفرهای شهری و ایفای نقش تعیینکننده در توسعه، نظام بخشی و اصلاح ساختار شهر و سیستم حملونقل، مناطق جذاب و پرتحرکی در شهر بهوجود آورد.
جزییاتی از ساخت مترو در خط ۱۰ مترو
سرپرست شرکت راهآهن تهران و حومه گفت: خط ۱۰ مترو به طول ۴۷ کیلومتر، شامل ۳۵ ایستگاه در نظر گرفته شده که یک کریدور شرقی- غربی در پهنه شمالی شهر تهران، از محدوده وردآورد تا منطقه تهرانپارس پایتخت را تحت پوشش حمل و نقلی خود درخواهد آورد.
نعمتاله فرزانپور افزود: برنامه طراحی شده برای حفاری و ساخت تونل در فاز نخست این خط، براساس بکارگیری سه دستگاه حفار مکانیزه بوده که اولین دستگاه از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، ۱۸ مهر ۱۴۰۲ به صورت رسمی شروع بکار کرده و در حال پیشروی به سمت شرق است.
وی افزود: دستگاه حفار مکانیزه دوم، اکنون در کارگاه ایستگاه جنتآباد، مرحله مونتاژ و بهروزرسانی را پشت سرگذاشته و پیشبینی میشود در بهار سال ۱۴۰۴ آماده شروع عملیات حفاری و ساخت تونل شود. همزمان با مونتاژ و نوسازی این دستگاه، شفت شروع حفاری تونل بخش دوم از خط ۱۰ (از محدوده ایستگاه جنتآباد تا حوالی نمایشگاه بینالمللی تهران) در حال حفاری و نصب سازههای نگهبان (شمع و استرات) بوده و حدود ۲۰ درصد از شفت (تا تراز استراتها) حفاری شده است.
قطعه نخست خط ۱۰ مترو تهران از میدان دریاچه شهدای خلیج فارس تا محدوده نمایشگاه بینالمللی تهران به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر، با ۲ دستگاه حفار مکانیزه، حفاری و سگمنتگذاری خواهد شد. در صورتی که تزریق نقدینگی طبق برنامه انجام شود امکان حفاری و ساخت تونل در مسیری به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۴ وجود دارد و حتی میتوان امیدوار بود در سال ۱۴۰۵ تونل قطعه نخست این خط جدید شبکه مترو تهران احداث شود.
با توجه به اینکه قطعات اول و دوم خط ۱۰ مترو در ایستگاههای وردآورد، کوهسار و میدان کتاب با خطوط ۶، ۷ و خط تهران - کرج تبادل مسافر خواهند داشت، اهمیت تکمیل هرچه سریعتر این مسیر مهم و استراتژیک به لحاظ کاهش بار ترافیک بزرگراههای تهران - کرج، جاده مخصوص، شهید همت، حکیم و نیایش بسیار زیاد به نظر میرسد.