عضو شورای شهر: نهضت برقیسازی حملونقل عمومی در تهران آغاز شده است
![عضو شورای شهر: نهضت برقیسازی حملونقل عمومی در تهران آغاز شده است](https://app.akharinkhabar.ir/images/2025/02/15/09f7636c-7de6-4770-9c94-c60da4cbe84a.png)
فارس/ عضو شورای شهر تهران گفت: نهضت برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی در تهران آغاز شده است که این اقدام علاوه بر کاهش مصرف سوختهای فسیلی، تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر، شهر تهران با کمبود واگنهای مترو مواجه است و باید تعداد این واگنها افزایش یابد تا مسافران بیشتری در واحد زمان جابهجا شوند. افزایش تعداد واگنها، موجب سهولت در رفتوآمد شهروندان و افزایش میزان جابهجایی مسافران خواهد شد.
وی افزود: در بخش اتوبوسرانی نیز شرایط مشابهی وجود دارد، بر اساس برنامه سوم توسعه، تا پایان سال ۱۴۰۲ تهران به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز داشت، اما در سال ۱۴۰۱ این تعداد کمتر از ۲ هزار دستگاه بود. اکنون حدود ۳ هزار دستگاه اتوبوس در سطح شهر فعالیت دارند که این میزان همچنان فاصله زیادی با استانداردهای موردنیاز دارد.
صادقی تصریح کرد: اگر شهروندان به دلیل کمبود وسایل حملونقل عمومی دسترسی مناسبی به مترو و اتوبوس نداشته باشند، ناگزیر به استفاده از خودروهای شخصی خواهند شد که این امر موجب افزایش ترافیک و فشار بیشتر بر خیابانها و بزرگراهها میشود؛ بنابراین، توسعه حملونقل عمومی، چه در بخش مترو و چه در بخش اتوبوس، تأثیر قابلتوجهی در کاهش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه کاهش ترافیک دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، هزینه استفاده از وسایل حملونقل عمومی بسیار کمتر از هزینههای خودروهای شخصی است که این موضوع نیز میتواند مشوقی برای مردم باشد.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به نهضت برقیسازی حملونقل شهری گفت: برای نخستینبار در کشور، نهضت برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی آغاز شده است که این اقدام علاوه بر کاهش مصرف سوختهای فسیلی، تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا خواهد داشت که یکی از معضلات اصلی کلانشهر تهران محسوب میشود.
وی در خصوص میزان حمایت دولت سیزدهم و چهاردهم از شهرداری برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تصریح کرد: این موضوع بهگونهای نیست که شهرداری بهتنهایی بتواند آن را اجرایی کند، بلکه نیازمند حمایتهای گسترده دولت و نهادهای مختلف است.
برای انجام این کار، باید مجوزهای متعددی از نهادهای مربوطه مانند بانک مرکزی، وزارت صنعت، سازمان استاندارد، گمرک و سایر نهادها اخذ شود؛ بنابراین، همکاری میان دولت و شهرداری ضروری است.
عضو شورای شهر تهران گفت: خوشبختانه، با حمایت دولت سیزدهم و چهاردهم، روند ورود اتوبوسهای جدید به ناوگان حملونقل عمومی تسریع شده است و شاهد رونمایی از این وسایل هستیم.
صادقی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا دولت فعلی تخفیفی در خصوص واردات خودروهای برقی به شهرداری ارائه داده است یا خیر، اظهار کرد: بر اساس مصوبات هیئت دولت، هیچگونه تخفیفی در عوارض گمرکی اعمال نشده و همان تعرفههای تعیینشده اعمال میشود. بااینحال، در شورای شهر تهران تصویب شد که عوارض ورود خودروهای برقی صفر باشد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: گزارشها حاکی از آن است که این مصوبه اجرا شده و شهرداری از پرداخت عوارض ورود این خودروها معاف شده است.
وی در پایان تأکید کرد: روند ورود اتوبوسهای برقی به کشور، به دلیل فرایندهای تشخیصی و اداری کند و زمانبر بوده است. بهعنوانمثال، تأیید یک سری از اتوبوسهای وارداتی حدود سه ماه به طول انجامید؛ بنابراین، اگر این فرایند تسریع شود، شهرداری تهران میتواند خدمات حملونقل عمومی سریعتر و بهتری به شهروندان ارائه کند.